Virtuális valóság a gyógyításban
Az Index cikke azt mutatja be, hogy hol tart a VR technológia tudományos vagy orvosi célú felhasználása.
A VR mesés lehetőségeinek tárháza nem ér véget a játékoknál, az Index szerint ez még csak a kezdet.
Végtelen számú és tetszőlegesen paraméterezett tudományos kísérletet hajthatunk végre akkor, ha olyan virtuális valóságot tudunk előállítani, amely hitelesen emulálja azt a környezetet, amiben a tesztet végre kell hajtani. A virtuális sebészeti, ortopédiai gyakorlatok is rendkívül hasznosak lehetnek. A valóság távoli elérhetővé tételére már voltak ezen a területen is sikeres kísérletek: ilyen volt az élőben streamelt komplex műtét, 360 fokos kamerákkal, belső nézetből.
De a VR terápiás alkalmazásában is hatalmas lehetőségek vannak.Egy ilyen maszk segítségével például egy kontrollált, nyugtató, kellemes vizuális ingerközegbe kerülve csökkenhet a stressz, enyhülhetnek a szorongásos tünetek, de a VR sisak a paralízis leküzdésében, a végtagok mozgatása feletti kontroll visszaszerzésében és finomításában is hatékony eszköznek bizonyult.
Kezelhetünk fóbiákat, a pszichés problémákban érintettekkel tökéletesen kontrollált módon lehet gyakoroltatni társas, szociális élményeket, hétköznapi feladatokat, amelyek számukra nehézséget okoznak. Ezekre már léteznek példák, csakúgy, mint a katasztrófák áldozataira kifejlesztett poszttraumás stresszoldó-programokra.
A VR egyik legfontosabb előnye a határok nélküliség, a távolságok áthidalása: ez akkor jöhet jól, ha sok különböző felhasználó viselkedését, tevékenységét rögzítve hasznos adatokat nyerhetünk ki, nagy számban, így általános érvényű tapasztalatokat nyerve. Ez lehet szociális jellegű, neuro-lingvisztikai, ügyességi, vagy éppen kognitív funkciókat mérő adat, amelyek a prevencióban és a betegségek korai érzékelésében lehetnek kulcsfontosságúak. A Sea Quest Hero például, a demencia, a memóriazavarok, a szellemi képeségek fokozatos elvesztésével járó betegségek kialakulásával kapcsolatban szolgáltat adatokat a University College London kutatóinak.