Minden osztályra jut egy hiperaktív gyerek
Mi van, ha kimondják valakiről, hogy hiperaktív? Miért nem jó a hátsó padba zavarni az ilyen gyerekeket? – teszi fel kérdést az ADHD-sokról szóló cikke bevezetőjében az hvg.hu.
Joggal kérdezheti a tanár, hogy hol a határ? Mi alapján lehet elkülöníteni azt a gyereket, aki csupán figyelemre éhes, attól, akinek akár genetikailag és neuropszichológiailag komoly zavarai vannak?
Kovács Ferenc pszichiáter szerint nem betegség az ADHD, hanem „olyanság”. Van viszont betegségi kódja, mert e szerint lehet finanszírozni az egészségügyben. Az USA-ban például az iskoláskorú gyerekek 11 százalékát kezelték 2011-ben ezzel a szindrómával, összesen 5,9 millió főt, akiknek a terápiájához a gyógyszeres kezelés is hozzátartozik. Ehhez képest Európában „csupán” 3-5 százalékra teszik az arányt. Magyarországon, bár nincsenek pontos adatok, úgy saccolják, minden 30 fős osztályra jut egy hiperaktív. Az adatok alapján pedig annyit tudni, hogy míg 1999-ben mentális és viselkedési zavarokkal 31 ezer 0-18 év közötti gyereket kezeltek, ez a szám 2011-re 46 ezer fölé kúszott – olvasható a hvg.hu-n.