hirdetés
2020. április. 04., szombat - Izidor.
hirdetés

Kozmetikázza a kiérkezési adatokat az OMSZ? (Bővítve: Az OMSZ...)

A Népszava szerint a mentők kiérkezési idejét nem a hívástól számítja az Országos Mentőszolgálat (OMSZ), hanem a gépkocsik indulása és a helyszínre érkezés között rögzítik.

hirdetés

A mentőszolgálat által prezentált adatok szerint gyorsulnak a mentők – derült ki Rétvári Bence a jobbikos Lukács László kérdésére adott írásbeli válaszából. A humán tárca államtitkára szerint ugyanis az utóbbi években folyamatosan javult a sürgős esetekben a kiérkezési idő: 2018 végén a 15 percen belüli kiérkezési arány még 78 százalék volt, egyetlen évvel később ez az adat már 4 százalékpontos javulást követően 82 százalékra emelkedett.

Ez a javulás azonban az érintettek számára nem ellenőrizhető, mivel az adatok nem összevethetők. Ugyanis a mentőszolgálat által újabban publikált számokkal meglehetősen kreatívan értelmezik a valóságot. Egyrészt a kiérkezési időt nem a hívástól számítják, hanem a mentőgépkocsik indulása és a helyszínre érkezés között rögzítik. Így az adatok nem csak azzal az egy-két perccel látszanak rövidebbnek, ami a kikérdezéssel telik, hanem teljesen elfedik azt, amikor kapacitáshiány miatt nincs elindítható gépkocsi a szolgálatnál. A Népszava úgy tudja: délután öt és hét óra között átlagosan 30 feladatot nem lehet azonnal kiadni, este hét után az ilyen esetek száma tízre csökken.

Újdonsága a szolgálat mostanában közölt statisztikájának az is, hogy azok csak a „prioritás egyes” kategóriára vonatkoznak. Ez az statisztikákban egy újólag használt kategória, csupán csak egy része a mentési rendeletben meghatározott azonnali mentést igénylő eseteknek. Ez a fajta mazsolázás arra is lehetőséget ad, hogy a statisztika úgy is javulást mutasson a korábbiakhoz képest, ha valójában semmilyen előrelépés nem történt.

Az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője, Győrfi Pál az alábbi közleményt juttatta el szerkesztőségünkhöz:

A Népszava ma megjelentett cikkében az “adatok kozmetikázására” vonatkozó vádja nyilvánvalóan hamis, hiszen a mentők valamennyi működési adata számítógépeken rögzített, digitális adat.

Az újságíró a mentő kiérkezésének a hívás beérkezésétől történő számítását kéri számon, ám az több okból sem lenne alkalmas az elemzésre. Egyrészt a hívás beérkezésének pillanatától az információk kinyerése (ami legtöbbször a hívó fél lelkiállapotától, válaszadási képességétől függ) addig, amíg a mentő indítása megtörténhet eltérő időhosszúságú beszélgetéseket eredményez, másrészt éppen a legsürgősebb esetekben a mentésirányító egészen a mentő megérkezéséig folyamatos telefonkapcsolatban marad a bejelentővel (instrukciókat, támogatást ad), így a hívás befejezésének pillanata sem lehet mérvadó.

A mentőegység riasztása a legsürgősebb esetekben már a telefonbeszélgetés közben, az ahhoz szükséges alapinformációk birtokában megtörténik, ami szintén azt támasztja alá, hogy a kiérkezési időt a mentő indításától számítsuk.

(forrás: Népszava, Országos Mentőszolgálat)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés

Könyveink