hirdetés
2020. november. 26., csütörtök - Virág.
hirdetés

 

A táplálkozás antidepresszáns hatása

Ismét sikerült az egészséges táplálkozás antidepresszív hatását igazolni. A célzott táplálkozási tanácsok betartása hozzásegíthet a depressziós tünetek enyhítéséhez.

Egy 13 perces minivideó az egészséges táplálkozásról, egy egészséges élelmiszerekkel teli kosár és egy utalvány, amivel egészséges ételeket lehet vásárolni, meggyőzték az egyetemistákat arról, hogy egészségesebben táplálkozzanak. Mindez ahhoz is vezetett, hogy csökkentek a depresszív tüneteik.

A depresszió ok vagy következmény?

Sok depressziós személy kifejezetten egészségtelenül táplálkozik. Ez egyben kiindulási pontot is ad azokhoz a vizsgálatokhoz, amik azt a kérdést vizsgálják, hogy mindez az oka vagy a következménye-e a depressziónak.

(Forrás: 123rf)
(Forrás: 123rf)

Nemrégiben már napvilágot láttak olyan randomizált elrendezésű klinikai vizsgálatok, amik a táplálkozás kóroki szerepét boncolgatták, és amik alapján a táplálkozás megváltoztatása képes a depresszió tüneteit mérsékelni. Ide sorolható például a 2017-es SMILES-vizsgálat, ami a felnőtteknél történő táplálkozási tanácsadás hatásosságát igazolta; a tanácsadás hatására ugyanis 32,3 százalékkal enyhültek a depresszív tünetek (szemben a kontroll-csoportban tapasztalt 8,0 százalékkal).

Egyetemistáknál is eredményes a táplálkozási tanácsadás

Egy újabb, randomizált elrendezésű, kontrollált vizsgálatban, amibe 76 egyetemistát (17 és 3 év közöttiek) vontak be, ismételten sikerült az egészséges táplálkozás antidepresszív hatását igazolni. A kezeltek közé sorolt egyetemistáknak egy 13 perces minivideót vetítettek le, amiben az egészséges táplálkozás alapvető elemeiről volt szó. Emellett, valamennyi hallgató kapott egy egészséges élelmiszerekkel teli kosarat, illetve egy kupont, amivel körülbelül 60 USD értékben tudott egészséges élelmiszereket vásárolni. Valamennyi kezelt-csoportba tartozó személyt még kétszer felhívott motiválási céllal a táplálkozási tanácsadó szakember, miközben a kontroll-csoportba soroltak nem részesültek semmilyen tanácsadásban.

Az utánkövetésből kiderült, hogy a legtöbb vizsgálatban résztvevő személy tartotta magát a táplálkozási tanácsadó útmutatásaihoz. A bőr spektrofotometriás vizsgálata rámutatott arra, hogy a résztvevők a korábbinál nagyobb mennyiségű flavonoidot (zöldséget és gyümölcsöt) vettek magukhoz. A táplálkozás megváltoztatása kedvezően hatott a depressziós tünetekre. A CESD-R (Center for Epidemiological Studies Depression Scale) alapján az átlagos pontszán 20,56-ról 14,62-re esett vissza, miközben ugyanez az érték 20,28-ról 20,81-re változott a kontroll-csoportban. Emellett, a három komponensből álló DESS skálán (Depression, Anxiety and Stress Scale) is javulás következett be a „kezelt” hallgatóknál. A táplálkozási intervenciók tehát hathatósan csökkenthetik a depressziós szimptómákat.

 

Forrás:

PLOS One

Dr. Budai Marianna
a szerző cikkei

(forrás: MedicalOnline)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!

Könyveink