2024. március. 29., péntek - Auguszta.

Megtalálták a lupuszt kiváltó molekulát?

A PharmaOnline szerint egy amerikai kutatócsoport olyan molekulát fedezett el, amely könnyen a lupuszt kiváltó molekulának bizonyulhat, és új jövőbeli kezelési lehetőségekkel kecsegtet az autoimmun betegség elleni küzdelemben.

A Yale Egyetem kutatócsoportja a Science Translational Medicine folyóiratban publikált cikkében arról számolt be, hogy sikerült egy PD-1H nevű fehérjére bukkanniuk, melynek hiányában kísérleti egerekben a lupuszra nagyon hasonlító megbetegedések fordultak elő, írja a PharmaOnline.

A cikk rövid összefoglalója (abstract) az alábbi linken érhető el: Xue Han et al, PD-1H (VISTA)–mediated suppression of autoimmunity in systemic and cutaneous lupus erythematosus, Science Translational Medicine (2019).

Forrás: 123rf

Az utóbbi évtizedben a kutatók rájöttek arra, hogy az immunrendszer kulcsszerepet játszó regulátorainak blokkolásával több ráktípus ellen is mobilizálhatók a szervezet természetes védelmi mechanizmusai. A Yale Egyetem kutatói megfordították ezt az elvet, és azt találták, hogy egy regulátor molekula blokkolásával meggátolhatók az immunrendszer saját szervezet ellen intézett támadásai, azaz az autoimmun betegségek.

Normál esetben az immunrendszer számos olyan regulátorral rendelkezik, melyek megakadályozzák, hogy a saját szövetek ellen forduljon. Ez a rendszer válik működésképtelenné vagy működik tévesen autoimmun betegségek esetén. A kutatók a mostani vizsgálat során azt fedezték fel, hogy azokban a kísérleti egerekben, amelyekben hiányzott a programozott sejthalál, spontán módon olyan tünetek jelentek meg, amelyek nagyon hasonlítottak a lupusz két formájára – a szisztémás formára, amikor az immunrendszer több szervet támad meg, és a kután formára, amikor a betegség bőrelváltozásokat okoz. A PD-1H molekulaszerkezete igen hasonló az immunválasz szuppresszálásában szerepet játszó PD-1 molekuláéhoz. A kutatók szerint az eredmények arra utalnak, hogy a lupuszban szenvedő emberek szervezetében a PD-1H funkciója alapvető fontosságú. Ha a PD-1H károsodott, akkor a beteg sebezhetővé válik a több szervet érintő vagy a bőrre ható lupusztípusokkal szemben.

Jelenleg a lupuszban szenvedő betegeknek igen korlátozott kezelési lehetőség áll rendelkezésre, ám a kutatók szerint egy proteinfúziónak nevezett új eljárás segíthet a PD-1H hatását utánozni, így hatásos lehet a betegség kezelésében.

(forrás: PharmaOnline)