Lassú és körülményes a háziorvosi időpontfoglalás
Két hete elindult az új háziorvosi időpontfoglalási rendszer, de a szakrendelők túlnyomó többsége elérhetetlen, derül ki az nlc. összeállításából.
Pontosan tudjuk mindannyian, mennyire problémás vizsgálatra jelentkezni még akkor is, ha sürgősnek tűnik a baj. Ezen változtatnának azzal, hogy március 1-jétől új időpontfoglalási rendszert vezettek be, az indoklás szerint azért, hogy a betegek gyorsabban és egyszerűbben jussanak ellátáshoz. Az új szabályok értelmében a beutalóval igénybe vehető ellátások esetében a beteg helyett a háziorvos foglal időpontot, ha a páciens személyesen is megjelenik a rendelőben. A beutaló nélkül igénybe vehető ellátások esetén – ha az szakmailag indokolt – az orvos megteheti, hogy foglal időpontot, de nem köteles erre.
Egyelőre még nemhogy a betegek, a szakemberek számára sem egyértelmű, hogyan működik majd az újfajta beutalási rendszer, ezért megkérdeztük a kamarát, hogy mire számíthatnak a páciensek ezután. Most akkor mi egyeztessünk? Vagy kérjük meg a háziorvost?
Az időpontfoglaláshoz az alapellátónak, legtöbb esetben háziorvosnak el kell érnie azt a rendszert, amelyben végre tudja hajtani a műveletet. A fogadó oldalnak, tehát a szakrendelésnek pedig készen kell állnia arra, hogy online láthatóvá tegye a szabad időpontokat a beutaló orvosnak – kezdi Keczéry Attila háziorvos, a Magyar Orvosi Kamara titkára a kiindulópontnál. És gyorsan kiderül, hogy már eleve itt adódik a legtöbb megoldandó feladat.
Van egy pici hiba: az online kommunikáció elég nehézkesen működik. Vannak kórházak, amelyek a mintaprojektben részt vettek, náluk már működik a rendszer, de országosan a szakrendelők túlnyomó többsége nem áll készen arra, hogy biztosítsa az elérést. Először is ezt kellene megoldani – magyarázza.
Elvileg már csaknem két hete kérhetnénk a rendelésen, hogy foglaljanak nekünk időpontot, mondjuk belgyógyászatra vagy ultrahangra. Tulajdonképpen persze kérhetjük is, de a beszámolóink alapján is látható, hogy ez koránt sincs így. Szóval ne lepődjünk meg azon, ha az ilyesmit a háziorvosok nem szívesen teszik. Tegyük fel, hogy a háziorvos számára elérhető a rendszer, mely a foglaláshoz kell, tegyük fel azt is, hogy megvannak az ismeretei ahhoz, hogyan is kell kezelni a rendszert. Mégis az vár ránk, hogy egyfajta egészségügyi lottózásba kezdünk vele közösen: ha szerencsénk van, akkor az érintett belgyógyászatnak kialakították az online felületét. Ha nincs szerencsénk, akkor így jártunk. Külön kellemetlen, hogy maguk a háziorvosok sem tudják, hol, melyik intézmény melyik osztályán van egyáltalán értelme ilyesmivel próbálkozni, és melyek azok, ahol még esélyük sincs.
Tételezzük fel, hogy szerencsénk van, és sikerrel jár a háziorvos. Itt jön az ő számára a dolgok neheze, a rengeteg pluszmunka.
Egyetlen beteg időpontfoglalása ezzel a módszerrel a háziorvos számítástechnikai felkészültségétől függően kettő-öt percet vesz igénybe, és egy háziorvos a rendelése során 20 és 80 közötti számú beutalót szokott írni – ismerteti a nehézségeket dr. Keczéry. – Könnyű kiszámolni, hogy rengeteg plusz időt vesz igénybe az új helyzet. Ha nem egyszerűsítenek a folyamaton, ha nincs megoldás arra, hogy a foglalás mindössze néhány másodperces, néhány kattintásos művelet legyen, akkor az akár az alapellátási rendszer összeomlását is okozhatná.
Mint mondja, ígéretet kaptak arra, hogy erre megoldás születik, ami elengedhetetlen is lesz, mert a gördülékeny foglalás és az alapellátás biztosítása így, ebben a formában, egészen biztos, hogy nem fog tudni működni.
Természetesen az észrevételeinket már korábban jeleztük. Kicsit visszás helyzet volt, hogy bár egyeztettünk a hibákról, végül mégis így jött ki a rendelet. De azóta hál’ istennek a minisztérium részéről már finomítást ígértek, szerdán pedig újabb egyeztetés vár ránk, mert mostanra ők is érzik, hogy ez így nem lesz jó – osztja meg reményét a szakember.
Ami azt illeti, korábban már azt is jelezték, amit sok páciens is szeretne: legjobb lenne mindenkinek, ha a betegeknek, illetve hozzátartozóiknak volna lehetősége az online időpontfoglalásra. A beutaló orvos bevonása ebbe a folyamatba lényegében csak egy fölösleges, időigényes és macerás plusz lépés. Ennek érdekében tavaly nyáron még aláírásgyűjtést is szerveztek, jelenleg az az ígéret, hogy július 1-jétől már a betegek is tudnak online időpontot kérni.
Az ígéretek szerint az EgészségAblak applikációján keresztül a betegek maguk fognak tudni időpontot foglalni majd. Valójában ez az, aminek értelme van, hiszen a beteg tudja igazán, hogy neki mi a jó, ő az, aki látja a saját naptárát vagy éppen a hozzátartozó időbeosztását. A koncepcióval magával tehát nincsen semmi probléma, az online felület kétségkívül megkönnyíti a foglalást. Feltéve, hogy működik. És akkor jó igazán, ha a beteg saját magának tudja azt intézni – foglalta össze véleményét Keczéry Attila az nlc.-nak.