2024. április. 20., szombat - Tivadar.

Új elektronmikroszkóppal gyorsítható a vakcinafejlesztés

A San Diego székhelyű Scripps Research kutatói a Science Advances folyóiratban számoltak be arról, hogy új elektronmikroszkópos módszerük segítségével jelentősen lerövidíthető a vakcinák és a monoklonális antitesteket használó kezelések fejlesztésének egyik lépése, közli a PharmaOnline.

Az eljárás lényege, hogy a magas felbontású, alacsony hőmérsékleten használt elektronmikroszkóp (cryo-EM) igen gyorsan és atomi szinten képes jellemzést adni a vakcinák beadását követően vagy egy fertőzés során keletkező olyan antitestekről, amelyek a vírus kívánt célpontjához képesek kötődni.

Jelenleg egy adott vírus ellen hasznosnak bizonyuló antitestek azonosítása antitest-termelő B-sejtek kiválogatásával és tesztelésével hajtható végre, amíg végül sikerül kiválasztani a megfelelőnek ígérkezőt, és ez bizony hónapokba telik. A cryo-EM viszont fertőzött vagy immunizált betegek vérmintáiból 10 nap alatt képes meghatározni az érdekes antitesteket. Ráadásul a kutatók egy olyan “structure-to-sequence” programot is kifejlesztettek, amivel a cryo-EM által meghatározott térszerkezet lefordítható arra a DNS-szekvenciára, amely képes kódolni az adott antitestet.

Forrás: Aleksandar Antanasijevic et al, From structure to sequence: Antibody discovery using cryoEM, Science Advances (2022).

MTI / Komka Péter