hirdetés
2020. október. 29., csütörtök - Nárcisz.
hirdetés

Bőrgyógyászok vs kozmetikusok a hazai online térben

„Tud valaki ajánlani egy jó bőrgyógyászt?”

Bőrproblémákkal szinte kivétel nélkül mindenki szembesül, ráadásul sokan nem is csak alkalmanként, hanem folyamatosan küzdenek bizonyos tünetekkel. A kisebb kellemetlenségekkel nem mindenki hajlamos orvoshoz fordulni, pedig a web különböző felületein megjelenő említések tanúsága alapján a bőrgyógyászokról kialakult kép alapvetően pozitív. Bár a kozmetikusokról jóval több szó esik, bőrproblémákkal kapcsolatban a bőrgyógyászokat jobban elismerjük szakértőként.

Hogyan?

A Neticle egy böngészőből elérhető online médiafigyelő és -elemző rendszer, ami közel valós időben megtalálja és automatikusan véleményelemzi a weben található magyar nyelvű tartalmakat. A Neticle automatikusan felismeri az említésekben lévő pozitív és negatív kifejezéseket, és így számszerűsíti a véleményeket. Ezek alapján a rendszer egyetlen mutatószámmal szemlélteti a vizsgált termék, szolgáltatás, esemény, személy vagy akár téma online megítélését.

Az online véleménynyilvánítás ma már mindennapos eleme életünknek egy 2011-es kutatás szerint az egészségügyi információk elsődleges forrását a háziorvosok (36% számára elsődleges) és az internet (35%) jelenti. A nőgyógyászattól, a pulmonológián át a bőrgyógyászatig szinte minden orvosi terület képviselteti magát a hazai online térben, ezáltal sokatmondó képet festve az egyes területek és az erre szakosodott orvosok általános megítéléséről. A Neticle online médiaelemző egyedi módszertanával a bőrproblémákhoz kapcsolódó tartalmakat tekintette át 2014. január 1. és 2014. június 30. között, különös tekintettel a bőrgyógyászok online megítélésére. A vizsgált tartalmak közé tartoznak az online cikkek, blogok, hozzászólások, fórumok és közösségi média oldalak (Facebook, Twitter, Google+) publikus posztjai.

Az év első félévében a Neticle adatai szerint a bőrgyógyászokról valamivel több, mint háromezer alkalommal esett szó a különböző online felületeken – az esetek háromnegyedében a Facebookon. Az említések 15 százalékát tették ki cikkek, illetve blog bejegyzések, melyek jellemzően konkrét kérdésre fókuszált, objektív, beszámoló vagy tájékoztató jellegű anyagok formájában pozitívan álltak a bőrgyógyászokhoz – nem egyszer szakértőként tüntetve fel őket, akiknek véleménye alátámasztotta a mondanivalót. A szubjektivitásra inkább a fórumok és közösségi oldalak adtak terepet, leggyakoribb téma a „jó bőrgyógyászok” keresése és ajánlása volt.  Érdekes, hogy amíg a fórumbejegyzések jelentős része bőrproblémák kezelésével kapcsolatos tapasztalatcserére épült, addig a közösségi oldalakon cikkek megosztása és személyes történetek, problémák leírása volt meghatározó. 

Összességében a webes említések pozitív hozzáállásról tanúskodtak, negatív vélemények csak elvétve fogalmazódtak meg.  A szakma elismertségét az is alátámasztja, hogy több mint ezer alkalommal kimondottan szakértőként említették a bőrgyógyászokat, jellemzően azt az érzést keltve, hogy a szavuk, véleményük a hitelesség záloga. Tovább árnyalja a képet, hogy 350 említés esetében konkrétan bőrgyógyászok tanácsairól beszéltek, valamint, hogy több mint százötven alkalommal került megfogalmazásra egy-egy kérdéshez kapcsolódóan, hogy érdemes bőrgyógyászhoz fordulni.

A bőrgyógyászokat legtöbb esetben bizonyos konkrét problémákkal kapcsolatban említették, választ, megoldást keresve. A Neticle adatai alapján a 3142 említésből 299 alkalommal ekcémával, 242 alkalommal allergiával, 129 alkalommal kiütéssel, 143 alkalommal bőrbetegséggel, 98 alkalommal anyajeggyel, 45 alkalommal pigment folttal, 290 alkalommal gyulladással, 351 alkalommal pattanásokkal, mitesszerekkel, aknékkal kapcsolatban kerültek szóba. Az, hogy releváns kérdések, problémák magas arányban jelennek meg az említésekben szintén arra utal, hogy a bőrgyógyászokat valóban a megfelelő területek szakértőiként fogadjuk el.

Számos bőrprobléma esetén kérdésesnek tűnhet, hogy kozmetikushoz vagy bőrgyógyászhoz érdemes-e fordulni, hiszen a két terület valamelyest fedi egymást, ezért a bőrgyógyászok megítélésének értékeléséhez mindenképp érdemes körbejárni a kozmetikus szakmáról alkotott képet is. A vizsgált időszak adatai alapján a kozmetikusokról – tízezer feletti említéssel – közel háromszor többet beszélünk, mint a bőrgyógyászokról, melynek hátterében talán az állhat, hogy bőrgyógyászhoz rendszerint komolyabb problémák esetén fordulunk, míg a kozmetikushoz járás sokak számára a napi rutin részét képezi, így sokkal kevésbé feszélyező az utóbbiakkal kapcsolatban írni, beszélni.

Azonban ez az arány mégsem jelenti, hogy a bőrgyógyászok kisebb elismertségnek örvendenének. A kép egészen máshogy fest ugyanis, ha azokat a kérdéseket, problémákat állítjuk fókuszba, melyek mind kozmetikusokat, mind bőrgyászokat érintik. Az, hogy a félév során alig valamivel több, mint száz alkalommal említették együtt a kozmetikusokat és a bőrgyógyászokat arra enged következtetni, hogy máskor, más jellegű és súlyú problémák esetén fordulunk az egyik vagy másik szakemberhez.

Arcbőrrel kapcsolatos problémák esetén jellemzően valamivel többet merültek fel a kozmetikusok, mint a bőrgyógyászok, azonban a különbség meg sem közelíti a fent említett mértéket.  Az adatokból tehát megállapítható, hogy az Internet népe tisztában van a bőrgyógyász és a kozmetológus szakma különbségeivel; bőrgyógyászt nem keresünk fel egyszerűbb problémákkal (mint mitesszer, pattanás) és a kozmetikustól sem várunk csodát ekcémával kapcsolatban. Tehát az a hipotézis, hogy a két szakma egymás versenytársa lenne nem támasztható alá, hisz intuitíve tudjuk, hogy mikor kihez érdemes fordulni.

Südi Anna, Neticle technologies
a szerző cikkei

Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!

Könyveink