2024. április. 24., szerda - György.

A VPS13C gén lehet a Parkinson-kór kialakulásának egyik oka

A Yale Egyetem kutatói a Journal of Cell Biology és a Proceedings of the National Academy of Science folyóiratokban közölt cikkeikben közölték legújabb eredményeiket a Parkinson-kór genetikai eredetű hátterének megismeréséről.

Ez a kutatócsoport már egy 2018-as cikkében leírta, hogy a VPS13C gén mutációja a Parkinson-kór ritka, örökletes formájához vezethet, illetve növeli a betegség kialakulásának kockázatát. Sikerült azt is leírni, hogy a gén által termelt fehérje egyfajta hídként szolgál az endoplazmatikus retikulum és a lizoszóma között.

A mostani vizsgálatban azt írták le, hogy a gén hiánya hogyan befolyásolja a lizoszómák lipidösszetételét és tulajdonságait. Sikerült megfigyelni azt is, hogy amennyiben ez az elváltozás az agyban történik, neuroinflammációt idéz elő, amit a Parkinson-kórban több tanulmány is leírt, de az eredetével, kiváltó okával nem voltak tisztában.

A második cikkben a kutatók krio-elektron tomográfiás módszerrel leírták a VPS13C gén által kódolt fehérjének a szerkezetét, hogy a jövőben a lipidtranszportban betöltött szerepe tisztázható legyen.

Forrás:

William Hancock-Cerutti et al, ER-lysosome lipid transfer protein VPS13C/PARK23 prevents aberrant mtDNA-dependent STING signaling, Journal of Cell Biology (2022).

Shujun Cai et al, In situ architecture of the lipid transport protein VPS13C at ER–lysosome membrane contacts, Proceedings of the National Academy of Sciences (2022).

Fotó: Adobe Stock