Mire jó szétszedni az egyetemeket?
A beteg üdve, vagy az oktatásé? – címmel vitatkozik a NOL írása az egyetemek és a klinikák szétválasztásának gondolatával.
Az orvosképzésben valóban elkülöníthető az alaptudományok (élettan, anatómia, biokémia, bioetika stb.) elsajátításának időszaka, azonban ennek oktatás-szakmai előnyei nem lennének – írja a lap. – A klinikai tárgyak elméleti és gyakorlati oktatását viszont biztosan jobb egyazon intézetben hagyni. Míg az új gyógyító műfajok (sürgősségi orvoslás illetve egynapos műtét) interdiszciplinárisak (azaz minden szakmát felölelnek), a szakorvos képzéshez (ami egyre inkább kizárólagosan lesz egyetemi feladat), nélkülözhetetlen a (szakmák szerint lebontott) klinikai rendszer. Bonyolítja a helyzetet, hogy néhány új módszer (éppen a rendkívül jó eredményeket ígérő „robot” – sebészet) szintén interdiszciplináris. Vagyis ugyanazzal a robottal lehet sebészeti, urológiai vagy nőgyógyászati műtétet végezni. Az ilyen szakemberek képzése (Európa-szerte) külön erre a célra létrehozott és fölszerelt iskolákban történik. Remélhető, hogy Magyarországon is (belátható időn belül) létesül majd ilyen intézet.
Addig, amíg a szükséges (és korántsem annyira költséges) nagy átalakításra nincs politikai szándék, jobb mindent megőrizni, főként és mindenekelőtt az egyetemi autonómiát! – olvasható a nol.hu cikkében.