hirdetés
2025. április. 30., szerda - Katalin, Kitti.
hirdetés

Az EU bíróság a növényi eredetű étrend-kiegészítők reklámjáról

Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat, például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul, erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.

Az ügy előzménye, hogy a német Novel Nutriology cég egy sáfrány- és dinnyekivonatot tartalmazó terméket reklámozott azzal az állítással, hogy az javítja a hangulatot, valamint csökkenti a stressz és fáradtság érzését. Egy német szakmai egyesület bírósághoz fordult, szerintük a reklám jogsértő. Az ügy a német szövetségi legfelsőbb bíróság elé került, amely előzetes döntéshozatalt kért az uniós bíróságtól.

A szerdai határozat szerint az ilyen típusú állítások csak akkor használhatók, ha azok szerepelnek az Európai Bizottság által jóváhagyott, engedélyezett egészségre vonatkozó állítások listáján. A botanikai összetevők vizsgálata ugyanakkor még nem zárult le, így a szóban forgó állítások jelenleg nem szerepelnek az engedélyezett listán.

A bíróság megjegyezte, hogy kivételt képezhetnének azok a jelölések, amelyeket egy átmeneti szabályozás alapján már korábban elfogadtak, azonban ez a konkrét eset nem tartozik az átmeneti szabályozás hatálya alá, mivel a kérdéses pszichés hatásokkal kapcsolatos állításokat korábban Németországban nem értékelték, és a szükséges engedélyezési kérelmet a vállalkozás nem nyújtotta be határidőre.

A kötelező uniós engedélyeztetési vizsgálat annak biztosítására irányul, hogy az egészségre vonatkozó állítás tudományosan megalapozott legyen, és ezáltal védje a fogyasztókat és az emberi egészséget, emlékeztetett az uniós bíróság.

Bruno képe a Pixabay-en
Bruno képe a Pixabay-en

(forrás: MTI)

Könyveink