Együttműködik a Gondosóra program és az OMSZ
A Gondosóra program még hatékonyabbá tétele érdekében együttműködési megállapodást kötött az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), a Miniszterelnöki Kabinetiroda és a Kormányzati Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. szerdán Budapesten, az OMSZ központjában.
Nyitrai Zsolt, a miniszterelnök főtanácsadója a Miniszterelnöki Kabinetiroda képviseletében hangsúlyozta: a gondosóra életeket ment, az OMSZ missziója ugyanez. A két szervezet eddig is egymást segítve dolgozott, most az együttműködés hivatalossá válik és új szakaszba lép: még gyorsabban megérkezhet a "segítség egy gombnyomással", utalt a gondosóra szlogenjére a főtanácsadó.
Kifejtette: a mentők gyorsaságán és szakértelmén nagyon sok ember élete múlik, itt minden másodperc számít; a magyar emberek hálásak az OMSZ csaknem tizenötezer munkatársának. Magyarország kormánya elkötelezett a betegellátás minden szintjének jobbá tétele, fejlesztése, az egészségügyben dolgozók munka- és életkörülményeinek javítása mellett, jelentette ki Nyitrai Zsolt. Felidézte, 2010 óta ezer mentőautót cseréltek le, 107 mentőállomás megújult és megépült 41 új, emellett nagy tételben szerezték be a legmodernebb mentéstechnikai eszközöket.
"A veszélyek korát éljük, különösen fontos a biztonság, az idős emberek biztonsága is", hangoztatta a főtanácsadó, hozzátéve, a nyugdíjasok erkölcsi és anyagi megbecsülése mellett kiemelkedően fontos a biztonságuk is, ezért indította el a kormány az Európában egyedülálló Gondosóra programot. Az ingyenes programba már több mint hatszázezer 65 év feletti ember regisztrált, a gondosóra eddig nagyságrendileg tízezer életet mentett meg, a kontaktszemélyeket, hozzátartozókat több mint 16 ezer alkalommal értesítették, a diszpécserközpont munkatársai csaknem 15 ezer órán keresztül beszéltek az ügyfelekkel.
Juhász Roland, a Kormányzati Szolgáltató Központ Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, Magyarország legnépszerűbb jelzőkészülékes szolgáltatása a Gondosóra program, amelyben több mint 130 diszpécser fogadja a hívásokat. Az ő tudásuk, szakszerűségük biztonságot ad a felhasználóknak. Nagyobb bajnál a mentőszolgálatot értesítik, kisebb probléma esetén viszont a diszpécserek adnak segítséget, ezzel is tehermentesítve a mentőket. Az eddigi közös munka továbbfejlesztése a cél, hogy a gondosóra diszpécserközpontjától a mentésirányítás minél pontosabb információkat kapjon. Vészhívásnál a gondosóra helymeghatározási funkciója hatalmas segítség a mentésirányítás számára, jegyezte meg Juhász Roland. Azt kérte, a mentők javasolják az időseknek a gondosóra használatát, másrészt az OMSZ adjon segítséget abban, hogy a diszpécserszolgálat még szakszerűbben végezhesse a munkát.
Csató Gábor, az Országos Mentőszolgálat főigazgatója arról beszélt, az OMSZ tavaly 1,3 millió embernek nyújtott segítséget, közülük kétszázezren voltak nagyon súlyos állapotban. "Minden erőnkkel azon vagyunk, hogy a technológiát a legjobban felhasználjuk az ő érdekükben, így evidens volt a Gondosóra programhoz való csatlakozás". Elmondta, hogy máris napi szintű a kapcsolat, egyre több hívás érkezik a gondosórától, egyre hatékonyabb az együttműködés. A főigazgató jelezte, hogy készítettek egy nemzetközileg is validált segédletet a betegek kikérdezésére a gondosóra munkatársai, diszpécserei számára, hogy "tényleg egy nyelvet beszéljenek" a mentésirányítással.