A betegek egyenrangú partnerek szeretnének lenni
A kétezres évek első évszázada többek között az egészséggazdaság forradalma lesz, amely ezt a területet a világgazdaság motorjává teszi - hangzott el a GfK Hungária és a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet által közösen rendezett Egészséggazdasági Monitor konferencián.
Ennek alapja egyrészről a technológia fejlődése – különösen a biotechnológia, az idegtudományok és a pszichológia eredményei révén –, másrészről a fogyasztói igények teljes egészség iránti erősödése, a test-lélek-szellem egység elérése. Becslések szerint az évszázad második felére a teljes fogyasztásunk jelentős része, akár fele lehet egészségcélú. A lakosság fogyasztásról szóló döntéseit egyre jobban befolyásolja, hogy milyen mértékben szolgálja az a saját vagy családja egészségét, amelynek következtében a mai fogyasztási struktúra jelentős mértékben átalakul a következő években. Új termékek és szolgáltatások, de még inkább új üzleti modellek jelennek meg az egészség iránti igény kiszolgálására.
Ügyfélközpontú egészségügy
Ebben a folyamatban a közfinanszírozott egészségügy is megváltozik. Egyrészt az egészséggazdaság szerves részeként a többi szolgáltatáshoz hasonlóan ügyfélközpontúvá válik a mostani technológia-központúság helyett, másrészt csak bizonyos jól körülhatárolható feladatok, szolgáltatások megvalósítására tud vállalkozni és nem tud felelősséget vállalni az emberek egészségéért. A legújabb elképzelések szerint az egészséggel kapcsolatos termékek és szolgáltatások esetében a legfontosabb a legmagasabb szintű társadalmi hasznosság elérése lesz, amelyben a profitorientált, az állami és a civil szervezetek közös, egymással együttműködő értékteremtése nyújtja a legtöbbet minden résztvevő számára.
"Bár az irány és a főbb tendenciák jól látszanak, a konkrét megvalósítási módok, az üzleti modellek és a finanszírozási megoldások, valamint az értékteremtési formák részletei még kidolgozásra várnak.” – mondta el dr. Lantos Zoltán, egészséggazdasági szakértő, a GfK HealthCare ügyfélkapcsolati igazgatója.
Felméréseink alapján a lakosság elvárása és az egészségügy teljesítménye között jelentős különbség figyelhető meg a páciensek véleménye szerint, amely jól mutatja a változtatás iránti igényeket - tette hozzá dr. Rudas Tamás, a TÁRKI tudományos igazgatója.
A betegek egyenrangú partnerek szeretnének lenni
Az orvos-beteg viszony
Az emberek legnagyobb részének, 69 százaléknak at a véleménye, hogy a gyógyítás szempontjából a legmegfelelőbb, ha az orvos és a beteg egyenrangú félként működnek együtt a gyógyítás érdekében. Jóval kevesebben gondolják (25 százalék), hogy az orvos irányítson, és a beteg feladata, hogy betartsa az utasításokat. Odáig pedig még kevesen jutottak el, mindössze a válaszadók 4 százaléka, hogy a beteg az egészségügyi szolgáltatás vásárlója, az orvos pedig szolgáltatást nyújt a számára.
Betegként, páciensként megélt tapasztalatok
Ezzel szemben a mindennapi gyakorlatban a legtöbbször azt tapasztaljuk páciensként, hogy az orvos irányít, és azt várja a betegtől, hogy betartsa az utasításait (51 százalék). Jóval ritkább, 29 százalék, amikor az orvos és a beteg egyenrangú félként működnek együtt a gyógyítási folyamat során. Érdekes módon az elvártnál viszont gyakrabban fordul elő, hogy a beteg az egészségügyi szolgáltatás vásárlója, az orvos pedig szolgáltatást nyújt (12%).