hirdetés
2024. november. 22., péntek - Cecília.

Az orvoskamara kéri vissza a reklámgyeplőt

A magánorvosi szolgáltatók reklámtevékenységét jogszabályi segédlettel terelné  etikus mederbe a Magyar Orvosi Kamara.

Az orvosi kamara Balog Zoltán ágazati miniszterhez, az Országgyűlés Egészségügyi Bizottsága valamint a Gazdasági Versenyhivatal elnökeihez fordult azzal a kéréssel, tekintsék át az egészségügyi magánvállalkozások reklámozásának helyzetét, szabályozzák azt, s tegyék lehetővé, hogy a kamara korábbi gyakorlatának megfelelően ellenőrizhesse vajon a hirdetések megfelelnek-e a MOK etikai szabályzatának.

A közfinanszírozott egészségügyi ellátást nyújtó intézményekben kialakult már-már tarthatatlan helyzet miatt egyre többen fordulnak  magán szolgáltatókhoz. A folyamat ráadásul két irányú, vázolta a helyzetet Éger István , mivel a betegek egyre nagyobb tömegei mellett, folyamatosan emelkedik azoknak az orvosoknak a száma is, akik a magánszférában keresik boldogulásukat. A piac folyamatos bővülése ugyanakkor a vállalkozások közötti verseny fokozódását hozta magával. Ennek egyik negatív megnyilvánulása a fokozódó reklámtevékenység, illetve ennek vadhajtásai. Mint az a Magánorvosok Országos Szövetsége elnökének, Kovács János szavaiból kiderült, elsősorban az úgynevezett kuponos hirdetések illetve az olyan alacsonyan meghirdetett árak irritálják  a tisztességes feltételekhez ragaszkodó magánorvosokat és vállalkozókat, amelyek biztosan jóval a tényleges bekerülési költség alatt vannak. Ez pedig csak a szolgáltatás minőségének kárára lehetséges. Ez annál is veszélyesebb, mivel a főszerepet játszó betegek és orvosok között hihetetlen nagy az informális asszimetria, a beteg lényegében csak az árak versenyét látja, azt nem, hogy a  kiugróan olcsó szolgáltató milyen szaktudással, felszereltséggel, berendezésekkel végzi az ellátást.

A kamara értelemszerűen nem az árengedmény ellen van, szögezte le a MOK elnöke. Az erről szóló ajánlatot azonban kizárólag a szolgáltatás helyén, egyedileg felajánlva tartják elfogadhatónak, például a régóta visszajáró, az adott magánorvos illetve magánorvosi vállalkozás szolgáltatásait már többször igénybe vett beteg vagy családtagja számára.

A gondok között említette meg Éger István, hogy a magánorvosi szolgáltatások jelentős részének nem is orvosok a tulajdonosaik, így velük szemben tehetetlenek, hiszen rájuk – mivel nem orvosok – nem vonatkozik a kamarai etikai szabályzat. Ezzel kapcsolatban ugyan történt egyeztetés a kamara, a reklámszövetség illetve a kereskedelmi és iparkamara között, de mint kiderült, egyik szervezetnek sincs lehetősége a szabályozásra. Korábban egyébként a kamarai etikai szabályzat is jóval szigorúbb volt, 2006-ban azonban a „versenyszabadság” jegyében újra kellett fogalmazniuk, lényegesen enyhítve az abban szereplő szankciókon.

Horváth Judit
a szerző cikkei

cimkék

Könyveink