Problémák a törzskarton körül
Bár július elsején életbe lép az új típusú törzskarton vezetéséről szóló rendelet, a WebOrvos szerint lesznek problémák a feladat végrehajtásával.
A jogszabály úgy rendelkezik, hogy a praxisoknak évente legalább a bejelentkezett biztosítottak 30 százalékának adatait szükséges feltölteniük a törzskarton vezetésére szolgáló informatikai rendszerbe. A teljes betegkör feltöltésre három évük van, majd háromévente frissíteniük kell a betegadatokat, írja a WebOrvos.
Az orvosok közül többen kiszámolták, mennyi időt is venne igénybe egy ilyen testes lista összeállítása. Az adatsort nagyjából negyven perc alatt lehet felvenni és feltölteni. Ha valakinek 1500 betege van, akkor évente ötszáz beteggel és negyvenórás munkahéttel számolva ez legalább két hónapnyi pluszmunka.
Nem áll rendelkezésre ehhez erőforrás, állítják egybehangzóan a szakmai szervezetek vezetői, s mind Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke, mind Selmeczi Kamill, a Fakoosz elnöke határozottan leszögezi: nem volt szakmai egyeztetés, megkerülésükkel született a rendelet, s ezzel a megoldással nem értenek egyet. Mindenképpen várják az új egészségügyi vezetés javaslatát, egyeztetési szándékát a törzskarton vezetésével kapcsolatban. A MOK elnöke szerint vagy totális bojkott, vagy számítógépes programmal végrehajtott akció lesz az eredménye a jelenleg hatályos rendeletnek, s erre már számtalanszor felhívták a figyelmet.
Azt a Fakoosz elnöke is felveti, hogy miért nem használják a törzskarton adatsorához a NEAK-nak küldött, a háziorvosi praxisok által készített tételes betegforgalmi jelentést, vagyis az úgynevezett B300-as jelentést. Ennek adatai ugyanis nagy részben lefedik a háziorvosi tevékenységet: diagnózis, vényfelírás, továbbküldés, közgyógyrendelés, szűrés, gondozás, utalványozás. Ma az adatok felhasználásának köre eléggé szűk területre korlátozódik, ugyanis leginkább a háziorvosi teljesítményértékelés kapcsán kialakított indikátorrendszerhez használja az alapkezelő.