hirdetés
2019. december. 11., szerda - Árpád.
hirdetés

Feller Antal - Mérgezett piac

Augusztus 1-jével vezérigazgatót váltott a Hungaropharma (HPH), miután Szabó Ferenc a MÁV felügyelő bizottságának elnökeként folytatja pályafutását. Utódja Feller Antal, a korábbi kereskedelmi- és marketing vezérigazgató-helyettes. Az új vezér cége veszteségeiről, az okokról, valamint a lehetséges kiutakról beszélt a Figyelőnek adott interjújában.

hirdetés

Feller Antal úgy látja, hogy tavalyi mérlegük - a Hungaropharma üzemi szintű eredménye tavaly a felére csökkent, adózott nyeresége pedig lényegében eltűnt, miközben az árbevétel több mint 5 százalékkal bővült – a piaci változásokat tükrözi. A patikaliberalizáció álláspontja szerint rövid távon a betegeknek pozitív változást hozott, hiszen mint mondja több patika van, amelyek árban és szolgáltatásban versenyeznek, hosszabbak a nyitvatartási idők, és az üzletek közelebb vannak azokhoz a helyekhez, ahol az emberek jellemzően vásárolnak.

Ugyanakkor több más szempontból nem szerencsés – Feller egyértelműen fogalmaz: ”Nekünk az lett volna a legjobb, ha nincs liberalizáció.”

feller antalA patikaliberalizáció hatása

A vezérigazgató elmondása szerint a 2007-es döntés után csökkent a működtetők felelőssége, és a korábban bizalmi alapon működő szektor kvázi megszűnt – a Hungaropharmának kinnlevőségei keletkeztek. A jelen helyzetet vázolva elmondta, az átlagos patikai forgalom havi 20–25 millió forint. Ezt az értéket harmincnapos fizetési határidővel számítva hamar elérheti a kinnlevőség: „Mára a patikák összesen – azaz nem csak a HPH felé – 10–12 milliárd forint lejárt kinnlevőséget halmoztak fel.”

A magas számra Feller Antal szerint a szektor alulfinanszírozottsága, valamint a rossz pénzügyi tervezés az ok. „A velünk szerződni jelentkező alapítók, tulajdonosok rendszeresen erősen túlbecsülik a bevételi tervet. Úgy számolnak, hogy bérelnek egy ingatlant mondjuk egy bevásárlóközpontban, ahol nem ritka az 1–2 millió forintos bérleti díj, ráadásul euróban rögzítve, árfolyamkockázattal nehezítve. A hosszú nyitva tartás miatt magasak a személyi költségek. Ezeket összeadja a vállalkozó, és ehhez állítja be a forgalmi tervet, ami már 60–80 millió forintnál jár.”

Hogyan védekezik a Hungaropharma?

A kérdésre, hogy hogyan tudja a HPH a kinnlevőségeit védeni Feller a szigorúbb szerződési feltételeket – pl. ingatlanfedezet, inkasszó jog, kézfizető kezesség vagy rövidebb fizetési határidő beépítése a megállapodásokba – említette, illetve szélsőséges esetekben csak azonnali fizetésre adnak gyógyszert. A Hungaropharma első embere szerint azonban van még buktató – mint mondja: „Sajnos inkorrekt vállalkozók is megjelentek a piacon, és a jelenlétük mérgezi a teljes szektort. Nagyon nehéz mit kezdeni azzal, amikor egy kft.-t felszámolnak, bennragad több millió forintunk, majd a tulajdonos egy új alapítású kft. élén újra szerződni kíván velünk. És csodálkozik, hogy nem akarunk vele aláírni.”

Feller Antal úgy véli, üzleti szempontjaik érdekében még az is elképzelhető, hogy a forgalom utáni árengedményt csökkentik, amennyiben azt a verseny megengedi, ám ezt a lehetőséget álláspontja szerint csak akkor lehet mérlegelni ha ezzel épp nem az adott patika megy tönkre.

További lehetőségeket lát a szolgáltatási szint biztosításában. A HPH Budapesten átlagosan háromszor, országosan átlag kétszer szállít gyógyszert a patikáknak. A vezérigazgató szerint ez a mennyiség ritkulhat, ha rákényszerülnek, ám tisztában van vele, hogy ezzel a betegek járnak rosszul.

Megoldásnak Feller Antal nem a kormány által jelenleg életbe léptetett moratóriumot tartja, mivel az nem hoz forrást a területre. „Komoly javaslataink vannak a megoldásra. Például a jelenlegi 5 százalékos általános forgalmi adó eltörlése változatlan gyógyszerárak mellett megfelelő árrés-többletet pumpálna a szektorba.”

 

Feller Antal 1999 januárjától dolgozik a Hungaropharmánál és 2001 óta töltötte be vezérigazgató-helyettesi pozíciót. Az új vezető 1982 és 1992 között az Egis Gyógyszergyár kutatójaként, majd tudományos főmunkatársaként dolgozott. Később vezetőként tapasztalatot szerzett a Pfizer-Biogal, a PharmaFelax, majd a szintén gyógyszerpiaci információszolgáltatással foglalkozó IMS Medinform cégeknél.

A teljes interjút a FigyelőNet oldalán olvashatja!

(forrás: Figyelő)
hirdetés
Olvasói vélemény: 0,0 / 10
Értékelés:
A cikk értékeléséhez, kérjük először jelentkezzen be!
hirdetés
hirdetés

Könyveink