2021. szeptember. 28., kedd - Vencel.
hirdetés

 

Alvásminőség és szellemi teljesítmény

Idősebb korban az alváshossz rövidülése és az alvásminőség rosszabbodása kapcsolatban lehet a demencia kialakulásával és a korábbi halálozással, közli az OTSZ Online.

Bár eddig csak kevés vizsgálat született az alvást jellemző paraméterek és a demencia valamint a bármely okból bekövetkező mortalitás lehetséges kapcsolatáról, Dr. Rebecca S. Robbins és munkatársai (Brigham and Women’s Hospital, Boston) egy ilyen kutatás során arra jutottak, hogy az alvászavar és az elégtelen alvás egyaránt kapcsolatba hozható az Alzheimer kialakulásával és progressziójával, valamint a bármely okból bekövetkező korábbi halálozással.

Az Aging folyóiratban megjelent cikkükben  a 65 évesnél idősebb amerikai állampolgárok számára a Medicare biztosítás nyújtotta előnyöket feltérképező National Health and Aging Trends Study (NHATS) anyagából 2812 személy adatait alapul véve azt vizsgálták, hogy a vizsgálatba vételt követő 5 évben (2013-ban 1575, 2014-ben 1237 személy bevonása történt) hogyan alakult alvászavar esetén a demencia és a mortalitás aránya. A résztvevők átlagos életkora 76,9 év volt, akik közül 60% nő, 72% fehér volt.

Összességében a résztvevők mintegy 60%-ának saját bevallása szerint nagyon ritkán vagy sohasem volt ébrenléti problémája, kb. a résztvevők fele mondta, hogy nagyon ritkán, vagy sohasem szundikált, a résztvevők több mint fele 15 perc  vagy még rövidebb idő alatt el tudott aludni. Mintegy háromnegyedük (70%-uk) jó, illetve nagyon jó minőségűnek tartotta az alvását, 90%-uk ritkán, vagy sohasem horkolt. A kutatók vizsgálták az alvás jellemzői és a demencia 5 éven belüli kialakulásának összefüggését. A mért valamennyi változóhoz igazított többváltozós Cox analízissel kimutatták, hogy azoknál a személyeknél, akik éjszakánként 5 órát, vagy annál kevesebbet alszanak, közel kétszer valószínűbben lesznek demensek azokhoz képest, akik hosszabb ideig alszanak (HR: 2,04). A demencia megjelenésének kockázata szintén magasabb azoknál, akik számára legalább 30 percbe telik, mire sikerül elaludniuk (HR: 1,45).

A teljes információ

(forrás: otszonline.hu )
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Könyveink