2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Csali receptorok mielóma multiplex és limfóma ellen

A Stanford Egyetem kutatói a Journal of Experimental Medicine folyóiratban megjelent cikkükben arról számoltak be, hogy egér modellszervezetben alkalmazott “csali” receptorokkal sikeresen gátolták a mielóma multiplex és a diffúz nagy B-sejtes limfóma progresszióját.

A molekulák majmok szervezetébe juttatva sem bizonyultak toxikusnak, így elképzelhető, hogy a jövőben embereknél is alkalmazhatók lesznek a két legelterjedtebb vérráktípus elleni kezelések során.

A kutatók felfigyeltek arra, hogy az APRIL és a BAFF szignálfehérjék kontrollálják az egészséges B-sejtek növekedését, ám túlzott mennyiségük esetén fokozódik a malignus B-sejtek képződése és túlélése. A BCMA sejtfelszíni receptor mind az APRIL, mind a BAFF fehérjét képes megkötni, ezért a kutatók ennek a receptornak egy sejtekhez nem kötődő, oldott változatát hozták létre, azaz egy csalit (decoy). A jobb affinitás érdekében a receptort úgy módosították, hogy erősebben kötődjön a szignálfehérjékhez.

A kutatók szerint ez az eljárás több B-sejt eredetű malignus kórképben és autoimmun betegségben is alkalmazható lehet.

Forrás: Yu Rebecca Miao et al,: Developing high-affinity decoy receptors to treat multiple myeloma and diffuse large B cell lymphoma, Journal of Experimental Medicine (2022).

Fotó: archív