2024. április. 18., csütörtök - Andrea, Ilma.

Fungoterápia

Egyes távol-keleti gombák hatóanyagai nagy specificitású és alacsony toxicitású, új tumorellenes és kemopreventív szerek kifejlesztéséhez vezethetnek, amiket a kemoterápia alternatívájaként vagy azzal kombinációban használhatunk majd, írja az Oncotarget tanulmánya.

Egyes Távol-Keletről származó gombák olyan természetes kémiai anyagokat tartalmaznak, amiket új, nagy tumorellenes specificitású és alacsony toxicitású gyógyszerek tervezéséhez lehet használni, írják tanulmányukban Artem Blagodatski és munkatársai (Medicinal mushrooms as an attractive new source of natural compounds for future cancer therapy; Oncotarget). A tanulmány szerzői (a vlagyivosztoki Távol-Keleti Szövetségi Egyetem és a svájci Lausanne-i Egyetem genetikus és farmakológus munkatársai) négy magas rákellenes potenciállal bíró gombafajt (Fomitopsis pinicola, Hericium erinaceus, Inonotus obliquus, Trametes versicolor) mutatnak be írásukban, és felsorolják azokat a tumorféleségeket, amelyek esetében a fungoterápia hatékony lehet (pl. sarcoma, leukémia, rectum és colon carcinoma, gyomor- és májrák).

Mint nyilatkozatában a tanulmány vezető szerzője, Vladimir Katanaev elmondja, azért választották ezt a távol-keleti gyógyászatban széles körben használatos négy gombafajt, mivel ezek medicinális tulajdonságait a nyugati orvostudomány is viszonylag jól leírta már, és kimutatta, hogy képesek szelektíven megtámadni egyes malignus sejteket.

Fomitopsis pinicola Copyright: <a href='https://hu.123rf.com/profile_photojanski'>photojanski / 123RF Stock fotó</a>
Fomitopsis pinicola Copyright: photojanski / 123RF Stock fotó

A hatásukat, mint Katanaev kifejti, különböző bioaktív komponenseik (polifenolok, poliszacharidok, glukánok, terpenoidok, szteroidok, cerebrozidok, proteinek) révén érik el, és ezek a molekulák nemcsak a rákos sejtek célbavételére képesek, de egyes esetekben a kemoterápia hatását is fokozzák. Kétségtelen, teszi hozzá a farmakológus, hogy sok más gombafaj is rendelkezik rákellenes hatással, és a fungoterápia, azaz a gombákkal való gyógyítás napjainkban a tudományos kutatás igen ígéretes területe – már csak azért is, mert bár pl. az ősi Kínában a gombák számítottak a leghatékonyabb tumorellenes szereknek, és az elmúlt 60 évben exponenciálisan nőtt irántuk a tudományos érdeklődés, a gombafajok 90%-át még sosem elemezték abból a szempontból, hogy milyen antibiotikus vagy antitumor aktivitással rendelkeznek.

A kutatók azt is kifejtik, hogy eddig a gombakivonatokat zömmel nem specifikus módon használták, azaz alkalmazásukkor nem vették figyelembe a tumor típusát és az egészséges sejtekre kifejtett hatásukat, míg a modern megközelítés szerint az összetevők célzott hatását kell kihasználni, ami az egészséges sejtek minimális károsodásával jár, azaz a jövőben a gombakivonatok általános hatása helyett inkább összetevőik különböző tumorokra kifejtett specifikus hatásmódját kell vizsgálni. A tanulmányban bemutatott kísérletes munka, teszi hozzá Katanaev, azt a célt szolgálja, hogy olyan nagy specificitású és alacsony toxicitású szereket fejlesszenek ki, amelyek célzottan vethetők be a különböző tumortípusok ellen.