hirdetés
hirdetés
Keresés
Rendezés:
Találatok száma: 12
#1
Medical Online >> Rovatok >> kitekintő
2019-10-29

Az új szakképzési törvény a tervek szerint januártól lép hatályba, és a 2020/2021-es tanévben belépő diákokra vonatkozik majd először.

#2
Medical Online >> Rovatok >> eü-gazdaság
2019-05-06

Május 10-ével valamennyi egyetemi munkája és feladata alól felmentették a Debreceni Egyetemen a nemzetközileg is ismert és elismert népegészségügyi szakembert, prof. dr. Ádány Rózát – értesült a MedicalOnline.

#3
Medical Online >> Rovatok >> eü-gazdaság
2017-04-28

A jövő évi büdzsé tervezete szerint 150-200 milliárd forinttal több jut az egészségügyre 2018-ban, így az idei évi többlettel együtt a teljes növekmény eléri a GDP 1,5 százalékát – mondta Ónodi-Szűcs Zoltán a Magyar Kórházszövetség XXIX. Kongresszusát záró egészségpolitikai blokkban.

#4
Medical Online >> Rovatok >> eü-gazdaság
2011-12-10

Míg ma az egyetemek szenátusa választja meg a rektort, addig egy friss fideszes indítvány szerint csak véleményezési joga maradna a testületnek -  írja a dehir.hu.

#5
Medical Online >> Rovatok >> továbbképzés
2011-10-25

A Magyar Rektori Konferencia szerint jelentősen át kell dolgozni a felsőoktatási törvény tervezetét, az jelenlegi állapotában nem kínál megoldást a felsőoktatás valódi problémáira.

#6
Medical Online
2011-10-20

Éhségsztrájkba kezd mintegy száz hallgató a tervezett felsőoktatási törvény elleni tiltakozásul pénteken Szegeden – jelentette be Ament Balázs, a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) hallgatói önkormányzatának alelnöke.

#7
Medical Online
2011-07-18

A kormány fokozatosan emelni kívánja az államilag finanszírozott férőhelyek számát a műszaki és természettudományos képzésben - mondta az oktatási államtitkár az MTI-nek adott interjúban.

#8
Medical Online >> Mi újság?
2011-01-05

Sokan járnak a baranyai megyeszékhely orvoskarára, sokan végeznek is – ám minden harmadik itt végzett diák külföldön lesz orvos - írja a Dunántúli Napló.

#9
Medical Tribune VI. évf.10. szám
Medical Online
2008-05-01
Bár a Rektori Konferencia javaslatának sorsa kiszámíthatatlan, a testület már jövőre költségtérítést kérne a hallgatóktól. A Felsőoktatási Kerekasztal tagjai egyelőre nem fogadták el a rektorok elképzelését, szakértőik új javaslatot dolgoznak ki a rendszer finanszírozására. A Rektori Konferencia ülésén elfogadott javaslat egyik központi eleme, hogy a rektorok teljes átjárhatóságot szorgalmaznak az államilag finanszírozott és a költségtérítéses helyek között, a másik pedig az, hogy a hallgató teljesítménye alapján differenciálnák a fizetendő összeget. Mert úgy vélik, igazságtalan a hallgatók jelenlegi, államilag finanszírozott és költségtérítéses kategóriába sorolása. A Rektori Konferencia tagjai szerint gyakorta megesik, hogy az állami és a költségtérítéses helyen tanulók teljesítménye alig különbözik, míg költségeik nagymértékben eltérnek. Sőt, sok költségtérítéses hallgató jobb tanulmányi teljesítményt nyújt, mint néhány államilag finanszírozott. Állásfoglalásukban kiemelik azt is, hogy mivel az állami intézményekben alkalmazott legmagasabb költségtérítés sem éri el a tényleges önköltséget, ezért az állami intézmények költségtérítéses hallgatói is államilag támogatottak.   Mindezek szellemében a konferencia igazságosabb, várhatóan 2010-től bevezethető rendszerre tett javaslatot. Az elgondolás nem jelent többletbevételt az intézményeknek, csupán a meglévő források igazságosabb elosztását szolgálja. A javaslat lényege, hogy 2009-től a rendszer bevezetéséig – vagyis 2010-ig – tartó átmeneti időszakban teljes átjárhatóság legyen az államilag finanszírozott és a költségtérítéses rendszer között, szemben a most érvényes 15 százalékos kvótával, s az adott év tanulmányi eredményétől függően évente lehessen meghatározni, hogy ki melyik képzési formában tanulhat. A rendszer 2010-től egészülne ki a differenciálással, ami azt jelenti, hogy nemcsak kétféle fizetendő összeg létezne – nulla vagy évi több százezer forint –, hanem a fizetendő összeg minden évben az előző év tanulmányi teljesítményétől függően változna. A konferencia két indítványt tett arra, hogy az első évben minek alapján állapítsák meg az esetlegesen fizetendő összeget: az egyik szerint a felvételi eredményt differenciáltan vennék figyelembe, a másik szerint pedig az első évben fizetési mentesség járna.   A konferencia a felvételi rendszer módosítását szorgalmazza: egyfelől lejjebb szállítanák a felvételi ponthatár minimumát, másfelől azonban csak azok előtt nyitnák meg az önköltséges képzést, akik ezt a szintet teljesítik. A hallgatói támogatásokra nézve is tartalmaz módosítást a javaslat, például azt, hogy az államilag támogatott rendszerből a költségtérítéses rendszerbe átkerült hallgatók is kaphassanak a tanulmányi eredménytől függetlenül lakhatási támogatást, ha ez szociális okokból indokolt. A konferencia azt szeretné elérni, hogy a költségtérítéses hallgatók teljesítményük alapján fizessenek, s az egy-egy hallgató által fizetendő összeget a jelenleginél tágabb határok között szabhassa meg az intézmény. A hallgatókat legalább hat „teljesítménykategóriába” javasolják besorolni. Mindezek mellett fontosnak tartják, hogy a felsőoktatási intézmények nyújtsanak munkalehetőséget a költségtérítéses hallgatók számára. A döntés után Hiller István oktatási miniszter ismét megerősítette: Magyarországon belátható időn belül – a népszavazási döntés nyomán – nem vezethető be a tandíj. Minden egyéb olyan javaslatra azonban nyitott a tárca, ami a felsőoktatásban a mennyiségi után a minőségi változást segíti. „Gondolkodási tilalmat” ugyanis nem jelent a népszavazás eredménye – fűzte hozzá a miniszter. Ha kiérlelt döntés születik, akkor az a kormány elé kerülhet – jelentette ki.   Az április utolsó napján ülésező Felsőoktatási Kerekasztal egyelőre nem fogadta el a rektorok tervezetét. A testület ülését követően a szakminiszter elmondta, hogy a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája (HÖOK) javaslatára szakértői csoportokat hoznak létre. E munkacsoportok összegyűjtik majd a tapasztalatokat, és csak ezt követően terjesztik elő elképzeléseiket a költségtérítéses és államilag finanszírozott hallgatói státusz közötti átjárhatóságra, a hátrányos helyzetű diákok felsőoktatási tanulmányaival, szociális helyzetével kapcsolatos kérdéskörökben. Miskolczi Norbert, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke elmondta: javaslatukhoz, hogy vegyék le a rektorok tervezetét a napirendről, öt szervezet csatlakozott. Emlékeztetett arra, a HÖOK már 2006-ban támogatta, hogy törvényben szabályozzák a költségtérítéses és az államilag finanszírozott hallgatói státusz közötti átjárhatóságot. Kis Papp László, a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezetének elnöke a költségtérítéses és az államilag finanszírozott hallgatók közötti differenciált átlépésekről elmondta: meg kell vizsgálni, hogy az intézmények hogyan tudnak élni a törvényben rögzített 15 százalékos lehetőséggel, s a tapasztalatok alapján meghozni a további döntéseket.
#10
Medical Tribune V. évf.11. szám
Medical Online
2007-06-01
Szakmai és politikai támadásra egyaránt számíthat a kormány, amennyiben benyújtja a parlamentnek az egészségügyi intézmények gazdasági társasággá alakulását ösztönző jogszabály tervezetét. A működésiforma-váltást ugyanis „könnyű” összemosni a privatizációval, ezért az egyébként is népszerűségét vesztett kabinetnek problémát okozhat majd annak elmagyarázása, hogy a gazdasági társasággá alakulás csak egy lehetőség a versenyhátrány megszüntetésére. A közalkalmazotti státus felszámolása ezzel együtt kitüntetett pont lesz a szaktárca céltábláján.  A biztosítási rendszer reformjától függetlenül, várhatóan még az ősszel a kormány elé kerül az a javaslattervezet, amely az egészségügyi intézmények gazdasági társasággá alakulását szorgalmazza. A hatékonyabb, átláthatóbb gazdálkodás ösztönzését elősegítő jogszabály a költségvetési szervként működő állami és önkormányzati szolgáltatók versenyhátrányának megszüntetését irányozza elő azért, hogy egyenlő feltételek mellett, hatékonyságukat és eredményességüket javítva versenyezhessenek más szolgáltatókkal. Információink szerint a szaktárca elsősorban a szakrendelők és a kórházak üzemeltetői számára nyújtana segítséget az átalakuláshoz. A rugalmasabb működési rendre való áttérés azonban nem jelentené feltétlenül az intézmények privatizációját. A költségvetési szervként gazdálkodó intézmények egyik legnagyobb hátránya, hogy a közalkalmazotti jogviszonyból fakadó kötelezettségek olyan mértékben megkötik az intézményvezetők kezét, hogy a gyorsan átalakuló gazdasági környezetben nem tudnak reagálni a változásokra. A rendelkezésükre álló finanszírozás miatt ritkán, inkább csak a hiányszakmák esetében tudják differenciálni a béreket, ahhoz pedig pluszforrás kell, hogy megváljanak feleslegessé vált dolgozóiktól.  Ennek fő oka, hogy míg egy gazdasági társaság esetében az adott cégnél eltöltött idő az alapja a felmentésből adódó kifizetéseknek, addig a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény (KJT) az összes közalkalmazotti státusban eltöltött időt veszi figyelembe a szerződés felbontásakor. A menedzsment a vezetői státust vonhatja vissza „legkönnyebben”, ugyanis a munkavállaló a presztízsveszteségen túl „legfeljebb” vezetői pótlékát – harminc és negyvenezer forint közötti összeget – veszítheti havonta, hiszen a hatályos jogszabály szerint eredeti munkakörében tovább dolgozhat. A felmondási idő is a közalkalmazottaknak kedvez: például 10 évet meghaladó munkaviszony esetében a Munka törvénykönyve (Mtk.) alapján 30 és további 25 nappal, a KJT szerint viszont 60 nappal és további 2 havi bérrel kalkulálhat a dolgozó. A végső szakítás is sokba kerül az intézményeknek, mivel jelentős a különbség a két törvényből adódóan kifizetendő illetmény között. (Lásd táblázatunkat!)  Az átláthatóbb és a jelenleginél rugalmasabb pénzügyi renden túl az átalakulás legnagyobb előnye az lenne, hogy a szolgáltatók hitelforráshoz juthatnának, és magántőkét vonhatnának be fejlesztéseikhez. Ez azért fontos, mert a szolgáltatás színvonalának folyamatos emelése nélkül az intézmények elsorvadnak, és piaci környezetben alulmaradhatnak más szolgáltatókkal szemben. Márpedig az SZDSZ által szorgalmazott szolgáltatói versenyre épülő ellátórendszer elképzelhetetlen magánbefektetők tőkeinjekciója nélkül. Ellenkező esetben meghiúsulhat a mind a szakmai, mind pedig a szolgáltatás különbözőségén alapuló „elvárt verseny” a betegekért.  Ahhoz, hogy a költségvetési szervek, vagyis a minisztérium által fenntartott intézetek gazdasági társasággá váljanak, módosítani kell az államháztartási törvényt (áht.), ami jelenleg gátolja az átalakulást. Egyelőre ugyanis nem tartalmaz erre vonatkozó rendelkezéseket, vagyis az intézményeket költségvetési szervként előbb meg kell szüntetni, és az állam csak a jogutódlásról rendelkező kormány- vagy miniszteri rendelet hatályba lépése után alakíthat új gazdasági társaságot.  Az egyetemek még a minisztériumi intézményeknél is nehezebb helyzetben vannak. Esetükben ugyanis az áht.-n kívül a felsőoktatási törvény is szigorú kereteket szab a gazdálkodásnak (írásunkat lásd a 9. oldalon). Az átalakulást szorgalmazó önkormányzatoknak a megszüntetéssel kombinált új gazdasági társaság életre hívásához „csupán” képviselő- testületi egyetértésre van szükségük. Számukra azonban kínálkozik egy másik út is: koncessziós szerződés útján a tulajdonos a közfeladatot és az arra szolgáló vagyont üzemeltetésbe adhatja egy gazdasági társaságnak. (A társaság tulajdonosa lehet kizárólag csak az önkormányzat is – ez a módszer nem azonos a privatizációval.) Ám a társaság nem válik automatikusan a megszűnt intézmény jogutódjává, így a működéshez elengedhetetlenül szükséges engedélyezési, akkreditációs eljárásokat újból kell kezdeményezni a hatóságoknál.  Skultéty László, a GKI egészségügyi közgazdásza szerint ennél nagyobb gond az, ha az átalakulás során nemcsak a működtetés jogát, hanem a vagyontárgyakat is beviszi az önkormányzat az új társaságba, ez esetben ugyanis az apport után általános forgalmi adót köteles fizetni a tulajdonos. Márpedig ez több százmillió, de akár milliárdos kiadást is eredményezhet, amely gátja lehet az intézményi reformnak. Kérdés, hogy egyáltalán érdemes-e bevinni a vagyont egy társaságba, ugyanis a vagyonnal való felelős gazdálkodás csak akkor működőképes, ha értékcsökkenéssel is kalkulálhat a tulajdonos.  Gond az adósság kezelése is, hiszen költségvetési szerv esetében a jogutód, vagyis az új gazdasági társaság az erre vonatkozó törvény alapján átvállalhatja a megszűnő költségvetési intézmény tartozását, de csak alaptőkéje mértékéig. Ezen túlmenően a hitelezővédelmi szabályok a 75 százaléknál nagyobb tulajdoni hányaddal rendelkező, minősített többségű tulajdonos felelősségét bizonyos esetekben korlátlanná teszik, így a 100 százalékos önkormányzati tulajdonban lévő társaság esetében az alapítónak feltétlen felelőssége van.  A kizárólag üzemeltetésre létrehozott gazdasági társaság alakításakor is rendezni kell a tartozásokat, a költségvetési szerv megszüntetésekor azonban nyílik rá mód, hogy az üzemeltetési szerződésben rendelkezzen(ek) a tulajdonos( ok) a tartozások átvállalásáról. A tulajdonosi kör szélesítésével kalkuláló önkormányzatoknak számolniuk kell azzal, hogy a befektetők nem feltétlen „örülnének” a hagyatéknak, ugyanis a potenciális üzemeltetőknek viszonylag rövid határidőn belül kellene helytállniuk jogelődjük tartozásaiért. Ha azonban az állam, illetve az önkormányzatok magukra vállalnák eladósodott intézményeik terhét, akkor azzal az államháztartás hiányát növelnék – és ehhez a jelenlegi helyzetben vélhetően nem járul majd hozzá a kormány.
hirdetés
hirdetés
hirdetés

Ha egyetlen egészséges növényi olajat kellene megnevezni, a többség valószínűleg az olívaolajat említené. De mitől különleges – ha egyáltalán az – az olívaolaj?