A mesterséges intelligencia, amely a mentőket iránytja
Az OMSZ által használt informatikai fejlesztésről Salga Péter, a Dyntell Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a Haszon Magazinnak.
Pénteken délután a Blaha Lujza téren 85 százalékos valószínűséggel mentési feladata lesz az Országos Mentőszolgálatnak. Ilyen pontosságra képes egy új mesterséges intelligencia fejlesztés, írja a Haszon Magazin.
Egy évvel ezelőtt nagy visszhangja volt a sajtóban annak a (Dyntell Magyarország Kft. és az Országos Mentőszolgálat összefogásából született) közös projektnek, amely öntanuló mesterséges intelligencia alkalmazásával egyre pontosabb előrejelzést nyújt a mentőkapacitásra vonatkozó igényekről. Akkor még "csak" a betegszállítási feladatokat volt képes négy hétre előre jelezni az adatelemző rendszer, a továbbfejlesztett verzió azonban már az életmentési feladatokra is havi előrejelzést készít. A társadalmi hasznosságát tekintve (is) kiemelkedő fontosságú informatikai fejlesztésről (amit az Országos Mentőszolgálat díjmentesen használhat) Salga Péter, a debreceni székhelyű Dyntell Magyarország Kft. ügyvezető igazgatója beszélt a magazinnak.
Az előrejelző értesítéseket e-mailben küldjük el az ország összes mentőállomására, így az OMSZ hatékonyabban tudja megszervezni a járművek és a mentők rendelkezésre állását. Ez egy újabb komoly lépés abba az irányba, hogy olyan, valós időben folyamatosan futó program jöjjön létre, amely a napi mentésirányítási folyamatban segíti a mentésvezetőket. Az eddigi tapasztalatok nagyon kedvezőek – vont mérleget a szoftverfejlesztő cég ügyvezető igazgatója. Az is kiderült a beszélgetés során, hogy a Dyntell díjmentesen biztosítja a teljes rendszert az OMSZ-nek, illetve a mentőszolgálat igényei alapján folyamatosan fejleszti és testre szabja azt. Az együttműködés keretében az OMSZ biztosítja a Dyntell Magyarország számára az előrejelzésekhez elengedhetetlen adatokat, amelyeket jelenleg is egy strukturált adattárházban tárolnak.
A program több különböző mesterséges intelligencia algoritmust használ az adatok elemzésére. Salga Péter elmondása szerint az algoritmusok "megvitatják" a kapott értékeket, és konszenzus esetén a lehető legjobb előrejelzést adják a felhasználóknak. Emellett a fejlesztő cég a publikusan elérhető adatbázisokból óriási, valós idejű adathalmazt épít, ahol az erre a területre specializálódott szakembereik ugyancsak az egyes adatok közötti korrelációt vizsgálják.
A Dyntell komplex adatelemző rendszere a kezdetekben "csak" a betegszállítási feladatokat jelezte 4 héttel előre, de Csató Gábor, az OMSZ főigazgatója szerint ez is óriási segítség volt számukra, hiszen az előre jelzett betegszállítási igényekkel a napi kapacitás-tervezésnél tudnak kalkulálni. A technológia elsődleges feladata a kapacitás-optimalizálás, illetve a még hatékonyabb életmentés biztosítása. Ebben segít a beépített mesterséges intelligencia – fogalmazott főigazgató, megjegyezve, hogy az Országos Mentőszolgálatnál is egyre nagyobb teret nyer a digitalizáció.
A fejlesztő cég munkatársai minden héten csinálnak egy visszamérést, melyben összevetik a tényleges eseteket az általuk előre jelzettekkel, és szemmel látható, hogy jól működik az előrejelzés. A 80-85 százalék feletti találati pontosság azt jelenti, hogy ez egy nagyon hasznos eszköz a mentésszervezésben.