hirdetés
2024. április. 19., péntek - Emma.
hirdetés

Egészségőr okospóló és klinikai chatbot

Az egészségügyi szolgáltatók világszerte digitális megoldásokat vezetnek be, amelyek piaca előzetes adatok alapján tavaly már elérte a 147 milliárd dollárt, 2023-ra azonban irigylésre méltó erőnlétről árulkodó tempóban 234,5 milliárd dollárra fog bővülni – adott előrejelzést a Frost & Sullivan az ágazat digitális átalakulásáról, közli a GyártásTrend.

A transzformációt a piacelemző szerint többek között a mobil, a távgyógyászati, a mesterséges intelligenciára épülő, valamint a nőket és az időseket támogató eszközökben és szolgáltatásokban testet öltő trendek fogják meghatározni.

A Frost & Sullivan meghatározásában a digitális egészségügyi megoldások az informatika és a távközlés technológiáit alkalmazzák a páciensadatok menedzselésében, valamint a klinikai és az üzleti munkafolyamatok támogatásában, adatelemzéssel nyert információkkal segítve a hatékonyabb ellátást. A definíció egyben rávilágít a lehetőségekre is, amelyeket kiaknázva az egészségügy hagyományos szereplői átalakíthatják működésüket, az újonnan belépők pedig forradalmasíthatják a területet innovatív modellekre épülő szolgáltatásaikkal.

A Chronolife okospólója a düsseldorfi MEDICA kiállításon tavaly novemberben
A Chronolife okospólója a düsseldorfi MEDICA kiállításon tavaly novemberben

Minden érintett fél – a páciensektől kezdve a biztosítókon át a szolgáltatókig és gyógyszergyártókig – nyer az egészségügy digitális transzformációjával, mutat rá a piacelemző, beleértve a felhőalapú, mesterséges intelligenciára (AI) és a dolgok internetjére (IoT) épülő, big data analitikai, kiberbiztonsági, mobil és távmonitorozó megoldásokat fejlesztő technológiai cégeket is, amelyek igyekeznek kiszolgálni az ágazat speciális igényeit.

Gyors ütemben emelkedik a lakosság átlagéletkora a világ több régiójában, Európában és Észak-Amerikában éppúgy, mint Ázsia legnépesebb országaiban, Kínában, Indiában és Japánban, miközben a munkaerőpiacot az orvosok és ápolók egyre fájóbb hiánya sújtja – mondta Victor Camlek, a Frost & Sullivan kutatásvezetője. – Az egészségügyi szolgáltatók mind szélesebb köre ezért az ellátás hatékonyságát fokozó, új generációs digitális megoldásokat vezet be a pácienselérés, a klinikai döntéshozás, a munkafolyamat-kezelés és a közegészség-felügyelet átalakítására.

Prognózisában a piacelemző kitér arra is, hogy az egészségügy régi és új szereplői milyen fejlesztésekkel és szolgáltatásokkal növelhetik versenyelőnyüket. Az új generációs technológiák terén jártas informatikai szolgáltatók például a házon belül bevezetett és a nyilvános felhőben elérhető IT-rendszerek, infrastruktúrák, platformok, alkalmazások és szolgáltatások együttes menedzselésével adhatnak értékes támogatást az egészségügyi intézményeknek. Jó úton járnak azon szállítók is, amelyek eszközök, platformok és adatmenedzsment-megoldások, szolgáltatások átfogó kínálatával segítik a páciensadatok egységes kezelését, beleértve a viselhető eszközökről (wearables) érkező adatfolyamokat is. Minthogy a digitális egészségügyi megoldások nagyrészt analitikai és AI-képességekre támaszkodnak, a technológia alkalmazásához, az adatok összegyűjtéséhez, előkészítéséhez, tisztításához, osztályozásához, összekapcsolásához és kutatásához értő szakemberek és szolgáltatók az egészségügyben is rendkívül keresettek.

Hasonlóan fontos, hogy digitális átalakulásuk során az egészségügy szereplői kibervédelmüket is jelentős erőforrásokkal fejlesszék. Az új generációs egészségügyi szolgáltatásokat is adatok, méghozzá érzékeny páciensadatok éltetik, amelyek felértékelődnek, egyszersmind sérülékenyebbé válnak – ahogyan azt az elmúlt évben is láttuk, a zsarolóprogramokkal és más módszerekkel támadó kiberbűnözők a világon mindenütt, így hazánkban is előszeretettel veszik célba a kórházakat és a klinikákat. Mára mindenesetre a törvényalkotók is felzárkóztak a trendekhez, az Európai Unió általános adatvédelmi rendelete, a GDPR értelmében a hatóságok nagy összegű bírsággal sújthatják az egészségügyi szolgáltatókat is, ha a páciensek adatait nem védik, vagy az adatbiztonságot érintő eseményeket nem kezelik az előírásoknak megfelelően.

A Waters Corporation BioAccord rendszere gyógyszertani kutatásokhoz
A Waters Corporation BioAccord rendszere gyógyszertani kutatásokhoz

A Frost & Sullivan Best Practices Awards programjában 2019-ben is több innovatív digitális egészségügyi megoldást díjazott, amelyek híven tükrözik a technológiai fejlődés meghatározó irányait. A párizsi székhelyű Chronolife decemberben vehette át az elismerést biometrikus platformjáért. Az okospólóból, hozzá tartozó mobilalkalmazásból és mesterséges intelligenciából felépülő megoldás a ruhadarabba szőtt, azzal együtt mosható szenzorokról érkező adatokat elemezve valós időben előrejelzi az egészségügyi eseményeket. A szív működéséről, a légzésről, a bőrfelület hőmérsékletéről és viselőjének fizikai aktivitásáról, a megtett lépések számáról, a mozgás intenzitásáról és a testtartásról, annak változásáról továbbít egészségügyi alkalmazásokban feldolgozható minőségű adatokat az okospóló, amelyeket a platform fejlett algoritmusaival elemez és összefüggésbe helyez, pontos és releváns képet adva a páciens állapotáról.

Mindössze egy póló és egy okostelefonon futó mobilalkalmazás formájában a Chronolife teljes körű, ugyanakkor rendkívül hozzáférhető megoldást ad, amellyel a távdiagnosztikai monitorozás varratmentesen beilleszthető a páciensek hétköznapjaiba, megszokott tevékenységeik zavarása nélkül – mondta Sowmya Rajagopalan, a Frost & Sullivan globális programigazgatója. – A technológiával igény szerinti képességeket adó szenzorok szőhetők a ruhadarabba, így a Chronolife bioérzékelő platformjával például az akut és a krónikus, ambuláns kezelést kapó szívbetegek fizikai állapota egyaránt monitorozható valós időben.

Díjazott a Frost & Sullivan két egészségügyi platformmegoldást is a múlt év végén. A PointClickCare Harmony platformja a felhőben szolgáltatásként használható szoftvermegoldás (software-as-a-service, SaaS), amely a különböző rendszerekben rögzített és menedzselt páciensadatok összehangolásában, az egymástól elszigetelt adatsilók lebontásában, ezáltal a hatékonyság és a színvonal javításában segíti a kórházakat és más egészségügyi szolgáltatókat. A Conversa hasonló nevű, párbeszédalapú AI-platformja a páciensek virtuális megszólításával, menedzselésével és monitorozásával nagy méretekben is fokozza a kapcsolattartás hatékonyságát, miközben a betegek felhasználói élményét is gazdagítja.

A teljes cikk

(forrás: GyártásTrend)
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!