2024. március. 28., csütörtök - Gedeon, Johanna.

Kalória-restrikció:

Csökken a betegségkockázat és lassul az öregedés

Megjelentek az első humán kalória-restrikciós klinikai vizsgálat eredményei. Az Amerikai Gerontológus Társaság lapjában megjelent tanulmány az államilag finanszírozott kutatás publikus biobankba került adatain alapul.

A The Journals of Gerontology, Series A: Biological Sciences and Medical Sciences című folyóirat tanulmánya – Daniel Belsky és munkatársai: Change in the Rate of Biological Aging in Response to Caloric Restriction: CALERIE Biobank Analysis – megállapítja: a kalória-restrikció emberek esetén is lassítja a biológiai öregedést. Fontos a dózis szerepe is: a növekvő mértékű kalória-restrikció egyre nagyobb mértékű hatást vált ki (a vizsgálati alanyok átlagosan 10%-os kalória-restrikciót értek el és tartottak fenn az utánkövetés két éve alatt).

A kalória-restrikció élettartam-növelő hatását több mint 80 éve rövid élettartamú laboratóriumi állatokkal, rágcsálókkal végzett kísérletekben mutatták ki, a közelmúltban azonban főemlősökön is igazolták a hatást, aminek következtében újult erőre kaptak a kalória-restrikció élettartam-növelő hatásmechanizmusának tisztázását célul tűző kutatások. Sőt a legtöbb élettartam-növeléssel foglalkozó vizsgálatban a kalória-restrikció jelenti az arany-standardot, amihez képest az új gyógyszerek és öregedés elleni stratégiák (geroprotektív terápiák) hatékonyságát mérik, magyarázzák nyilatkozatukban a kutatók.