2021. szeptember. 27., hétfő - Adalbert.
hirdetés
hirdetés

Mikor a legideálisabb elaludni és felkelni?

Kutatók arra kerestek választ, mikor ideális elaludni és felkelni ahhoz, hogy a hangulatzavarok előfordulásának esélyét csökkentsük, írja a 24.hu.

A Colorado University Boulder kutatói 840 ezer ember adatait elemezték, és kiderítették: az egy órával korábbi fekvés és az egy órával korábbi kelés akár 23 százalékkal is csökkentheti a depresszió megjelenésének valószínűségét – írja a 24.hu.

A JAMA Psychiatry tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint az ember kronotípusa, vagyis az, hogy általában mikor alszik, nagyban befolyásolja a depresszió kialakulásának esélyét. Ez az egyik első olyan kutatás, ami azt vizsgálja, mennyiben befolyásolja az alvásmennyiség és az alvás ideje a hangulatzavarokat.

A szakértők génkutatás segítségét hívták a tanulmányhoz, mivel a génjeink alapvetően meghatározzák a kronotípusunkat, és az alvásidőzítésünk 12-42 százalékáért felelnek. A 840 ezer ember közül volt 85 ezer, akiknek alvási szokásait viselhető alvásmérővel is lekövették 7 napon keresztül, további 250 ezer embernek pedig kérdőívet kellett kitöltenie az alvási szokásairól.

A minta nagyjából egyharmada reggeli pacsirtaként írta le magát, 9 százalék éjszakai bagolynak, a többiek nagyjából a kettő között. A legátlagosabb lefekvési idő a 11 óra volt, a kelési pedig a reggel 6 óra.

A kutatásból kiderült, hogy a reggeli pacsirta viselkedésért felelős gének predesztinálják az alacsonyabb depresszió-kockázatot is.

(forrás: 24.hu)
Olvasói vélemény: 10,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés

Én használok maszkot és mindenki mást is erre buzdítok, a tudomány eredményeire alapozott szakmai álláspont jelenleg ez.

Leszólítottunk pár koronavírust tagadó vagy az oltást ellenző járókelőt, és a beszélgetés során hirtelen megjelent dr. Kemenesi Gábor virológus.