2024. május. 04., szombat - Mónika, Flórián.
hirdetés

Genetikailag módosított

Az Egyesült Államokban az élelmiszeráruházak termékeinek 65 százaléka tartalmaz genetikailag módosított összetevőt, és erről a vásárlók mit sem sejtenek - hangzott el a CBS News hírcsatorna tudósításában.

Az amerikaiak 53 százaléka azt állítja, nem akar genetikailag módosított terméket, GMO-t vásárolni - derült ki a CBS News/New York Times friss felméréséből. A fogyasztók azonban többnyire nincsenek tisztában a GMO-tartalommal, mert a gyártók ilyen információt nem tüntetnek fel az élelmiszereken. A legtöbb dobozolt, csomagolt áru GMO-összetevőket rejthet.

A CBS News szerint nem azokkal az információkkal van a gond, amelyeket közölnek a fogyasztókkal, hanem azokkal, amelyekről hallgatnak. A tudósítás szerint a vásárlók sok esetben egyfajta emberi kísérlet alanyai, rajtuk tesztelik a GMO-összetevőket.

Az amerikai szójatermés több mint 90 százaléka genetikailag módosított, a növény DNS-ét a nagyobb hozam, illetve a kártevőkkel, gyomirtókkal szembeni fokozott ellenállóképesség érdekében módosították. A kukoricaültetvények csaknem háromnegyedén genetikailag módosított fajtákat termesztenek. Így minden olyan termék, amely például szójaolajat vagy kukoricaszirupot tartalmaz, valószínűleg GMO. A kukoricából kivont szirup (CS), illetve a magas fruktóztartalmú szirup (HFCS) Amerikában általános édesítőszer.

Az ilyen termékeket előállító vállalatok keményen harcolnak azért, hogy ne kelljen megjelölni a GMO-tartalmat - mutatott rá Marion Nestle táplálkozás-szakértő. A gyártók ugyanis attól félnek, hogy a vásárlók elfordulnának sok élelmiszertől, ha feltüntetnék azokon ezt az információt.

Robert Brackett, az élelmiszertermelők szövetségének szóvivője szerint az a fontos, hogy az áruházak polcaira biztonságos áruk kerüljenek. Az olyan vezető biotech cégek, mint a Monsanto pedig azt állítják: nincs bizonyíték arra, hogy a GMO nem biztonságos. Az élelmiszerfelügyelet szerint viszont az esetleges kockázatokat csak úgy lehetne kiszűrni, ha a GMO-információk minden terméken szerepelnének. A CBS News felmérése szerint az amerikai fogyasztók 87 százaléka szeretné, hogy az élelmiszereken feltüntessék a GMO-összetevőket.

 

MTI

cimkék

hirdetés

Könyveink