hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

Interneten nyomoz a páciens a betegségek és az orvosok után is

Marketingessé válnak a magánorvosok

Kétszáz magán egészségügyi vállalkozás vett részt a Praxis Akadémia kutatásában. Kiderült, hogyan vélekednek a privát szektorról, saját praxisukról.

A megkérdezett magánorvosok 90 százaléka a magán egészségügyi szektor fejlődéséről és kiélezett piaci versengésről számolt be, amelyben egyre nagyobb szerepe van az online jelenlétnek, illetve a marketingmunkának – derül ki a Praxis Akadémia legfrissebb kutatásából. A páciensek a legtöbb információt az internetről szerezik a betegségekről és szakorvosokról, és weblapok, illetve ajánlások alapján döntik el, végül kit keresnek fel egészségügyi panaszaikkal.  

Míg évekkel ezelőtt a fogorvosok és a nőgyógyászok voltak azok, akik a legtöbb pácienst fogadták a magán egészségügyi szektorban, ma már kevés olyan szakterület van, ahol ne lenne érzékelhető a hangsúlyok eltolódása.

A megkérdezettek többsége legalább 10 éve visz magánpraxist és itt átlagosan havonta maximum 50 pácienst lát el.  90 százalékuk szerint az elmúlt egy évben tovább nőtt a magánellátás szerepe, így elsősorban az új páciensek megszerzését tekintik elsődleges feladatnak (43%), a fejlődést továbbá a műszer- és eszközállomány fejlesztésében (34%), illetve a rendelő bővítésében (30%) látják. A verseny kiéleződését mutatja, hogy miközben egyre több a beteg, a megkérdezettek 13%-a arról számolt be, csökkent a hozzájuk forduló páciensek száma (65% növekedett, 21% nem változott). Mindezt indokolja a magánpraxisok növekvő száma.

A páciensek megszerzésében és megtartásában a legfőbb eszköz ma már az internet és a különböző kommunikációs megoldások. A magánpraxisok egyharmada saját maga végzi a marketinges-, vagy PR-os tevékenységet a bővülés érdekében, másik egyharmada saját munkatársat, vagy külső szakértőt delegál a feladatra. Vannak azonban, akik szerint ez a terület továbbra sem fontos. A statisztikák és a Nagy Magánpraxis Kutatás eredményei viszont azt mutatják – és ez illeszkedik a nemzetközi tendenciákhoz is –, hogy az internet átvette a hagyományos értékesítési csatornák szerepét. A FoglaljOrvost.hu – amely a pácienseknek ingyenes –, évente 70 ezer egészségügyi panasszal küzdőnek, illetve orvosnak segít egymásra találni, a foglalások száma pedig tavalyhoz képest 60 százalékkal növekedett.

A páciensek ajánlások alapján, illetve az internetet böngészve keresnek orvost. Míg az Egyesült Államokban a páciensek 53 százaléka fordul az internethez információgyűjtés miatt egészségügyi panasz esetén, Magyarországon 60 százalék, kisgyermekes anyák esetében pedig 73 százalék ez az arány.

A kutatásból kiderült, hogy a magánpraxisok egyre nagyobb figyelmet fordítanak arra, hogy weboldaluk legyen (2016-ban ezt 64 %, 2017-ben 66 % tartotta fontosnak). A Google optimalizált weblapra (2016: 49%, 2017: 51%), Adwords hirdetésre (2016: 19%, 2017: 22%) a Facebookra és az azon futó hirdetésekre (2016: 46%, 2017: 52%) és a szakértői megszólalásokra televízióban, rádióban, illetve az online és a nyomtatott sajtóban (2016: 31%, 2017: 40%). Csakhogy míg az öt kommunikációs eszközt a többség fontosnak tartja, nem mindenki tudja megvalósítani szakértelem és sajtókapcsolatok hiányában.

„Október 6-án második alkalommal szervezzük meg a Nagy Magánpraxis Napot az egészségügyi élet résztvevőinek, mert úgy gondoljuk, ebben a felgyorsult világban az orvosoknak ma már a szakértelem mellett más területen, másfajta tudást szerezve is meg kell felelniük az egyre növekvő igényeknek, illetve a páciens elvárásainak” – fogalmazott Straub Fanni, a Praxis Akadémia és a FoglaljOrvost.hu alapítója.

Könyveink