hirdetés
hirdetés

DR. SZÉKELY GYÖRGY cikkei

  #1
2011-08-05 13:41:00

A város nagy kedvence, Riccardo Muti búcsúzott, miután sikeresen befejezte ötéves „pünkösdi királyságát”.

  #2
2011-02-24 12:49:00

Salzburg minden év elején az első fesztivált Mozartnak szenteli: a Nemzetközi Mozart Alapítvány a salzburgi Mozarteummal együttműködve rendezi meg a népszerű eseménysorozatot.

  #3
2010-10-21 12:56:00

1917-ben alakult meg a „Salzburgi Ünnepi Játékok Háza Egyesület”.

  #4
2009-02-01 00:00:00
A Salzburgi Mozart-hét volt az újév utáni első nagy nemzetközi fesztivál. A Nemzetközi Mozart Alapítvány a Salzburgi Mozarteummal együttműködve rendezte meg a népszerű eseménysorozatot.
  #5
2008-03-01 00:00:00

  Az év első hónapjában ünnepli a világ Mozart születésnapját. Ezt a nevezetes ünnepet (január 27-ét) fogja közre immár több mint ötven éve a salzburgi Mozart-hét. A rendező Nemzetközi Mozart Alapítvány a Salzburgi Egyetemmel (Mozarteummal) együttműködve az idén is parádés koncertsorozatot állított össze, több mint ötven neves előadóművész, valamint kilenc zenekar közreműködésével. Tíz nap alatt 24 koncert zajlott le (opera-előadás ebben az időszakban nincs).

  A programok középpontjában Mozart állott, de nagy hangsúlyt helyeztek a kortárs és 20. századi zene megszólaltatására is. Ezért lett az idei játékok alcíme: Dialógusok. Mozart muzsikáját szembesítették kortársaiéval, utódaiéval és a jelenleg élő alkotóművészekéivel. Két ősbemutató is elhangzott: Thomas Larcher vonósnégyesét az Artemis kvartett, Johannes Maria Staud kétzongorás concertóját Pierre-Laurent Aimard és Tamara Stefanovich mutatta be a Camerata Salzburg közreműködésével. Mindkét mű a Mozart Alapítvány felkérésére készült.
  A tavaly munkába állt Stephan Pauly intendáns tudatosan át akarja formálni a Mozart-hét koncepcióját:
  – Bayreuthban nőttem fel, és a szemem előtt zajlott le a Wagnerfesztivál modernizálása. A törzsközönség nagy felháborodása közepette mutatják be a kortárs rendezéseket, ám ez engem nem tántorít el attól, hogy szükséges egy új közönség megnyerése. A törzsközönség egy részének elvesztése után új és nyitottabb publikum fog itt Salzburgban is megjelenni. A kortárs zene gyakran szokatlan hangzása olyan zenei nyelvet jelent, amely kezdetben valóban idegenül hat. De már a tavalyi Mozart-héten észrevehetően megjelent egy új, a mai zenére nyitottabb hallgatóság is. Másik elképzelésem idén az volt, hogy Mozart és a kortárs művészek szakrális zenei alkotásait is szembesítsük. Így került a programba Gubaidulina, Widmann ilyen jellegű műve is. Anton Webern és Mozart műveinek társítása első pillanatra furcsának tűnik, de a szerzők életútjában, valamint expresszív, törékeny hangzásvilágában érzek párhuzamot. Úgy gondolom, hogy korunk nagy előadóművészeinek megnyerése a ritkán hallható és modern művek elfogadásában is szerepet fog játszani, hiszen nagyon fontos, hogy a művészi jelenlét a maga teljes szuggesztivitásában, erejében megnyilvánuljon.
  Schiff András a Mozart-hét egyik központi alakja volt, koncertjeire elsőként fogytak el a jegyek. Tavaly Alban Berg Kamarakoncertjének zongoraszólamát is eljátszotta, idén más jellegű meglepetéssel szolgált. Zenei tréfamesterként mutatkozott be, amikor Mozart Serenata notturnájában az üstdob mellől irányította a zenekart. Mozart ebben a művében lehetőséget adott kadencia jellegű humoros improvizációkra is, amelyet Schiff zenekarának (Capella Andrea Barca) művészei ki is aknáztak. Elmondhatatlan volt az ováció, amellyel a közönség ezt a valódi mozarti tréfát jutalmazta. A koncert második részében elhangzó Don Giovanni nyitányt folytatólagosan követte Mozart d-moll zongoraversenye, amelynek első tételében Beethoven kadenciája, a fináléban Schiff rögtönzése hangzott el. Itt megszólaltak a Don Giovanni fő motívumai, sőt Beethoven d-moll szonátájának egy témája is megjelent. Valódi dialógus volt ez Mozart és Beethoven között, igazi élő zenét hallottunk. Nem csoda, hogy a Mozart-héten Schiff és zenekara két alkalommal is előadta programját, egyiket éppen Mozart születésnapján.
  Várjon Dénes, világjáró zongoraművészünk számos alkalommal szerepelt Salzburgban. Idén a neves görög hegedűművésszel, Leonidasz Kavakosszal adott nagysikerű szonátaestet. Mozart-művek mellett Anton Webern op. 7-es Négy darabja, majd Bartók Béla I. Hegedűzongoraszonátája hangzott el, és a meleg fogadtatást követő ráadásként Bartók I. rapszódiája. Kevéssé ismert, hogy Bartók I. szonátája 1922-ben második külföldi előadásként éppen itt, a Mozarteum koncerttermében hangzott el. A különlegesen illusztrált, tartalmas programkönyvben látható egy fénykép (a Mozarteum archívumából) Bartókról, művészkollégái társaságában a Mozarteum előtt.
  Bartók művészete, akár Weberné, kiemelt helyet kapott a koncertprogramban. A Divertimentót Gidon Kremer zenekara, a Kremerata Baltica adta elő, a Két arckép első darabja szintén Kavakosz és az általa vezényelt Camerata Salzburg előadásában hangzott el. A Mozart-héten a Bécsi Filharmonikusok rendszeresen fellépnek. Bartók Concertóját Fischer Iván vezényelte, és az előadás nemcsak a közönséget, de a zenekart is láthatóan fellelkesítette. A koncert első részében Mozart K. 338-as C-dúr szimfóniáját három ária követte a fiatal Mozarttól. A kor neves kasztrált énekesei számára íródott műveket kevesen tudják manapság megszólaltatni. Ezek közé tartozik Vesselina Kasarova, a bolgár származású mezzoszoprán. Hangjának különleges tónusa, szuggesztív előadásmódja megérdemelten teszi korunk vezető énekesévé.
  Pierre-Laurent Aimard, a kiváló francia zongoraművész lett ez évben a „rezidens művész” (mint korábban Schiff András), aki több program és egy művészbeszélgetés résztvevője is volt. Legkiemelkedőbb produkciója Olivier Messiaen (1908–1992) zongorára és zenekarra íródott Réveil des oiseaux (A madarak ébredése) című művének előadása volt. Messiaen egész életművében jelentős szerephez jutott a madarak éneke. Ebben a húszperces műben eredeti, a szerző által lejegyzett madárdalok szólaltak meg az egyes hangszereken. Messiaen ornitológusnak készült, de végül zenei tálentuma győzött, a madárhangok iránti különös vonzalma viszont egész életművében főszerepet játszott: „A madarak voltak legfőbb mestereim, legtöbbet tőlük tanultam”. E sajátos dallamvilág számára a teljes szabadságot szimbolizálta. A Bécsi Filharmonikusokat ezen a koncerten egy modern zenei „specialista”, Ingo Metzmacher irányította.
  Ha opera nem is, de opera jellegű mű („szakrális zenei játék”) mégis elhangzott a Mozart-héten. Valódi különlegesség volt ez is: a 11 éves Mozart első oratórikus műve („Singspiel”), amely a Biblia első parancsolatáról szóló, három részből álló diákszínjáték. A salzburgi hercegérsek rendelésére a gyermek Mozart írta az első részt, míg a második rész az akkori udvari koncertmester, a 29 éves Michael Haydn (a „nagy Haydn” öccse), a harmadik pedig Anton Adlgasser zeneszerző alkotása volt. A szövegíró, Anton Weiser udvari tanácsos – eredetileg textilkereskedő – később Salzburg polgármestere lett. Az első rész bemutatója annak rendje és módja szerint lezajlott a Residenz-palota lovagtermében, az udvari muzsikusok részvételével. Korabeli jelentés szerint a hercegérsek el volt ragadtatva a műtől, és hihetetlennek tartotta, hogy ezt a „remekművet” (!) egy 11 éves gyermek hozta létre. A második és harmadik rész bemutatója néhány nap múlva megtörtént, de ezek visszhang nélkül maradtak. Természetes, hogy Mozart fiatalkori, majd érett színpadi műveinek előadásai elfeledtették ezt a zsengét. Vagy mégsem? Nicolaus Harnoncourt azok közé tartozik, akik a ritkán hallható műveket rendre visszahozzák a zenei köztudatba. A jövőre 80 éves művész és zenetudós – aki most vette át a Salzburgi Egyetem díszdoktori kinevezését – fiatalos lendülettel látott neki e 90 perces mű feltérképezésének, és kincset talált. Igaz, hogy már volt korábbi előadás, illetve hangfelvétel, de Harnoncourt nem kevesebbet akart bebizonyítani, mint azt, hogy Mozart zsenije már ebben az igen korai műben is érvényesült. Ehhez olyan világsztárokat hívott segítségül, mint Patricia Petibon és Eva Mei szoprán-, valamint Kurt Streit és John Mark Ainsley tenorénekesek. A történet igen egyszerű: az álomba merült léha keresztény ifjú lelkéért verseng a földi és az égi szellem. A földi hívságok bármily csábítóak – a jó győzedelmeskedik. A szövegkönyv kedves humora felkeltette a gyermek Mozart fantáziáját, aki szellemes, parodisztikus művet hozott létre (az égi szellem például orvosnak álcázza magát). Az oroszlánbőgésről szóló ária – mint a mű egyik csúcspontja – bármely Mozart-esten megállná a helyét. A koncertelőadás ellenére jól érvényesült az énekesek játéka, ötletessége, és a közönség remekül szórakozott. Két éve a „Mozart 22” operasorozatban a Salzburgi Nyári Ünnepi Játékokon fiatal énekesekkel eljátszott operáról DVD-felvétel is készült. Bízzunk abban, hogy ez a mostani briliáns előadás sem múlik el nyomtalanul, rádióadásban bizonyosan el fog hangzani. Harnoncourt is, mint Schiff András, Mozart játékos énjének felidézésével járult hozzá a 2008-as Mozart-hét élményeihez.

  #6
2007-03-01 00:00:00
Salzburg már az év első hónapját is Mozartnak szenteli: a Nemzetközi Mozart Alapítvány a Salzburgi Mozarteummal együttműködve rendezi meg a népszerű eseménysorozatot.
   Nem nevezik fesztiválnak, pedig az: tíz nap alatt a világ számos jelentős művésze hallható-látható, és bennük közös a Mozarthoz való kötődés.

   Számunkra nagy elismerés, hogy évek óta Schiff András művészete kerül kiemelt helyre. Korábban sorozatokban játszotta el Mozart valamennyi szóló és zenekari zongoraművét. Idén három koncertet is adott: Mozart- és Beethovenzongoraversenyek mellett Alban Berg Kamarakoncertjének zongoraszólamát is eljátszotta, valamint Mozart- és Bartók-műveket vezényelt Mozart 251. születésnapján hatalmas sikerrel.
    Hogyan illeszthető egy kon - certbe Mozart Grand Partita című szerenádja és Alban Berg nem könnyen érthető monumentális, 12 fokú műve, a Kamarakoncert? – kérdeztük Schiff Andrástól.
  – Számomra „álomprogram” volt e két mű társítása, mivel Mozart nélkül Alban Berg művészete sem jöhetett volna létre – válaszolta a művész. Ha Mozart csak ezt a fúvós-szerenádot írta volna, már akkor is helye lenne az Olümposzon. Más szempontból nehéz párhuzamot vonni a két szerző között, mivel Berg inkább Bach zenei nyelvezetét használta, számmisztikával kombinálva. Szinte krimiszerű a mű megfejtése, dominál a hármas szám (ütemezés, metronómszám), miközben ez Berg egyik első 12 fokú skálára írt műve. Mindkét mű 13 fúvóshangszert tartalmaz, de Berg ehhez szólisztikus hegedű- és zongoraszólamot is írt.
    A művet Heinz Holliger – a világhírű oboaművész, karmester, zeneszerző – ismertette: „Figyelem, egy csodát fogunk hallani, nem egyszerűen egy zeneművet.” Schönberg tiszteletére – ötvenedik születésnapjára – készült a darab, amely rejtett motívumokban tartalmazza a bécsi iskola tagjai (Berg, Schönberg, Webern) nevének magánhangzóit. Schönberg szerint 150 év kell, amíg a bécsi iskola műveit úgy hallgatják, mint korábbi korok kompozícióit. Azóta csak nyolcvan telt el, a jóslatot még nem igazolhatjuk. A közönség nagy része szeretettel és megértéssel fogadta a művet és a szólisták (Schiff András – zongora és Thomas Zehetmair – hegedű) bravúros játékát. Voltak, akik kisiettek a terembőlimages/
   A koncertek koncepciója: Mozart muzsikáját szembesíteni saját kora és a huszadik–huszonegyedik század zenéjével. Ennek jegyében hívták meg Pierre Boulez zeneszerző-karmestert, aki egyik koncertjén Bartókot és Mozartot szerepeltette, a másikon Mozart c-moll fúvósszerenádját huszadik századi szerenádokkal társította. Így került egymás mellé Boulez, Beriot és Schönberg egy-egy műve az Ensemble Intercontemporain hagyományosan magas színvonalú előadásában. Jörg Widmann fiatal német zeneszerző és klarinétművész zenekari művét – amelyet felkérésre írt a Mozarthétre – Boulez mutatta be a Bécsi Filharmonikusok élén. Kamarazenei estje előtt Boulez bevallotta: Mozart művei eddig elkerülték, és most, nyolcvanadik életévében Mozartot vezényelni csodálatos feladat.
    A koncertek előtt beszélgetést szerveznek a művészekkel, vagy egy bevezető előadást az elhangzó művekről. Nálunk Strém Kálmán, a tragikusan korán elhunyt hangversenyszervező csinálta ugyanezt; Földes Imre előadásai ma is hallhatók a Strém koncertiroda szervezésében.
    A hagyományos zenét kedvelők sem csalódtak. A nyitó hangversenyen Fischer Ádám vezényelte: Händel Messiása hangzott el, természetesen Mozart hangszerelésében. Nicolaus Harnoncourt egy Mozart-különlegességet hozott: a 15 éves szerző oratóriumát, a „Betulia liberetá”-t (Megszabadított Betulia), amely Judit és Holofernész bibliai történetét meséli el. Ezt a művet Mozart korában nem mutatták be; a kórusrészleteket Mozart Michael Haydn műveiből vette át, ez a módszer akkoriban természetes volt. A Juditot alakító Marijana Mijanovic különleges altját a régi zenében kamatoztatja, egyre nagyobb nemzetközi elismeréstől övezve. A bécsi Concentus Musicus zenekar és az Arnold Schönberg kórus a többi szólistával együtt vastapsot kapott. A Bécsi Filharmonikusok nagyzenekari koncertjei is keresett „árucikkek”: Boulez mellett két fiatal sztárkarmester, Daniele Gatti és Christian Thielemann aratott sikert. Thielemann Beethoven-estjének zongoraszólistája, a fiatal német Lars Vogt a jövő egyik ígérete.
    Szerepelt egy 23 éves angol karmester is: Robin Ticciatti Sir Colin Davis és Simon Rattle ajánlására nyáron Salzburgban debütált, Glyndebournban és egy svéd operatársulatnál pedig vezetői állást nyert el. Mozart és Haydn műveinek dinamikus interpretációi, valamint Anton Webern Öt zenekari darabjának előadása viharos sikert hoztak.
    A Dómban Mozart egyházi műveit Cziffra János dirigálta. Először mutatták itt be a Csárdáskirálynőt – a rendező Kerényi Miklós Gábor –, a Makrancos hölgy balettverziójában – ugyancsak a Landestheater produkciója, Peter Breuer koreográfiája – pedig Sándor Zoltán, az együttes szólistája aratott sikert.
hirdetés
hirdetés
hirdetés

A december végén megjelent jogszabály változások, így a fix díj elvonása, és az új indikátor rendszer bevezetése korántsem segíti a magyar közfinanszírozott alapellátás működését.