2021. május. 13., csütörtök - Szervác, Imola.
hirdetés
hirdetés

Az egészséges életmód harmadik pillére lehet a hideg-meleg terápia

A fizikai aktivitás és a kiegyensúlyozott táplálkozás mellett a szaunázás és a hideg fürdő, a jégkamra lehetnek azok az elemek, amelyek jelentősen hozzájárulnak a gyógyuláshoz, az egészség fenntartásához.

A Mayo Klinika tanulmánya szerint a szaunázás nem csak a relaxálás remek eszköze. A rendszeresen szaunázóknál ugyanis alacsonyabb a magas vérnyomás, a szív-érrendszeri betegségek előfordulása, valamint kisebb arányban küzdenek tüdőbetegségekkel, kognitív- és mentális zavarokkal. Korábbi tanulmányok azt is bizonyították, hogy csökken a gyulladások előfordulása és az immunrendszer is megerősödik az extrém meleg hatás által, japán szakemberek enyhe depresszió kezelésében is használják a szaunát. A szakemberek szerint a pozitív hatások egyik fő oka, hogy ha rendszeresen (hetente egyszer) 80-100 Celsius fok közti hőmérsékleten tartózkodunk 5-20 percig, a szívverés akár a percenkénti 120-150 ütést is elérheti, hasonlóan egy edzéshez, miközben test többi izma nem aktiválódik. Ugyanakkor érdemes mértékletesnek lenni: akik jelentősen túllépik a heti egyszeri alkalmat, egyes tanulmányok szerint megnövelik a magas vérnyomás és a szívinfarktus rizikóját. Érbetegeknek, szívbetegeknek pedig ajánlott kezelőorvosukkal konzultálniuk a szaunázásról.

Miért jó a hideg?

A hidegterápia – amely jelentheti akár a szaunázás utáni vagy anélküli hideg zuhanyt, merülő medencét, a jeges vízbe mártózást, úszást vagy akár az ún. krioterápiát – szintén számos előnnyel kecsegtet. Serkenti az immunrendszer működését, gyulladáscsökkentő és ráadásként a fogyást is elősegítheti. Egy, a Nature magazinban publikált tanulmány szerint ugyanis az extrém hidegnek való kitettség a testünkben lévő zsírt egy egészségesebb zsírtípussá képes alakítani, így közvetve megkönnyíti a testsúlycsökkentést. Más tanulmányok szerint a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében is szerepe lehet a hideg terápiának.

Forrás: Pixabay
Forrás: Pixabay

Miért építsük be az életmódba?

– Az extrém meleggel és a hideggel való „megküzdés” ismert módszer a fitneszben, környezeti kondicionálásnak is hívhatjuk. Ezen a módon növelhető a test rezilienciája, vagyis az a rugalmas ellenállási képessége, amellyel akár egy sokkszerű külső hatáshoz is képes sikeresen alkalmazkodni. Ez az életmódnak egy olyan eleme lehet, amelyet érdemes beépíteni az alapok, vagyis a mozgás és a táplálkozás mellé. Ugyanis akár fogyás, akár az fittség megőrzése, akár gyógyulás a cél, az életmód minden esetben döntő jelentőségű. Ennek kialakításában tud segíteni az életmód orvoslás, ezen belül a mozgásterápia – hangsúlyozza Dvorák Márton, az Életmód Orvosi Központ mozgásterapeutája.

– Szerencsére sokaknál tapasztalható, hogy szakszerű vezetés mellett mind a motiváció, mind a hatékonyság megnő a mozgás és a táplálkozás terén is. A speciálisan felépített, felügyelt életmódprogram pedig erősíti a szívizomzatot, segíti a fogyást, javítja a hangulatot, csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet. Bizonyítottan gyógyít. Ha pedig ilyen jól kialakított alapokra építkezve heti rendszerességgel alkalmazzuk a meleg-hideg terápiákat, azzal már óriási lépést tehetünk a gyógyulás, az egészség és a jó kondíció irányába.

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!

Változó, hogy egy adott életciklusban biológiailag mennyi testmozgásra van szükségünk ahhoz, hogy testileg és lelkileg is egészségesek maradhassunk. Az ausztrál egészségügyi minisztérium külön útmutatóban teszi közzé javaslatait az idősebb, 65 év feletti korosztály számára.

A május elsején hatályba lépő kormányrendeletben meghatározott szabályok nem az alapján osztják ketté a társadalmat, hogy van-e védettségük, hanem az alapján, hogy van-e védettségi igazolványuk.