Büntették a büntetés-végrehajtást
Egymillió forintra büntette a Közbeszerzési Döntőbizottság a BVOP-t a steril műtéti textilekre kiírt közbeszerzési felhívás miatt, írja a Napi.hu.
A döntés megerősíti a kórházi beszállítókat képviselő szakmai szervezet, az Orvostechnikai Szövetség (OSz) korábbi álláspontját, mely szerint a büntetés-végrehajtásnak semmi keresnivalója a magyar egészségügyi ellátórendszerben, sőt: az alacsonyabb műszaki színvonalú és minőségű termékek végeredményben a betegellátást veszélyeztethetik – kommentálta a hírt a Napi.hu-nak Rásky László OSz-főtitkár.
Az egyszer használatos nem szőtt, steril műtéti textíliák körére az első tendert a Bács-Kiskun Megyei Kórház számára írták ki tavaly nyáron. Már a kiírásból feltűnt a fogvatartottakat foglalkoztató ajánlattevők behozhatatlan előnye, ugyanis 43 pontból 28 pontnak az értékelésénél a 100-ból 30 súlyszámot kapott a rabok munkája. A 28 pont épp azt a termékcsoportot fedi le, amelyet a BV Holding Kft-vel azonos vállalatcsoportba tartozó, Sátoraljaújhelyen tiszta terű varrodával rendelkező Adorján-Tex Kft. képes szállítani.
A kiírásban megfogalmazott szakmai elvárásokat egyes termékeknél októberben módosította a BVOP. Az egyik ajánlattevő a KbD-hez fordulva kifogásolta többek között, hogy a fogvatartottak foglalkoztatása behozhatatlan versenyhátrányt jelent azok számára, akik nem foglalkoztatnak rabokat. A beszerzendő műtéti textillel szemben támasztott követelmények változtatása kapcsán pedig azt sérelmezte, hogy a módosítás jogsértővé tette a közbeszerzési műszaki leírást. Mindezek következtében súlyosan sérülhet a betegbiztonság, fertőzések, szövődmények keletkezhetnek.
A BVOP (ajánlatkérő) több egyéb állítás mellett azt fogalmazta meg, hogy az SMS, SMMS, SMMMS alapanyagok anyagszerkezetüket tekintve bizonyos funkcióikban jobban garantálják a sterilitást, és ezáltal a betegbiztonságot, mint más technológiával készült nem szőtt alapanyagok, egyes vélemények szerint korszerűbbek. A rabok foglalkoztatásáról pedig azt állította, hogy a gazdasági szereplők az erre irányuló tárgyalásaikat a bv intézetekkel már az ajánlattétel szakaszában megkezdhetik.
A döntőbizottság a jogorvoslati kérelem mindkét elemének helyt adott. A műszaki tartalom módosítása kapcsán azzal nem értett egyet, hogy az ajánlatkérő nem határozhatja meg az egyenértékűséget. Ugyanakkor megállapította, hogy az ajánlatkérő a korábban egyértelműen meghatározott funkcionális elvárást.
Ilyeténképpen az ajánlattevők nem tudják eldönteni, hogy mi valójában az ajánlatkérő műszaki elvárása, mivel a kiíró egymásnak ellentmondó leírást határozott meg. A döntőbizottság rámutat arra is, hogy az ajánlatkérő ezen meghatározásával tulajdonképpen egy olyan anyagot részesít előnyben, rögzíti annak funkcionális megfelelőségét, amely a műszaki elvárásait nem elégíti ki.
A rabok foglalkoztatásáról pedig a döntőbizottság megállapította, hogy a 10 napos rövid határidő miatt valóban olyan előnnyel bírnak azok az ajánlattevők, akik már rendelkeznek a fogvatartottak foglalkoztatásáról szóló szerződéssel, melynek előny csökkentésére az ajánlatkérő semmilyen intézkedést, támogatást nem adott a fogvatartottak által elvégzendő érdemi tevékenység tartalmára kiterjedően sem.
Mindezek alapján a KbD 1 millió forintos bírságot szabott ki az ajánlatkérőre és megsemmisítette a közbeszerzési eljárás érintett pontjaiban a megindító felhívást, a közbeszerzési dokumentumokat és azt követően a tárgyi közbeszerzési eljárás ezen részeiben hozott valamennyi döntését.