2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Áttörés a hasnyálmirigyrák kezelésében

A PharmaOnline szerint amerikai kutatók egy új eljárással sikeresen csökkentették hasnyálmirigy-daganatok méretét, és úgy tűnik, az új kombinált kezelés hatásos lehet a melanóma egyes típusai ellen is.

A Sanford Bunham Prebys Orvosi Kutatóintézet (San Diego, USA) kutatócsoportja a Nature Cell Biology folyóiratban publikált cikkében arról számolt be, hogy az általuk kidolgozott kombinált eljárás képes csökkenteni a hasnyálmirigy-daganatok méretét.

A cikk rövid összefoglalója (abstract) az alábbi linken érhető el: Translational reprogramming marks adaptation to asparagine restriction in cancer, Nature Cell Biology (2019).

Forrás: 123rf

A hasnyálmirigyrák az egyik leghalálosabb daganattípus: a betegek kevesebb, mint 10%-ánál tapasztalható 5 évet meghaladó túlélés. A betegséget már diagnosztizálni is meglehetősen nehéz, mivel a jellemző tünetek – hasi fájdalom, sárgás bőrszín és a szemek sárgás elszíneződése – csak igen előrehaladott szakaszban jelennek meg. Az American Cancer Society becslései szerint az Egyesült Államokban csak az idei évben 56 ezer embernél alakul ki hasnyálmirigyrák, írja a PharmaOnline.

A jelenlegi vizsgálatban a kutatók egy L-aszparagináz hatóanyagú gyógyszert használtak egerekben található tumorok kiéheztetésére; ez a szer elvonja a fehérjeszintézishez nélkülözhetetlen aszparaginsavat a daganatsejtektől. A tumorsejtek azonban ahelyett, hogy elhaltak volna, beindítottak egy olyan biokémiai stresszfolyamatot, melynek hatására maguk kezdték el termelni az aminosavat. Ekkor támadt a kutatóknak az az ötletük, hogy ezt a biokémiai folyamatot gátló gyógyszert adnak a kísérleti egereknek, ami sikeresen blokkolta a stresszválaszt, és a tumorok zsugorodását idézte elő.

A vizsgálat érdekessége, hogy mind a leukémia bizonyos formáinak kezelésére engedélyezett L-aszparagináz, mind a stresszútvonal blokkolására használt MEK-gátló már az FDA által engedélyezett hatóanyag, azaz a kutatók nem valamilyen új készítményt, hanem egy sikeres szerkombinációt alkalmaztak sikerrel. Ráadásul azt is megfigyelték, hogy ugyanez a kombináció a melanóma ellen is hatásosnak bizonyult.

(forrás: PharmaOnline )