hirdetés
2024. április. 18., csütörtök - Andrea, Ilma.

Együttműködés, tudás, optimizmus

A Roche Magyarországon a daganatellenes szerek egyik legfontosabb forgalmazója, a bevételének csaknem 70%-át visszaforgatja a helyi gazdaságba. Az utóbbi öt évben alkalmazottainak a számát megkétszerezte, és további növekedést tervez. A vállalat számára kiváló helyszínt jelent Magyarország a partneri kapcsolatok kiépítéséhez és a befektetésekhez – mondta Irma Veberic vezérigazgató.

 

A Roche az egyik legrégebbi, globális multinacionális vállalat. Már több mint 30 éve jelen van Magyarországon. Az utóbbi években dinamikusan nőtt az alkalmazottak száma, és további növekedési tervekről is hallunk.

A hír igaz, a leányvállalatunk 1984 óta van jelen az országban; 1997-ben kiterjesztettük a helyi gyógyszer- és diagnosztikai divíziónk tevékenységét, 2006-ban pedig létrehoztuk a Szolgáltató Központunkat (Shared Service Center, SSC). A cégcsoport teljes európai divíziójának nyújtunk adminisztratív szolgáltatásokat, és bizonyos globális HR-feladatokat is Budapesten intézünk.

A Szolgáltató Központ részeként idén új informatikai szolgálatásokat (felhasználói támogatás, projektmenedzsment stb.) hoztunk Budapestre. Ez azt jelenti, hogy 2017 végére összesen körülbelül 850 ember fog nálunk dolgozni, tehát a növekedési tendencia tovább folytatódik.

Milyen más tevékenységi területeken vannak jelen Magyarországon?

A Roche az egészségügyi ellátás megújításán dolgozik. Legfontosabb ellátóként biztosítjuk az innovatív gyógyszereket a magyar kórházaknak. A középpontban a rák hatásos kezelése áll, évente körülbelül 7600 magyar beteg kezelését biztosítjuk. A Roche más fontos gyógyszereket is nyújt az orvosoknak és a betegeknek, például a szervtranszplantáció, a rheumatoid arthritis és a fertőző betegségek terén. A magyar laboratóriumokban évente körülbelül 16 millió diagnosztikai mérés történik a Roche műszereivel, négyből három cukorbeteg a mi termékünkkel ellenőrzi a vércukorszintjét.

Az egészségügy világszerte nehézségekkel küzd. Milyen a kapcsolatuk a magyar intézményekkel?

Az egészségügy problémái világszerte nagyon összetettek. Mindazonáltal jó együttműködést szeretnénk kiépíteni az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézettel (OGYÉI) és a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelővel (NEAK), a minisztériumokkal és a szakmai szervezetekkel. A célunk az egészségügyi ellátás fejlesztése, az, hogy minden magyar beteg számára biztosítsuk a hozzáférést a legjobb terápiákhoz és a személyre szabott megoldásokhoz. Nagyon hiszek abban, hogy a döntéshozók partnerek lesznek a célok elérésében.

A daganatok terápiájában fontos előrelépések történnek, az eredmények jelentősen javulnak. De nemrégiben jelent meg az a tanulmány, amely rávilágított a szomorú tényre, hogy Magyarországon veszítjük el a legtöbb munkaképes korú életet rák miatt, tehát a daganatok hatása nemcsak orvosi és társadalmi, hanem gazdasági kérdés is.

Hogyan tud ehhez hozzájárulni a Roche?

A Roche régóta elkötelezett a klinikai kutatások mellett, és Magyarország komoly nemzetközi elismertségnek örvend, mint az új gyógyszerek kifejlesztésének helyszíne. Tavaly összesen 49 klinikai vizsgálatot végeztünk hat terápiás területen, mintegy ezer beteg részvételével. Valamennyi gyógyszert térítésmentesen biztosítottuk, ezzel 5,6 milliárd forintot takarítottunk meg a magyar gyógyszerkasszának.

Milyen személyes ambíciók vezették önt Magyarországra?

Szlovéniából származom, hét évig vezettem otthon a Roche leányvállalatát. A hazám természeti szépségei számomra felülmúlhatatlanok, de elismerem, hogy Budapest kulturális és történelmi kincsei szinte egyedülállók a világon, a magyarok joggal lehetnek büszkék a hazájukra. Mindenki szívélyesen fogadott, nagyon élvezem az itteni életet és munkát.

Milyen személyes célokat tűzött maga elé vezetőként?

Winston Churchill idézetével jellemezném magamat: „A pesszimista nehézséget lát minden lehetőségben. Az optimista lehetőséget lát minden nehézségben.” Én örök optimista vagyok, és mélyen hiszek az együttműködésben.

Hálás vagyok azért, hogy minden napot mosolyogva kezdhetek annak tudatában, hogy együtt jobb jövőt alkothatunk.

Ön szerint miért olyan különleges a Roche-kultúra?

A megbecsült munkatársak viszik tovább a vállalat jó hírét. Személyes véleményem szerint a cég akkor teszi jól a dolgát, ha az alkalmazottak és a partnerek egyaránt elégedettek. Célunk, hogy közös, szenvedélyes, kreatív munkával pozitív változásokat idézzünk elő.  Ez teszi annyira különlegessé a Roche-kultúrát.

Hogyan érzi magát a vállalatnál?

Mindenekelőtt büszkeséget érzek. Egyrészt büszke vagyok azokra az innovációkra, amelyekkel szolgáljuk a betegeket, másrészt büszke vagyok munkatársaink elkötelezettségére és tudására. Igazán hálás vagyok, hogy a Roche-család tagja lehetek.

 

 

A magyarországi Roche működése számokban

− A cég alkalmazottainak száma öt év alatt megduplázódott: a csapat létszáma 2017 végére 850-re nő, ezzel Magyarország egyre fontosabb szerephez jut a cégcsoportban.

− A munkatársak 95%-a egyetemi végzettségű.

− 2016-ban a helyi leányvállalat 5 milliárd forint adót fizetett, 5,1 milliárd forint értékben vásárolt helyi termékeket és szolgáltatásokat, és 3,5 milliárdot költött bérekre. A magyarországi jövedelme 70%-át újra befekteti a magyar gazdaságba.

− 1,9 milliárd forintot fordított klinikai kutatásokra.

− A klinikai vizsgálatokban a gyógyszert térítésmentesen biztosítottuk, mely 5,6 milliárt Ft megtakarítást eredményezett a gyógyszerkasszának.

− A gyógyszerdivízió 150 magyar kórházban van jelen 36 termékkel, ezek többségét daganatok, gyulladásos és fertőző betegségek gyógyítására használják.

 

 

A magyar innováció lehetőség a Roche számára is

2014 márciusában háromoldalú egyezmény jött létra a Roche, a HIPA (Hungarian Investment Promotion Agency) és a balatoni székhelyű 77 Elektronika diagnosztikai vállalat között. Ez lehetővé tette a 77 Elektronika által a kórházi vizeletvizsgálatokra megalkotott műszer (Cobas 6500) fejlesztését és nemzetközi piacra jutását. A termék sokéves kutatás és fejlesztés eredménye, a 77 Elektronika a Roche segítségével érte el, hogy megfeleljen az FDA szigorú minőségi követelményeinek. Eddig körülbelül 600 tételt adtak el, az export értéke 2016-ban 4,5 milliárd forintot ért el. Kompakt eszközt fejlesztettek ki kisebb kórházak számára, ami további exportbevételi lehetőségeket hoz majd.

 

 

 

 

Dr. Lipták Judit főszerkesztő, PPH Media, Medical Information divízió
a szerző cikkei

cimkék

hirdetés

Könyveink