2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Reumatoid artritisz kezelése gyógyszerkibocsátó sejtek beültetésével

A PharmaOnline szerint a St. Louis székhelyű Washington University School of Medicine kutatói CRISPR-Cas9 technikával olyan sejteket hoztak létre, amelyeket egerek szervezetébe ültetve a fellépő gyulladásra válaszul egy biológiai gyulladáscsökkentő hatóanyagot bocsátanak ki.

A Science Advances folyóiratban közölt kutatás lényege a következő: az első lépés az őssejtek CRISPR technikával történő újraprogramozása volt, így a sejtet arra vették rá, hogy ha gyulladást észlel, egy IL-1 gátló hatóanyagot termeljen. Ezt követően egy kis porcimplantátumot hoztak létre, melyre az őssejteket szövött mikroháló segítségével ültették rá, majd ezt a struktúrát egerek bőre alá implantálták úgy, hogy ne mozdulhasson el.

Fotó: archív 123rf

Az eredmények szerint a beültetett eszköz jelentősen csökkentette a gyulladást, és megakadályozta a reumatoid artritiszben gyakran észlelhető csontkárosodást. Az IL-1 gátló hatóanyagot a humán gyógyászatban reumatoid artritisz kezelésére ritkán használják, mivel rövid felezési idővel rendelkezik, gyakran kellene adagolni. Ezzel a módszerrel viszont csak akkor termelődik, amikor szükség van rá, illetve a CRISPR technológiával több más hatóanyag termelésére rá lehet bírni az őssejteket, amennyiben szükséges lenne.

(forrás: PharmaOnline )