2024. november. 21., csütörtök - Olivér.
hirdetés
hirdetés

Kortárs klasszikusok a Mini-Fesztiválon

A kortárs magyar zeneszerzés rangos seregszemléjét, a Mini-Fesztivált 2015-ben fogadta először programjába a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztivál. Ma Fekete Gyula jegyzi a sorozatot. A négy koncerten kívül a neves zeneszerző egyfelvonásos operáját is bemutatják a fesztiválon. 

 

31 évvel ezelőtt a Magyar Zeneművészeti Társaság kezdeményezte a koncertsorozatot, amely a zeneszerzők több generációjának biztosít fórumot. A Mini-Fesztivál művészeti vezetője Fekete Gyula zeneszerző, a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zeneszerzés tanszékének vezetője, az akadémia rektorhelyettese.  „Negyedik éve működünk együtt a CAFe Budapesttel Bán Teodórának köszönhetően, aki felismerte a zenei mustra jelentőségét. Bátor vállalás, kiállás a részéről, hogy felkarolta ezt a hiánypótló sorozatot, amit annak idején az alapítók, Durkó Zsolt és Bozay Attila a kortárs zenei élet kiegészítésére hívtak létre.  Ezt a tradíciót visszük tovább, csaknem harminc, ma is alkotó magyar zeneszerző műve hangzik el magyar előadóművészek tolmácsolásában. A magyar zeneszerzés derékhadát mutatjuk be, egy reprezentatív válogatást a mai klasszikus zeneszerzés sokféleségéből.  Minden korosztály egyenlő arányban van képviselve, az idős és a középgeneráció mellett a legfiatalabbak kompozíciói is felcsendülnek. Évről- évre bemutatjuk a Kodály Zoltán Zenei Alkotói Ösztöndíj zeneszerző nyertesét. Az idei nyertes Lustyik Ákos, aki a filmzenéivel már komoly sikereket ért el. A fesztivál rangidős mestere a Magyar Zeneszerzők Egyesületének doyenje, Balassa Sándor, akinek a két kórusművét Magyar Rádió Énekkara adja elő. Idén a Baltikum a CAFe Budapest vendége, ezért a mi fesztiválunk is meghívott egy zeneszerzőt abból a térségből. A zenetudósként is dolgozó lett komponista, Selga Mence egy kamarakompozíciójával lesz jelen.”

A CAFe Budapest Leonard Bernstein korai zenés színpadi művével, a Trouble in Tahitival párban mutatja be Fekete Gyula Római láz című kamaraoperáját, Almási-Tóth András színrevitelében. A rendező korábban zeneakadémiai növendékek vizsgaelőadásaként rendezte meg Fekete művét, amelyet új koncepcióval továbbgondolt. A két idősíkon, a régi eseményeket megidéző múltban és a jelenben játszódó kétszereplős történet ezúttal négy énekes hangján szólal meg. „ A Római láz az első operám. Nem a 20. század második felének experimentális stílusában komponáltam, hanem tradicionálisabb zenei nyelven. A darab kapcsán Puccinit, Richard Strausst, Elgart szokták emlegetni, mint ihlető forrást” - meséli a szerző.  Az első amerikai írónő, aki elnyerte Pulitzer-díjat, Edith Wharton Római láz című novellájával a Chicagói Roosevelt Egyetemen folytatott tanulmányai során találkozott Fekete. A mesterfokozat megszerzésére írt belőle operát. „A fordulatos, izgalmas, felfokozott múltbéli szerelmi háromszög történetet nagyon alkalmasnak találtam egy jól megszerkesztett opera szövegének”. A novella második felét a szerző párbeszédben írta, amit szinte egy az egyben használhattam librettóként. A Római láz hazai bemutatóját, 1992-ben a Merlin Színházban Selmeczi György vezényelte.  „Nagy megtiszteltetés volt, hogy az olaszországi magyar kulturális évad keretében, 2002-ben Marton Éva énekelte Csavlek Etelkával.”

 

További információ: www.cafebudapestfest.hu

cimkék

hirdetés

Könyveink