2025. január. 08., szerda - Gyöngyvér.
hirdetés
hirdetés

A média hatása a nők testképére

A média, a bulvár- és női magazinoknak a nők testképére gyakorolt hatását vizsgálta a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH).

Az egyik leggyakoribb szilveszteri elhatározás: lefogyni a nyári strandszezonra. A fogadalom fő ösztönzői a médiában viszontlátott testképideálok, amelyekkel azonban a sajtó nemritkán irreális elvárásokat és elérhetetlen referenciákat közvetít fogyókúrára buzdítva akár teljesen egészséges testalkatú embereket is, írták, hozzátéve, a magazinok és bulvárlapok az év elejétől gyakran kezdik ösztönözni olvasóikat arra, hogy a karácsonyi időszakot maguk mögött hagyva fogyókúrákkal és edzésekkel kezdjék a nyári szezonra formálni a testüket. Cikkeiket jellemzően karcsú, bikiniben pózoló modellekkel is illusztrálják, tovább erősítve az olvasóban, hogy a vékony, formás, "tökéletes" test a nyár alapkövetelménye.

A média fontos szerepet játszik a kulturális elvárások közvetítésében és alakításában, így a nők közül is sokan a sajtóban látott referenciákhoz mérik saját testüket. Ezek hatására azonban akár olyan nők is elégedetlenné válhatnak a saját testükkel, akiknek a testtömegindexe egyébként a normál, egészséges tartományba esik, emelték ki.

Vidmir Raic képe a Pixabay-en
Vidmir Raic képe a Pixabay-en

Az NMHH aktuális tanulmánya nyolc nagy látogatottságú online női magazin tavaly májusi és júniusi publikációit elemezve megállapította, hogy a vizsgált írásokat illusztráló, nőket ábrázoló képek mintegy fele modellalkatú, fitt, 46 százalékuk pedig normál testalkatú nőket mutatott be. Túlsúlyos szereplők a fotók csupán 7 százalékán szerepeltek, vagyis, miközben a KSH 2019-es adatai szerint a magyar nők 96 százaléka az átlagos vagy a túlsúlyos kategóriába tartozik, a bulvárlapok cikkeinek közel fele sovány vagy modellalkatú nőket ábrázolt.

Felidézték, hogy a nyár előtti időszakban a bulvárportálok különösen felkapott témái voltak a különféle fogyókúrák és edzések, testformáló módszerek. Ezek a cikkek általában a gyors, azonnali megoldásokat kereső közönséget igyekeztek kiszolgálni: a sikeresen lefogyó emberekkel foglalkozó publikációk a legtöbbször rendkívül jelentős, 20-50 kilogrammos súlycsökkenésről számoltak be. A cikkekben a leggyakrabban propagált testformáló módszer a zsírégető italok fogyasztása volt. Ezek olyan teák, turmixok és ivólevek, amelyek a publikációk szerint akár 39 kilogrammtól is segíthetnek megszabadulni. A második legtöbbet népszerűsített fogyókúrás módszer az időszakos böjtölés volt, vagyis két diétás módszer is megelőzte az egészséges táplálkozásra buzdító írásokat, közölték.

Az olvasóknak minden esetben fontos tudatosítaniuk, hogy a bulvármagazinokban olvasható diéták és testformáló módszerek nem személyre szabottak, gyakran nem áll mögöttük szakember ajánlása sem: a vizsgált cikkek egyike sem tett említést arról, hogy milyen súlyú, testfelépítésű vagy egészségi állapotú személyeknek javasolt vagy éppen messziről kerülendő egy-egy diéta, sok esetben pedig csupán valamilyen termék reklámozása a valódi céljuk, figyelmeztetett a hatóság.

A tanulmány részletes kutatási eredményei elérhetők az NMHH honlapján.: https://nmhh.hu/cikk/249987/Lapos_has_abszurd_dieta_bikinis_modell__avagy_a_noi_testtel_kapcsolatos_cikkek_uzenete

(forrás: MTI)

cimkék

hirdetés

Könyveink