2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.
hirdetés

Bécsi felmérés:

Szabad vakcinaválasztással, oltáslottóval és kuponokkal lehet oltásra motiválni

A Bécsi Orvosi Egyetem és a Donau-Universität Krems közös tanulmánya szerint a vakcina szabad megválasztásával, oltáslottóval és kuponokkal lehet a koronavírus elleni oltás felvételére motiválni az embereket. Még mindig vannak, akik nem tudják, hogy a vakcina ingyenes.

Ausztriában október elejéig a lakosság 60,7 százaléka kapta meg a koronavírus elleni teljes immunitáshoz szükséges vakcina-adagját, Bécsben ez az arány 59,6 százalék. Mivel az elmúlt hónapokban jelentősen csökkent az oltásra jelentkezők száma, ugyanakkor egyre több a fertőzött, fontos lenne, hogy mindenki beoltassa magát. Ezért is érdekes a Bécsi Orvosi Egyetem Közegészségügyi Centruma és a Donau-Universität Krems közös tanulmánya arról, hogy mi ösztönözheti az oltás felvételére a még vonakodókat.

Eva Schernhammer járványügyi szakember vezetésével 2021 augusztusában több mint háromezer német, osztrák és svájci 18-90 év közötti embert kérdeztek meg online kérdőív segítségével. Az osztrák válaszadók 18 százaléka állította, hogy még nincs beoltva és nem is jelentkezett oltásra. A válaszukból kiderült, hogy inkább hajlandóbbak lennének beoltatni magukat, ha kiválaszthatnák a vakcinát (23,5%), valamilyen kuponnal jutalmaznák őket (8,7%) vagy oltáslottón vehetnének részt (6,6%). Szintén motiváló hatása lehet a munkahelyen történő oltásnak (3,8%), az oltás utáni ingyen ételnek (3,3%) vagy az oltás felvételét hirdető matricának (1,6%). A válaszadók ezen kívül a pénzt, a szájon át bevehető vakcinát és az oltás hosszú távú hatásairól szóló tanulmányt jelölték még meg mint ösztönzőt.

Érdekes adat, hogy a válaszadók 15,8 százaléka mondta azt, hogy szívesebben beoltatnák magukat, ha az ingyenes lenne, noha a felmérésben résztvevő egyik országban sem kell fizetni a koronavírus elleni vakcináért és a legtöbb tartományban szabad vakcinaválasztás van.

A felmérés arra is rámutatott, hogy a vakcina választhatósága elsősorban a magasan iskolázottakra hat ösztönzően, míg az oltáslottó és a kuponok a kevésbé iskolázottakra. A három országból kapott válaszok nem mutattak jelentős eltéréseket az oltásra motiváló tényezőkben.

Bécsben már a szupermarketek kasszáinál is oltanak © PID / Bohmann
Bécsben már a szupermarketek kasszáinál is oltanak © PID / Bohmann

cimkék

hirdetés

Könyveink