Gyárak zárhatnak be a chipsadó miatt
Az biztosnak tűnik, hogy szeptembertől jön az egészségtelen élelmiszereket drágító chipsadó, és az is valószínűsíthető, hogy komoly piaci hatásokkal jár majd. Egyes vélemények szerint többezres elbocsátásokat, gyárbezárásokat eredményez a népegészségügyi termékadó, a javaslat kidolgozói szerint azonban a gyártók inkább áttérnek az egészséges élelmiszerekre.
A magyar lakosság egészségi állapota nemzetközi összehasonlításban rendkívül kedvezőtlen, és jelentősen elmarad attól, amit társadalmi-gazdasági fejlettségünk általános szintje lehetővé tenne. Az egészséges táplálkozás és a rendszeres testmozgás elterjesztése, a dohányzás és a túlzott alkoholfogyasztás csökkentése a magyar lakosság körében a népegészségügyi program elengedhetetlen részét képezik.
Fontos összefüggés ugyanis, hogy az egyénre fordított egészségügyi kiadások és
az egészségkárosító életmód között pozitív korreláció áll fenn. Az elmúlt
évtizedekben az egészségpolitika mozgástere ugyanakkor nagyon leszűkült a
szükséges egészségügyi és népegészségügyi programok finanszírozási hátterének
megteremtéséhez.
A népegészségügyi termékadóról szóló törvényjavaslat célja éppen ezért az, hogy
az egészségügyre fordítható források bővüljenek. További fontos célkitűzés,
hogy az élelmiszerpiac kínálata az egészséges táplálkozás irányába változzon,
illetve az élelmiszergazdaság szereplőit ilyen termékek előállítására
ösztönözze. Mindezt segíti, ha az új bevételi forrás olyan termékadóból ered,
mely azoknak a termékeknek a forgalmazását terheli, melyek fogyasztása
bizonyítottan egészségügyi kockázatot hordoz . E tekintetben egészség-kockázati
tényez őt jelent a termékek jelentős cukor-, illetve sótartalma, továbbá
bizonyos magas cukortartalmú termékek koffeintartalma.
A fenti mondatokkal indokolták a népegészségügyi termékadóról szóló
törvényjavaslat benyújtói, Font Sándor és Kovács József kormánypárti
képviselők, hogy miért is van szükség a korábban hamburger-, manapság
inkább chipsadóként emlegetett törvényjavaslatra (a becenév-váltásra azért van
szükség, mert a hamburgerek a gyakorlatban nem esnek az új törvény hatálya
alá).
Szeptember elsejétől tehát adót kell fizetni a bizonyítottan egészségkárosító élelmiszerek után. Adókötelessé válnak a magas cukor, só, szénhidrát vagy koffein tartalmú ételek és italok, mint például az energiaitalok, chipsek, előregyártott és csomagolt sütemények, sós snack-ek és levesporok. Az adót a termék gyártójának, importáru esetén az első forgalomba hozó személynek kell fizetnie.
Mennyi jön be, mire költik?
Az adóból a törvényt benyújtó képviselők évi húszmilliárdos bevételt várnak.
Azt ők is elismerik, hogy az érintett termékek fogyasztása csökkenhet, ami
áfakiesést okozhat, miközben a húszmilliárd nem pótolhatja ezt, mert az csak
népegészségügyi célokra mehet.
Az Indexnek mindkét képviselő elismerte, a chipsadó hatására szűnhetnek meg
munkahelyek, ám Font Sándor szerint legfeljebb százas nagyságrendben. Inkább
azt várja, hogy az érintett cégek átállnak más, egészséges termék gyártására,
"megnéztük, minden érintett tud ilyet". A képviselők szerint
alaptalanok azok az aggodalmak, hogy az év közbeni adóbevezetés miatt a gyártók
ellehetetlenülnek, mert a kereskedelmi láncok nem fogadják el az emelt árakat.
Font Sándor megerősítette, hogy csak a nagyipari méretekben termelt, és előrecsomagolt termékekre vonatkozik majd a törvény. Az azonban nem tisztázott, hogy a kis kiszerelésben árusított, cukor- és sótartalmú ételek miért nem egészségkárosítóak - vagy ha azok, miért nem adókötelesek.
Kidolgozatlan, megkérdőjelezhető
Jelenlegi formájában kidolgozatlannak tartja a törvényt Csiki Gergely, a
Portfolio.hu szakértője. Az elemző szerint továbbra is hiányoznak a
hatástanulmányok, így az is könnyen elképzelhető, hogy a termékadó több
veszteséggel jár, mint haszonnal. Az egyik legnagyobb probléma, hogy a
tervezett 15-20 milliárd forintos éves bevételek mellett ugyanis számolni kell
a kieső áfával és a kieső fogyasztással is, ráadásul az esetleges többezres
elbocsátások szintén komoly problémát jelenthetnek. A gyártók szempontjából
pedig az év közbeni bevezetés is káros, hiszen beszállítóikkal kötött
szerződéseik általában az év elejétől élnek, így ezeken is módosítaniuk kell,
ami komoly veszteséget jelenthet számukra.
Az elemző a Pénzcentrum.hu-nak elmondta: úgy látja, ha be is jönne a remélt
15-20 milliárd forint éves bevétel az adóból, az biztosan nem lenne elég a
korábban hangoztatott célra, azaz az orvosok fizetéseinek rendbetételére,
hiszen az a fenti összegnek akár háromszorosába, négyszeresébe is kerülhet. A
népegészségügyre gyakorolt hatás is megkérdőjelezhető, mivel a termékenkénti
10-20 forintos drágulás valószínűleg nem rettentené el a fogyasztókat.
Tiltakozik a szakma
Ha komoly változás nem lesz, az év végéig lakat kerül legalább négy
magyarországi gyárra. Ez minimum 1800-2200 ember elbocsátását jelenti, de a
szám meg is duplázódhat, ha az importőr cégek is elbocsátásokkal és
költségcsökkentéssel reagálnak az új adóteherre - mondta az InfoRádiónak a Magyar
Márkaszövetség főtitkára a népegészségügyi termékdíj kapcsán.
A szövetség a múlt heti közgyűlésén latolgatta az új adóteher következményeit.
Az ismert tervezet alapján az átlagterhelés 20-25 százalék lehet, de extrém
példák is vannak. "A közgyűlésen szinte sírva mondta az egyik képviselő,
hogy a 300 forintos terméke így 480 forintba fog kerülni, és ezzel
gyakorlatilag kiárazza magát a piacról" - panaszolta Fekete Zoltán,
aki hangsúlyozta: a szállítói oldalon felmerülő új teher áthárítása a
fogyasztókra egyáltalán nem automatikus.
A kereskedelem nem érdekelt abban, hogy egy pangó, a 2007-es szintre
visszacsúszott piacon a napi cikkekben érvényesítse a gyártók adóterheit. Ezt
nagy valószínűség szerint nem fogják elfogadni a jelentős erővel rendelkező
kereskedelmi láncok, és beindul a huzakodás, a hosszú rituálé, a násztánc. Így
az áremelést a szállítók képtelenek lesznek érvényesíteni, viszont az adót be
kell fizetniük, így leépítenek - vetíti előre a jövőképet a főtitkár.
Fekete Zoltán szerint előfordulhat, hogy amit a kormány a költségvetési
szemlélettel megalapozott új adónemmel nyer a réven, azt el fogja veszíteni a
vámon, bár egyelőre még csak találgatni lehet, mi lesz az adó bevezetésének az
egyenlege.
Úgy véli, kérdéses az új adó népegészségügyi célja is, hiszen ha lesz áremelés,
akkor az olcsóbb, „helyettesítő” termékek felé fog megindulni a kereslet. Ezen
kívül fellendülhet a feketegazdaság, a magánimport a bevásárlóturizmus is.