2024. április. 25., csütörtök - Márk.

Egzotikus kémiájú vírusok az árnyékbioszférában

Egyes bakteriofágok az összes többi élőlénytől eltérő, alternatív genetikai ABC-t használnak, közli az OTSZ Online.

Egyes baktériumot fertőző vírusok alternatív nukleobázist – adenin helyett 2-aminoadenint, azaz A helyett Z-t – alkalmazó genetikai ABC-t használnak génjeik felépítéséhez. Mint arról a Nature ismeretterjesztő magazinja beszámol, egy kínai és egy francia kutatócsapat megfejtette, hogyan működik az alternatív szisztéma.

A tudósok régóta vágynak arra, hogy megnöveljék a nukleobázisok diverzitását, és most a természet megmutatta nekünk, hogy ez hogyan lehetséges, nyilatkozta a kínai csapatot vezető komputációs biológusnő a Nature-nek. Suwen Zhao és munkatársai a kínai ShanghaiTech Egyetemen fejtették meg, hogyan készül a Z-DNS, míg a Pierre Alexandre Kaminski vezetésével dolgozó evolúciós biológusok a párizsi Pasteur Intézetben jutottak hasonló eredményre. A két tanulmány a Science ugyanazon lapszámában jelent meg.

Az alternatív szisztéma feltárása igen jelentős tudományos munka, nyilatkozta a tanulmányokról beszámoló Nature-nek Steven Benner szintetikusbiológus, aki korábban már több mesterséges nukleobázist is létrehozott. A floridai kutató szerint az eredmény fontossága ahhoz a fél évszázaddal ezelőtti felfedezés jelentőségéhez mérhető, amikor Carl Woese mikrobiológus az egysejtű élet egy új ágát fedezte fel. A Woese által azonosított archeák révén derült ki az árnyékbioszféra létezése, az alternatív genetikai ABC-t használó fágok ennek az árnyékbioszférának már a második elemét jelentik, magyarázza Benner.

A teljes információ