hirdetés
2024. november. 21., csütörtök - Olivér.

A mozgás éve: hiányoznak a motiváló kampányok

Ahhoz, hogy a lakosságnak is meglegyen a belső késztetése a mozgásra, kampányokra is szükség lenne, mondta a Hírklikknek Szabados Gábor sportközgazdász.

Novák Katalin 2024-et hivatalosan is „a mozgás évévé” nyilvánította. De miért tartja ezt olyan fontosnak, tulajdonképpen mit akar az államfő a „mozgás évével”? 

Alapvetően azt, hogy minél többet mozogjanak a magyarok, és minél aktívabbak legyenek. Komoly probléma, hogy a mai magyar lakosság jelentős része inaktív, nem mozog. Ennek nyilván vannak egészségügyi és népjóléti következményei is. A sportgazdaságban alapvetően elfogadott elv, hogy amit a szabadidősport aktivizálására, a lakosság aktív mozgására költ egy kormány, annak a többszöröse megtérül abból, hogy csökken az egészségügyi rendszer terhelése, kevesebbet kell költeni gyógyszerre, gyógyításra, mert egészségesebbek lesznek az emberek. Ilyen értelemben ez közgazdaságilag is megtérülő befektetés.

Volt ilyen befektetés az utóbbi években? 

Ebben az időszakban főleg infrastrukturális területen történt komoly befektetés, gondolok itt a közterületi kondiparkok, a kerékpárutak kialakítására. Viszont nyilván szükség van kampányokra is ahhoz, hogy a lakosságnak is meglegyen a belső késztetése a mozgásra. Ez az, ami jelenleg hiányzik. 

Más országokban hogyan érik ezt el, mi az, ami tulajdonképpen hiányzik ahhoz, hogy kedvet csináljon a mozgáshoz? 

A skandináv országokban ez sokkal jobban működik, ott van a lakosságnak belső késztetése a mozgásra. Nálunk ez a belső késztetés jóval kisebb, jóval kevésbé elérhető. Ezért van szükség aktivizációs kampányokra. 

Miért ódzkodnak a magyarok attól, hogy mozogjanak?

Ez jó kérdés, nehéz lenne röviden megmagyarázni. Az biztos, hogy a rendszerváltoztatás óta a lakosságnak a jövedelme, és ezzel párhuzamosan a szabadideje is csökkent, miközben a szabadidősport, ami addig gyakorlatilag ingyenes volt, fizetőssé vált. A legtöbb helyen nagyon erős visszaesés volt a szabadidősport keresletében. Az biztos, hogy ennek a mai napig érezhető hatása van, de nem csak ez az ok. Ennél általánosabb okok is vannak, de nehéz lenne megfejteni. Arra kell koncentrálni, hogy aktívabbá váljanak az emberek.

A teljes interjút a Hírklikk közli.

(forrás: HírKlikk)

Könyveink