Page 9 - flippingbook magyar

This is a SEO version of flippingbook magyar. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Évzáró
M
edical
T
ribune
2011.
december
15.
9
tudásuk volt, szögezi le Pócs
Éva, de az akkoriban hasz­
nált gyógynövények sem vol­
tak mindenre jók, magas volt a
csecsemôhalandóság, az anyai
halálozás, amiért gyakran ôket
kiáltották ki bûnbaknak.
Nem mindenki hitt azonban
a boszorkányok létezésében,
még az inkvizítorok körében
sem, hívja fel a figyelmet egy
meglepô tényre a néprajzkutató.
Magyarul is hozzáférhetô
Gustav
Henningsen
dán szerzônek a
baszk boszorkányságról és a spa­
nyol inkvizícióról szóló könyve,
A boszorkányok ügyvédje
. Ebben
olvashatjuk, hogy a pap és egy­
házjogász Alonso de Salazar
Frias, a logronói törvényszék
inkvizítoraként 1609-ben nyolc
hónapos vizitációs útja során arra
a meggyôzôdésre jutott, hogy
„Sem boszorkányok, sem meg­
rontottak nem léteztek, amíg nem
beszéltek s írtak róluk.” A szkep­
tikus álláspont kemény harcban
az inkvizíció vezetô fórumain is
felül­kerekedett, így spanyol föl­
dön egy évszázaddal korábban
véget ért a boszorkányok – nem
az eretnekek! – égetése, mint
Európa más tájain.
Gyógyító szentek
A mai katolikusok fôleg Szûz Má­
riához imádkoznak gyógyulásért.
A gyógyító szentek közé tartozik
Damiánon és Kozmán kívül töb­
bek között Szent Pál, aki maga
is epilepsziás lévén az epilepsziá­
sok reménye, a 356-ban elhunyt
Remete Szent Antal, aki a Szent
Antal tüze és az orbánc gyógyí­
tója, vagy a 303-ban vértanúhalált
halt Szent Vid/Vitus, a vitustánc
(avagy nyavalyatörés) névadója
és a gyógyszerészek védôszentje,
a segítôszentek egyike. (A se­gí­tô­
szentek a Krisztus utáni elsô szá­
zadok keresztény vértanúi. Tisz­
teletük a középkorban terjedt el
elôször német nyelvterületeken,
majd a szomszédos országokban.
Balázs a torokbajokban, Erazmus
az altest fájdalmaiban, Pantaleon
minden betegségben, Vitus a
sze­mérem elleni kísértésekben,
Akácius/Ákos a halálfélelemben,
Margit a veszélyben forgó szülô
asszonyok bajaiban segít.)
Pócs professzorasszony hoz­
záteszi:
dr. Grynaeus Tamás
pszi­chiáter remek könyvet írt
Szent Antal tüze
címmel, amely­
ben beszámol egy, a gabonán
élôsködô, ergotalkaloidákat tar­
talmazó gomba, az anyarozs
(
Claviceps purpurea
), illetve a
nem kellôen tisztított gabona
lisztje által okozott tömeges
mérgezés, az ergotizmus kul­túr­
tör­té­netérôl. (Az anyarozs-alka­
loidák okozta gangréna és az
orbánc tüneteinek hasonlósága
miatt hosszú ideig azonosították
a két kórformát. A malomtech­
Erre szolgáltak a görögöknél
Aszklépiosz szentélyei. Itt pár
napot elôkészülettel töltöttek a
betegek, áldozatot mutattak be,
böjtöltek, és ott aludtak, amíg
álmukban meg nem jelent az
istenség, és meg nem gyógyította
ôket. A klinika szó is innen ered:
kliné-nek hívták a fekhelyeket az
álomszentélyekben.
Az el járásnak keresztény
hagyományai is vannak: Szent
Kozma és Damián kifejezetten
álomban gyógyítanak, templo­
maik a korábbi, hasonló célú
pogány szentélyek helyén léte­
sültek.
Veszélyes hivatás
Nemcsak gyógyítani lehet mági­
kus módszerekkel, hanem ron­
tani is. A magyarországi boszor­
kányperek jegyzôkönyveiben
rengeteg rontásesetet mesélnek
el a tanúk, mondja az etnográ­
fus. A nép körében élt a boszor­
kányhit, és ha valamilyen bal­
szerencse következett be, bárkit
– rossz szomszéd, adós, haragos
stb. – lehetett azzal vádolni, hogy
ô okozta. Valóságos bajaikat
tulajdonították a boszorkányok­
nak: a beidézettek vallomásaik­
ban gyakran mondták például,
hogy az álom és az ébrenlét hatá­
rán jártak, amikor bejött a kulcs­
lyukon egy boszorkány, megron­
totta ôket, és másnap némán,
bénán vagy másféle betegséggel
ébredtek.
A boszorkányként vádolt sze­
mélyek egyébként sokszor gyó­
gyítók, bábák voltak, akik nem
csináltak semmi rosszat. Nagy
A népi orvoslás egészség- és be­
teg­ségkoncepcióit, a betegség­
okozó és gyógyító rítusokat,
mindezeknek egy-egy közösség
társadalmában, vallásában, men­
talitásában, mindennapi életében
betöltött szerepét és mûvészeti
reprezentációját tekintették át
szakemberek a Pécsi Tudomány­
egyetem által szervezett
Mágikus
és szakrális medicina
címû nem­
zetközi konferencia keretében.
A konferencia anyagából
Pócs Éva
néprajzkutató, az
MTA doktora, a pécsi Néprajz–
Kulturális Antropológia Tan­
szék professzor emeritusa szer­
kesztett könyvet. Az egyetemi
tanárral a fogalmak tisztázásán
túl szûkebb szakterületeirôl, az
álomban történô gyógyításról
és a boszorkányperekrôl is
beszélgettünk.
A klinika mint álomszentély
Mint a professzorasszony el­
mondja, a szakrális medicina
a hagyományos orvoslásnak
az a területe, amely a gyógyító
erôkként fellépô különbözô ter­
mészetfeletti lények révén, azok
kultuszai segítségével gyógyít.
Ha egy katolikus Szûz Má­riá­
hoz imádkozik, és hite sze­
rint meggyógyul, az szakrális
medicina, ha pedig valamilyen
szentelményt – egyházi rítussal
megszentelt tárgyat – használ,
például szentelt barkát áztat a
szemápoló folyadékba, akkor azt
mondhatjuk, hogy szakrális eleme
is van a gyógymódnak. Vagyis a
népi vallás szinkretikus, racioná­
lis elemeket is tartalmaz, így pél­
dául gyógynövényeket használ,
és ehhez társulnak a szakrális
elemek, a szentelmények haszná­
lata, az imádkozás.
A mágia alkalmazása során
a „varázsló” természetfölötti
erôk beavatkozása nélkül pró­
bál meg hatni a dolgokra, a
másik emberre. Például ráolva­
sást alkalmaz, megparancsolja a
betegségnek, betegségdémonnak,
hogy távozzon a betegbôl – az
egyházi ördögûzéshez hasonlóan.
A mágia imával is kombinálható,
teszi hozzá Pócs Éva, azaz ahogy
racionális elemek is megjelennek
a népi gyógyításban, általában a
szakrális és a mágikus mozzana­
tok is összefonódnak benne.
Van azonban tisztán szakrális
gyógymód is, ilyen az álomban
gyógyítás. A módszernek – inku­
bációnak hívták – nagyon régiek
a gyökerei, elterjedt volt az egész
óvilágban.
nika fejlôdésével az ergotizmus
kiveszett, és a Szent Antal tüze
név a továbbiakban kizárólag az
orbánc jelölésére szolgált.)
A búcsújáró helyekre is elsô­sor­
ban gyógyulásért mennek a kato­
likusok, itt a kegyszobor vagy a
kegykép érintésével remélik biz­
tosítani az egészséget. Ha például
az ereklyéket kendôvel megérin­
tik, hitük szerint a gyógyító hatás
hazavihetô, érdemes azzal a bete­
get otthonában megtörölni.
Mi okozza a betegségeket?
A hit szerint betegséget isteni
büntetésként is lehet kapni, ez
az oka a Biblia szerint több nagy
járványnak, az ókori görögök
hite szerint pedig Apollón isten
nyilai okozták a pestist. Rontást
a boszorkányokon kívül a beteg­
ségdémonok is hoznak. Rossz­
indulatú személyek ellenségük
hajszálát, körömdarabját meg­
szerezve mágikus rontótechni­
kákat alkalmaznak, a kiszemelt
személyt megbetegítô feketeböj­
töt tartanak. Azaz a mágikus
és szakrális módszerek mindkét
irányban mûködnek a néphit sze­
rint: gyógyítani és ártani egyaránt
lehet velük.
Rövidebb, egyszerûbb ráolva­
sá­sokat – pl. árpám, múlj el! –
mindenki használt, a hosszab­
bakat a gyógyítóasszonyok sut­
togva mondták, titokban tartot­
ták, csak örököseiknek adták
tovább. Pócs Éva hozzáteszi: a
gyógyító szerzetesek receptköny­
veiben is vannak ráolvasások. Az
ortodox egyház területén, Orosz­
országban a 19. században még
harcot folytatott egymással az
egyház és az orvosok a páciense­
kért. Romániában, Bulgáriában
még ma is gyógyítanak a papok
ördögûzéssel megszállottságot
– epilepsziát, depressziót.
Dr. Kazai Anita
Gyógyítás és rontás egy tôrôl fakad
Mágikus és szakrális medicina
A hagyományos társadalmakban az emberek kilencven szá-
zalékának vannak idônként látomásaik, így az sem meglepô,
hogy a népi orvoslás elôszeretettel használ vallásos és mági-
kus elhárító és gyógyító rítusokat, hív segítségül gyógyító
istenségeket és szenteket.
Az orvosok iker-védôszentjei
A 3. században élt Kozma és Damián
ikertestvérek voltak, mindketten orvos-
ként dolgoztak a Római Birodalomhoz
tartozó Szíria tartományban. A gyógyí-
tásért nem fogadtak el pénzt, inkább
azt kérték a betegektôl, hogy ha meg-
gyógyulnak, térjenek át a keresztény
hitre. A Diocletianus uralkodása alatti
keresztényüldözés soránmindkettejüket
kivégezték. Az egyik legnagyobb csoda,
amit nekik tulajdonítanak, egy sikeres
alsóvégtag-transzplantáció. Mindezek
miatt ôk az orvosok – és különösen a
sebészek – védôszentjei. Damiánról
kapta a nevét egy mexikói gyógynö-
vény, a damiána (
Turnera diffusa
), mert
egy hittérítô és a helyi gyógymódok
iránt érdeklôdô jezsuita e névadással
akart tisztelegni a mártír elôtt.
A legenda szerint Szent Kozma és
Szent Damián angyalok segítségével
lábtransz­plantációt végez.
XVI. századi ismeretlen festô
Kreis Ludwigsburg