Page 4 - flippingbook magyar

This is a SEO version of flippingbook magyar. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Évzáró
4
2011.
december
15.
M
edical
T
ribune
n
A piaristák számára mindig
nagyon fontos volt, hogy a
vallást és a tudományt össze­
egyeztessék. Hogyan ítéli
meg: hol tart ez a folyamat?
Lesz egy (vég)pont, amikor ez
a két dolog összeér?
– Az utóbbi évszázadokban a
természettudományok nagyon
gyorsan haladtak elôre. Sok
mindent meg tudnak valósí­
tani, ami azelôtt elképzelhe­
tetlen volt. Ebbôl is fakad,
hogy sokan úgy érzik, egyre
kevesebb az olyan terület, ahol
imára szorulunk, és egyre több
az olyan, ahol technikai meg­
oldásokhoz fordulhatunk. De
a természettudomány is ész­
reveszi lassan, hogy mindent
nem tud elérni; saját sikerei is
titkok küszöbére vezetik el. Fel
kell tennünk a kérdést: meddig
megyünk tovább? Hogy is van
ez? És akkor észrevesszük: nem
jó, ha az ember azt gondolja,
hogy tudományos eredménye­
ivel az egész lét gazdája lesz.
A fel ismerés talán az lehet,
hogy az orvos, sôt a bioló­
gia elkezd imádkozni – nem­
csak azokért, akiken nem tud
segíteni, hanem azért is, hogy
akiket meggyógyít, azok ne
járjanak rosszabbul, mint ha
idejében meghaltak volna…
Köbli Anikó
tük csalók. Sokszor szuggesz­
tióval erôltetik az ember min­
denáron való meggyógyulásba
vetett hitét. Azt sugallják, hogy
ha ezt az ember föl tudja kel­
teni, akkor van esély rá, hogy
meggyógyul. Ezekre a nézetekre
bizonyos mértékig kritikusan
néz az egyház…
n
Miért? Ôket nem Isten terem­
tette?
– Ôket is Isten teremtette, de
nem azért, hogy félrevezessék
az embereket, hogy olyan hitet
ébresszenek bennük, aminek nin­
csenalapja. Ez nemmegalapozott
hit. Nem az orvosnak hiszünk,
hanem Istennek. Nem a papnak,
hanem Istennek. A papnak az
a dolga, hogy ebben segítsen,
és ha valaki egy másfajta hitet
igyekszik felszítani egy másik
emberben, azt gondolom, az
talán nem az Isten szándékai sze­
rint való. Az orvostudományra
az egyház nem tekint gyanak­
vóan, de arra figyelmezteti az
orvosokat, hogy lássák világo­
san tudományuk korlátait, és
ne veszítsék szem elôl az egész
embert. Akkor se, ha tudomá­
nyuk révén elsôsorban csak
bizonyos részeket ragadnak
meg. Ne veszítsék el a fejüket,
hanem az egészben lássák azt
a részt, amelyhez közeledni
tudnak.
nem csak egy egyszerû biológiai
folyamatot igyekszik támogatni,
fenntartani. Emberrel van dolga.
Fontos, hogy ezt ô is számon
tartsa, és mozgósítsa azokat a
tényezôket, amelyek miatt az
ember akár vallásos is lehet. Az
sem biztos, hogy csak a vallásos
emberben mozdulnak meg ezek
a tényezôk. Lehet, hogy valakit
fájdalmas tapasztalatok riasz­
tottak vissza a vallástól, eset­
leg nagyon idegen környezetben
élt, mégis megtapasztalta ennek
az emberi gazdagságnak az ere­
jét. Nehéz kizárólagosságokban
beszélni. Aki nem úgy gondolko­
dik, mint mi, abban is mûködhet
az Istenre utaló, az emberi lét
titkaira nyíló gondolkodás – s
talán ez már elég. A Bibliában
van egy utalás, hogy az orvo­
sokat is Isten teremtette. Azért
tudnak gyógyítani, mert felisme­
rik azokat a gyógynövényeket,
amelyekbe Isten elrejtette a gyó­
gyító erôt. Isten nem feltétlenül
közvetlenül avatkozik bele az
emberek életébe, hanem orvo­
sokra bízza ôket. Azon túl, hogy
elvárja tôlünk: imádkozzunk,
azt tanácsolja, hogy forduljunk
orvoshoz.
n
Igaz ez a mai alternatív gyó­
gyítókra is?
– Nem hiszem, hogy ez rájuk
is igaz, mert lehetnek közöt­
n
És lôn?
– Nem lôn. Azt mondtam
neki, olyan ez, mintha egy hegy­
gerincen lépegetnénk. Lehet,
hogy végig tudunk menni rajta,
de bármikor megbotolhatunk, és
le is zuhanhatunk. Erre is föl kell
készülnöd. Bízzunk benne, hogy
úgy lesz, ahogy szeretnéd, de
nem mindent kell erre feltenni.
Történhet másként is. Így érde­
mes gondolkodni errôl – mond­
tam neki, és azt hiszem, nem
vette rossz néven. Mindenkit
egyszerre kell felkészíteni arra,
hogy komoly helyzetben van, de
arra is lehet esélye, hogy nem az
történik, ami általában az övé­
hez hasonló helyzetekben tör­
ténni szokott. Ilyenkor kell, lehet
a dolgot az Úristen kezébe tenni.
Kérni, amit szeretne, illetve azt,
hogy ha ez nem lehetséges, akkor
segítsen a másik lehetôség elfo­
gadásában.
n
A gyógyítás maga is mû­
vészet, de talán mindenkép­
pen transz­cendens tartalom­
mal bír. Az ön olvasatában
mi a gyógyítás? Egyfajta
lehetôség ember és Isten
kapcsolatára?
– Azt gondolom, nem feltét­
lenül kell hit a gyógyításhoz, de
az igen, hogy az orvos ne csak
a biológiai történetét lássa az
embernek. Mert itt az orvos
n
A pizsamás interjút követôen
az egész ország tudta, hogy
beteg. Mit lehet mondani
valakinek, aki kiválaszta­
tott arra, hogy egy országot
vezessen, nyilván azt gon­
dolta, sokáig teheti ezt, és
egyszer csak megtudja, hogy
gyógyíthatatlan?
– Számomra is megdöbbentô
volt, amikor elmondta, milyen
súlyos baja van. De nem nagyon
kért tanácsot. Nem szorult
vigasztalásra. Amikor ez közöt­
tünk szóba került, nem volt
tétova. Azt mondta, ezzel szá­
mot kel l vetni . Egyszerûen
elfogadta a helyzetet. Az elsô
halálesettel egy osztálytársam
esetében, papságom elején szem­
besültem. Közeli barátság fûzött
össze bennünket; ô orvos lett.
Kiderült, hogy vesezsugoro­
dása van, amit akkor még nem
tudtak gyógyítani. Egy dara­
big igyekezett a családja elôtt
eltitkolni, nem búslakodni, de
attól a lánytól például, akinek
udvarolt, elszakadt, mert nem
akarta, hogy özvegyen maradjon
néhány hónapos házasság után.
Amikor az utolsó szakaszában
járt a betegségnek, azt mondta:
tudom, hogy meg fogok halni,
de még nem most, még kellene,
hogy legyen három hónapom.
Bővebb információ az
[email protected]
email címen!
receptes_275x202.indd 1
2011.12.07. 12:31:57
Folytatás a 3. oldalról