hirdetés
2019. szeptember. 17., kedd - Zsófia.
hirdetés

 

Valóban csökkenti a vérnyomást a jóga

A Mayo Clinic metaanalízise szerint a jógagyakorlatok és a relaxáció kimutathatóan csökkenti a vérnyomást.

hirdetés

A Mayo Clinic Proceedings márciusi kötetében jelent meg az az átfogó meta-elemzés, mely szerint a jóga közben végzett relaxációs és légzőgyakorlatok kimutathatóan, számszerűsíthetően csökkentik a vérnyomást.

A Mayo Clinic Kineziológiai Osztályának egyik posztdoktori hallgatója készítette azt az átfogó vizsgálatot, melyben 6 elektronikus adatbázisban angol nyelven megjelent cikkek eredményeit dolgozta fel arra a kérdésre keresve a választ, hogy a jógagyakorlatok hatásosnak tekinthetők-e a magas vérnyomás elleni terápia során, illetve olyan tényezőket keresett, melyek befolyásolhatják hatásosságát. A vizsgálatokban összesen több mint 3500 beteg adatai kerültek értékelésre, akik átlagos életkora (49,2±19,5 év) volt, túlsúlyosak voltak (27,9±3,6 kg/m2) és magas vérnyomásban szenvedtek (szisztolés vérnyomás: 129,3±13,3 Hgmm; diasztolés vérnyomás: 80,7±8,4 Hgmm).

Fotó: 123rf
Fotó: 123rf

A betegek hetente átlagosan csaknem 5 alkalommal végzetek jógagyakorlatokat 30 percig illetve 1 óráig 13,2±7,5 héten keresztül. A kontroll csoporthoz képest a jógázóknál egyaránt kimutathatóan csökkent mind a szisztolés, mind a diasztolés vérnyomás (átlagosan 5,0 ill. 3,9 Hgmm-rel). Ezt követően azok a jógagyakorlatok kerültek összehasonlításra, ahol a betegek relaxációs és légzőgyakorlatokat is végeztek a torna mellett, és kimutatható volt a különbség a relaxációs/légzőgyakorlatok javára, mivel ezek átlagosan 11/6 Hgmm-es vérnyomáscsökkenést okoztak, szemben a csak tornával elért 6/3 Hgmm-es csökkenéssel.

A szerző szerint a vizsgálat igazolja, hogy a jóga alternatív anti-hipertóniás terápiának tekinthető, különösen azon betegek körében, akik valamilyen okból nem akarnak, vagy nem képesek aerob tornagyakorlatokat végezni. „Ezzel nem azt akarjuk mondani a betegeknek, hogy a jóga kiváltja, vagy teljes mértékben helyettesítheti az aerob mozgást, hiszen továbbra is ez számít arany standardnak, ám egy olyan további lehetőséget kínál, mely hatásosnak bizonyult.”

(forrás: MedicalOnline)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés

Könyveink