Pótolható az emberi érintés?
Mesterséges intelligencia a hospice ellátásban
Az életvégi ellátás, azaz a hospice gondozás kiemelkedően fontos szerepet tölt be azoknak a betegeknek az életében, akik súlyosan betegek, és már az életük utolsó szakaszában vannak. Az ilyen ellátás célja az érintettek méltóságának és minőségi életének támogatása, valamint a fizikai, pszichoszociális és lelki tünetek kezelése. A technológia fejlődésével a mesterséges intelligencia (MI) is egyre inkább bekerül az egészségügyi ellátásba, így a hospice területén is számos potenciális alkalmazási lehetőséget kínál. De vajon ki tudja váltani az emberi gondoskodást?
- 128-szor jobb mRNS-vakcinát tervezett a koronavírus ellen a MI
- Betolták az fMRI-be az önkénteseket, az MI kiolvasta, mire gondolnak
- Így látja a mesterséges intelligencia a magyar népbetegséget
- Örökre be kellene tiltani a mesterséges intelligenciát?
- A mesterséges intelligencia fejlesztések felfüggesztését követelik
- Kicsit félek tőle – vallja az OpenAI vezetője
Ugyan még nem alkalmazzák itthon, de az MI számos előnnyel járhat az életvégi ellátásban. Képes lehet folyamatosan monitorozni a betegek állapotát és tüneteit, ami lehetővé teszi az időben történő beavatkozást és hatékonyabb csillapítást. Előre jelezheti az esetleges szövődményeket, például a fájdalom súlyosbodását vagy a légzési nehézségeket, így az ellátó személyzet időben tud reagálni. Az MI alapú döntéstámogató rendszerek pedig segíthetnek az orvosoknak és a palliatív szakembereknek a terápiás döntések meghozatalában, figyelembe véve a betegek egyedi szükségleteit.
Miért nem tudja kiváltani az emberi gondoskodást?
Annak ellenére, hogy az MI számos potenciális előnnyel jár az életvégi ellátásban, mégsem tudja teljes mértékben kiváltani az emberi gondoskodást, figyelmet és törődést. Az emberi tényezők ugyanis olyan egyedi és összetett szempontokat tartalmaznak, amelyeket az MI nem képes megvalósítani. Az emberi gondoskodás és figyelem személyre szabottságot jelent, amely az egyéni betegi szükségletekre való érzékeny reagálást is magában foglalja. Az emberi kapcsolatok, az empátia és az érzelmi támogatás olyan elemek, amelyek a hospice ellátásban elengedhetetlenek. Az MI nem képes helyettesíteni ezeket az emberi aspektusokat, amelyek bizalmat és kötődést teremtenek a beteg és az ellátó személyzet között. Az betegséggel való szembenézés, az érzelmek megértése és az empátiás kommunikáció az emberi gondoskodás alapvető elemei, amelyeket az MI nem képes nyújtani.
Cikket írni képes, de fogni a kezünket a végső órákban nem
A mesterséges intelligencia lehetőségeit az is jól mutatja, hogy a fenti sorokat szinte teljes egészében az OpenAI által kifejlesztett, MI alapú chatbot, a ChatGPT írta.
– Így szerettük volna megmutatni, hogy milyen lehetőségek rejlenek mesterséges intelligenciában, de mégsem lehet képes mindenre – mondja Muszbek Katalin, a több mint 30 éves Magyar Hospice Alapítvány orvos-igazgatója. – Minden törekvésünk ellenére még így is szerepel pontatlanság az írásában, ugyanis itthon a hospice ellátás főleg a nem gyógyítható daganatos betegek gondozásában tölt be kiemelkedő szerepet. Minden újítást tárt karokkal fogadunk, de az emberi kapcsolatokat, a gondoskodást és az érzelmi odafordulást az MI az életvégi ellátásban nem tudja kiváltani. Lehet, hogy egy cikk megírására, és ennél még sokkal komolyabb dolgokra is képes már a technológia, azonban egy halállal szembenéző beteg kezét csak egy másik ember tudja megfogni – véli Muszbek Katalin.
Hazánkban a Magyar Hospice Alapítvány egyike annak a néhány, kórházaktól független szervezetnek, amely térítésmentesen nyújt komplex, többféle ellátási formát magában foglaló hospice ellátást. – A NEAK finanszírozás csupán költségeink egy részét fedezi. Bér- és rezsiköltségeink nagymértékű emelkedése miatt mára működési költségeink majdnem 80%-át magunknak kell előteremtenünk. Ebben jelenleg a mesterséges intelligencia még nem, de az adó 1% felajánlások nagy segítségünkre vannak – ismertette Muszbek Katalin.