hirdetés
2021. szeptember. 27., hétfő - Adalbert.

Felkészületlenül érkezünk az orvoshoz...

A magyarok 92 százaléka nem, vagy csak nagyon röviden készül fel az orvossal történő találkozásra, közel ötödük pedig soha nem jár szűrővizsgálatokra – derül ki az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesületének (AIPM) országos közvéleménykutatásából. Annak érdekében, hogy tudatosabban készüljünk az orvostalálkozókra, tájékozottabbak legyünk egészségügyi kérdésekben és személyre szabottan megismerjük a szükséges szűrővizsgálatokat, hazai szakemberek bevonásával új mobiltelefonos applikációt fejlesztettek.

Az egészségünkre is jelentős hatással van, hogy mi magunk mennyire vagyunk tájékozottak például az ajánlott szűrővizsgálatokkal kapcsolatban, mit gondolunk egyes betegségekről, és alaposan felkészülünk-e az orvossal történő találkozásokra. Egy hazai kutatás eredményei azt mutatják, hogy a legtöbb területen fontos lenne növelni a tudatosságunkat és tájékozottságunkat. Az Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete (AIPM) országos közvéleménykutatása szerint ugyanis nem igazán készülünk tudatosan az orvosi vizitekre, a kelleténél ritkábban megyünk szűrővizsgálatokra, és gyakran fordulunk az internethez a kézhez kapott leleteink magyarázatáért.

A betegek tájékozottságának növelése érdekében hazai szakemberek bevonásával egy új mobiltelefonos alkalmazás készült. Az AIPM által fejlesztett TÁJÉKOZOTTBETEG APPLIKÁCIÓ:

  • Segít alaposan felkészülni az orvosunkkal történő találkozásra:
    • az applikációban található speciális űrlap előzetesen segít átgondolni a felmerülő kérdéseket, amelyeket – az azokra kapott válaszokkal, a szedett gyógyszerekkel és a következő találkozó időpontjával együtt – el is menthetünk,
    • az űrlapot emailben elküldhetjük vagy kinyomtathatjuk, és a találkozóra magunkkal vihetjük.
  • Összesíti a kor alapján ajánlott, személyre szabható szűrővizsgálatokat, amelyeket vizsgálatonként a naptárunkba is elmenthetünk.
  • Ezen felül tartalmaz:
    • laborlelet értelemző szótárt,
    • különböző betegségekkel kapcsolatos tényeket és tévhiteket,
    • a magyar onkológiai betegút állomásait a tünetek jelentkezésétől, illetve a szűréstől kezdve a gyógyult beteg utánkövetéséig,
    • valamint gyermekkori és felnőttkori védőoltásokkal kapcsolatos információkat.

Az alkalmazás Android készülékekre itt, iOS készülékekre pedig ezen a linken tölthető le.

 

ORVOSTALÁLKOZÁSOK: A MAGYAROK 8 SZÁZALÉKA KÉSZÜL FEL ALAPOSAN

 

Az AIPM kutatásának eredményei alapján a jelentős többségre ez nem jellemző: a magyarok 6 százaléka jelezte, hogy jóval a találkozó előtt átgondolja, mit fog mondani, és mindössze 2 százalék volt azok aránya, akik átgondolják és össze is írják a lehetséges kérdéseiket. A legtöbben (48%) egyáltalán nem szoktak készülni, 44 százalék pedig csak a találkozó előtt röviddel gondolja át, mit mond és kérdez majd. A Tájékozottbeteg alkalmazás egyik fontos funkciója éppen ezen a területen segít: egyszerű kérdésekre válaszolva tudunk alaposan felkészülni az orvossal történő találkozásra, majd a kitöltött adatlapot emailben elküldhetjük magunknak.

A MAGYAROK KÖZEL ÖTÖDE SOHA NEM JÁR SZŰRŐVIZSGÁLATOKRA

Az egészségügyi tájékozottságunkkal kapcsolatos másik fontos terület, hogy mennyire ismerjük személyre szabottan a szükséges szűrővizsgálatokat, amelyek eredménye kulcsfontosságú lehet a betegségek korai felismerésében és hatékony kezelésében. A Tájékozottbeteg applikációban kor és nem szerint beállítható a szűrési ajánlás, amit igény esetén a telefonunk naptárjába elmenthetünk vizsgálatonként, a megfelelő időpontban pedig értesítést is kaphatunk róla.

Mindez azért különösen fontos, mert a kutatás eredményei alapján az emberek saját egészségük szempontjából a szűrővizsgálatokat és a modern terápiák hozzáférhetőségét támogatják kiemelkedően. A válaszadók fontosnak tartják, hogy könnyen részt tudjanak venni szükséges szűrővizsgálatokon (91%), valamint szintén sokan tartják elengedhetetlennek, hogy baj esetén a legújabb fejlesztésű gyógyszereket, kezeléseket is megkaphassák (81%).

Mindazonáltal a magyarok közel harmadára jellemző, hogy a pandémia időszaka alatt szűrővizsgálatot vagy orvosi vizitet hagyott ki:

  • A válaszadóknak valamivel több mint harmada (37%) jelezte, hogy olyan egészségügyi problémával, amellyel korábban orvoshoz fordult volna, ezúttal inkább nem keresett fel szakembert.
  • Kevesebb mint harmaduk (31%) halasztott el valamilyen esedékes szűrővizsgálatot a pandémia miatt, és 26 százalékuk nem ment el előírt orvosi kontrollra.

A felmérés eredményei alapján a többség legalább évente (48,8%) vagy évente többször is (8,8%) jár önkéntes szűrővizsgálatokra. Sokan vannak azonban olyanok is, akik ennél ritkábban (25,2%) vagy soha nem mennek (17,2%) szűrésre. A terveket illetően nagyjából három részre oszlanak a megkérdezettek: 30,8 százalék egy éven belül, 36,2 a következő évben, 28,4 százalék pedig egyelőre nem tervezi, hogy szűrővizsgálatra menne.

BETEGSÉGEKKEL KAPCSOLATOS INFORMÁCIÓ: FONTOS A MEGBÍZHATÓ FORRÁS

A betegségekkel kapcsolatos tévhitek, félinformációk alapvetően befolyásolhatják, hogy miként reagálunk egy-egy tünetre, milyen kezelést alkalmazunk, illetve milyen gyorsan fordulunk szakemberhez.

A kutatás eredményei alapján a magyarok számára nagyon fontos a háziorvos és a szakorvos véleménye:

  • a megkérdezettek 74 százaléka nagyon gyakran vagy gyakran háziorvosához,
  • 36,6 százaléka pedig szakorvosához fordul segítségért laboreredménye kézhezvételét követően.

Az is látszik ugyanakkor, hogy a többség az internetről, illetve ismerősöktől is gyűjt információt:

  • a megkérdezettek többségével legalább ritkán előfordul, hogy online keres segítséget laboreredménye értelmezéséhez (55%),
  • családtagokat, barátokat (51,4%) kérdez meg.

Ehhez a területhez kapcsolódóan a Tájékozottbeteg alkalmazás a felhasználók hiteles egészségügyi tájékoztatását is segíti. Többféle betegségről, azok kezdeti tüneteiről részletes ismertetőt, laborlelet szótárt és a magyar onkológiai betegút állomásait is tartalmazza.ételük átlagosan 15,1 százalékát fordítják kutatás-fejlesztésre.

 

(forrás: Innovatív Gyógyszergyártók Egyesülete , Front Page Communications)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés