Page 3 - flippingbook magyar

This is a SEO version of flippingbook magyar. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Évzáró
M
edical
T
ribune
2011.
december
15.
3
– A szenvedések csillapítására
akkor is lehet erôfeszítéseket
tenni, ha azok az élet megrövidí­
tésével járnak. De azt nem kérheti
a beteg, hogy megöljék.
n
Csakhogy ezek együtt jár­
nak, még ha a szándék más
is;
Márkus Attilá
nak nem­
régiben megjelent egy azóta
rendôrségi nyomozást is
kiváltó tanulmánya arról,
miképpen adagolták túl a
morfiumot Magyarországon
a beteg tudta, beleegyezése
nélkül, ha úgy tetszik, jó
szándékból... De hadd kér­
dezek valami személyeset.
Köztudott, hogy ön Antall
József lelki támasza volt.
– Barátok voltunk, de nem
volt közöttünk gyóntatói kap­
csolat.
náziával, az orvos asszisztálta
öngyilkossággal és más, az
élet végét érintô kérdésekkel
kapcsolatban.
– Az eutanáziát nem engedi meg
az egyház, de amirôl beszéltünk,
nem is az. Az eutanáziát elutasít­
juk, de ez nem azt jelenti, hogy
egy katolikus embernek min­
dent meg kéne tennie azért, hogy
tovább éljen. Nem. Elutasíthat
bizonyos dolgokat. Nem köteles
mindent elfogadni, amit az orvos­
tudomány az élet meghosszabbí­
tása érdekében esetleg még nyúj­
tani tud. Akár azt is mondhatja,
hogy mindez olyan sokba kerül,
hogy ezt a pénzt inkább a csa­
ládomra hagyom, mintsem hogy
még két hónapig vegetáljak. Nem
akar meghalni, de mindenáron
élni sem.
n
És mi van akkor, ha valakinek
elviselhetetlenek a szenvedései?
nem is, néhány ilyet megtapasz­
taltam életem során. Ilyen a hit.
Nem abban hiszek, hogy meggyó­
gyulok, hanem abban, hogy Isten
csodát tehet velem. Ezt kérem.
n
Ma már felmérések is vannak
arról, hogy akikért imádkoz­
tak, jobban gyógyultak azok­
nál, mint akikért nem emeltek
szót. Nem lehetne ezt jobban
használni az orvoslásban?
– Nem. Aki a hit közelébe
kerül, annak ezt a lehetôséget fel
kell kínálni, de ez azért nem egy
statisztikailag felmérhetô kategó­
ria. Ez személyes viszonyrendszer.
Nem lehet kiszámítani a törvé­
nyeit. Tudom azt, vagy hiszem
azt, hogy van egy személyes lelki­
ség, és azt megpróbálom igénybe
venni. De azt hozzátenném: aki
Istenhez fordul, elfogadja a másik
lehetôséget is. Nem köti minden­
áron az ebet a karóhoz, hogy ha
nem segítesz, akkor ne is gondolj
arra, hogy az üdvösségért kopog­
tatok nálad... Amikor Szent Pál
fogságba került, tudta, hogy kön�­
nyen halálos ítélet várhat rá. Azon
gondolkodott, miért is imádkoz­
zék, hiszen egyszerûbb volna, ha
meghalna, és azonnal Krisztushoz
kerülne. Ha viszont itt marad, még
sok jót tehet, így arra jut, inkább
azért imádkozik, hogy még marad­
hasson, azzal a tudattal, hogy ha
mégis a másik lehetôség követ­
kezik be, a maga részérôl jobban
jár... Nem kell tovább bajlódnia,
hanem célba érkezett...
n
Ön is azt mondta az egyik
beszélgetés alkalmával
Han­
kiss Elemér
nek, hogy szabad­
nak érzi magát, de tart egy
nagyobb fajta szabadság felé...
Mégis: nem viheti mindez nem
megfelelô irányba a dolgokat?
Arra gondolok: volt rá példa,
hogy különféle szekták tag­
jai együttes öngyilkosságot
követtek el, hogy mielôbb az
Atya színe elé léphessenek...
– Az Atyát itt ne említsük, mert
ôk aligha voltak keresztények...
Igen, lehet ilyen vallási helyzet,
de a kereszténységben erre nem
lehet hivatkozni. Én magam nem
siettethetem a halálomat. Az Isten
kezébe kell tennem ennek a döntés­
nek a jogát. Kérhetem, hogy vegye
el az életemet, mert nem sok örö­
möm van benne. Imádkozhatok
ezért, de nem kereshetem magam
a halált. Kevésbé emlegetik ezt
manapság, de a régi keresztény
morális tanításhoz hozzátartozott,
hogy az ember igenis mondhatja
azt: ilyen áron nem akarok élni.
n
Ennek ellenére, a katolikus
egyház nagyon szilárd állás­
pontot képvisel, szemben pél­
dául a reformátusokkal, akik
jövôre új, minden korábbinál
megengedôbb állásfoglalást
készülnek meghozni az euta­
ilyesfajta dolgok bekövetkez­
hessenek? Egyáltalán: kinek a
hitérôl van itt szó? A betegérôl,
vagy azért a gyógyítóé sem
mindegy?
– A keresztény gyakorlatban,
de magában a Bibliában is, soka­
kat visznek Jézus elé, gyógyulást
remélve. Jézust lenyûgözi azok
hite, akik hozzá fordulnak. Erre
való tekintettel tesz csodát. Nem
magának a hitnek van öngyó­
gyító ereje; azt gondoljuk, hogy
az Úristen az, aki beleavatkozhat
egy ember életébe. Erre tere van;
olyan lehetôségeket használ föl,
amelyeket mi nem ismerünk.
n
De hát a Bibliában ki is mon­
datik: a te hited meggyó­
gyított...
– Igen, de a hit nem olyan, mint
egy kötél, amelyet ha földobok, föl­
mászhatok rajta. A kötél Istenhez
vezet, akit a tapasztaltak arra kész­
tethetnek, hogy gyógyító módon
avatkozzék be a beteg életébe.
n
Ha nem haragszik, itt azért
meg kell kérdeznem: miért
pont ott, akkor és úgy? Min
múlik, hogy beavatkozik-e
Isten, csodát tesz-e vagy sem?
– Azt hiszem, ezt nem lehet
ilyen mechanikusan megszabni.
Nem olyan ez, mint egy bíróság,
hogy akinek igaza van, annak
igyekeznek igazat adni. Ez nem
igazságszolgáltatás, hanem sze­
mélyes kapcsolat Istennel. Isten
maga szuverén ajándékozó, ad
vagy nem ad. Lehet, oka van rá,
hogy miért nem ad, de azt lehetet­
len kifigyelni, milyen módszerrel
lehet elnyerni a kegyeit. Odaadás­
sal kérjük, és bízzunk benne, hogy
megesik rajtunk a szíve. Mert ez
a lehetôség is megvan. Azt kell
mondjam, talán azért olyan tar­
tózkodóak az orvosok, mert saját
szakmájukban is vannak olyan
tapasztalataik, hogy esetleg még­
sem az történt, amit ôk föltétlenül
szükségszerûnek tartottak...
n
Volt az ön életében ilyesfajta
tapasztalat?
– Ismertem valakit, akinek az
orvosok szerint le kellett volna
vágni a lábát. Azt mondták, ha
nem teszik, elüszkösödik a vég­
tag, ami végzetes lehet a beteg
számára. Ô azonban nem egye­
zett bele a mûtétbe. Tornázott,
összeszedte magát, és vérerei
átvették a beteg ütôér szere­
pét. Futóversenyre nem ment,
de hosszú életet élt, miközben
használta a saját lábát. Ha sokat
n
Soha nagyobb szükség nem volt
ember és ember, a gyógyító
és a beteg közötti humánus
kapcsolatra, mint ma, amikor
mindez háttérbe szorulni lát­
szik. Egy, a kultúra és a vallás
kapcsolatáról szóló írásában
azt írja: az ember idônként
mindentôl fél, holott a félelem
rossz tanácsadó. Ön életét
el­sô­sorban az oktatásnak és a
nevelésnek szentelte, de élet­
tapasztalata alapján hogyan
látja, kell ma félnie egy gyó­
gyíthatatlan betegnek?
– Azt gondolom, nem kell fél­
nie; egy hívônek különösen nem.
Az embernek tudomásul kell ven­
nie, hogy az élete behatárolt, s
készen kell lennie arra, hogy egy­
szer csak vége lesz. Az, hogy vala­
kinek a betegsége gyógyíthatat­
lan, ezen csak annyiban módosít,
hogy olyankor az ember tudja:
most egy küzdelmes szakasz
következik az életében. Bizonyos
mértékig veszteségekkel járó sza­
kasz, utána pedig befejezôdik az
élete. Ez azonban azt is jelenti,
hogy ennek megfelelôen elren­
dezheti a viszonyait.
n
Csakhogy mindez a mai világ­
ban tabukkal övezett dolog.
Nemcsak a „halandók”, de az
orvosok sem vesznek tudomást
a halálról. Sokan elhallgatják
a halálos betegség tényét is,
hiába van törvény rá, hogy
a betegnek joga van tudnia
a saját állapotáról, kivéve,
ha ezt kifejezetten elutasítja...
– Én azt hiszem, hogy valami­
fajta reményre akkor is szüksége
van az embernek, ha az orvos­
tudomány már egyértelmûnek
látja a helyzetet. Valami esélyt
lehet hagyni...
n
Lehet vagy kell?
– Talán úgy a pontosabb, hogy
kell. Hiszünk a csodákban, de
azért persze a helyzetet tuda­
tosítani kell. Lehet imádkozni,
de azért a beteg dolga ilyenkor
elsôsorban az, hogy fölkészüljön
az eljövendôre. Azt kell mond­
jam: meg is lehet köszönni, hogy
nem váratlan csapás sújtott le
valakire, hanem marad ideje,
elrendezheti a dolgait.
n
Az Újszövetségben számos cso­
dáról olvashatunk, lett légyen
szó vakságról, lepráról vagy a
halott Lázár feltámasztásáról.
Rendkívül izgalmas kérdés,
hogy vajon miféle, mekkora
és milyen hit kell ahhoz, hogy
Jelenits István a hit és a gyógyítás kapcsolatáról
Isten mint szuverén ajándékozó
Az orvosoktól azt kérjük, lássák világosan tudományuk
korlátait és ne veszítsék szem elôl az embert – mondja egye-
bek között a
Medical Tribune
-nak adott interjúban
Jelenits
István
piarista tanár, a néhai Antall József miniszterelnök
jó barátja. Az egykori rendfônök szerint nem maga a hit,
hanem az Istennel való személyes kapcsolat az, ami meg-
hozhatja a gyógyulás csodáját.
Névjegy
Jelenits István
Széchenyi-díjas piarista szerzetes, teológus, író, magyar és hit-
tan szakos tanár. A budapesti Piarista Gimnáziumban érettségizett 1951-ben.
A fölvehetô növendékek számának korlátozása miatt csak a bölcsészkar elvég-
zése után, 1955-ben lépett be a rendbe. 1959. augusztus 28-án tett örökfo-
gadalmat, és ugyanebben az évben Egerben szentelték pappá. 1985 és 1995
között a piarista rend magyarországi tartományfônöke.
Számos hosszabb és rövidebb írása jelent meg a Szentírásról, Janus Panno­
nius, Pilinszky János költészetérôl, irodalomról, nevelési kérdésekrôl és más
témákról – elsôsorban a
Vigilia
és az
Új Ember
hasábjain. Tótfalusy István írói
álnéven verseket is írt. Összegyûjtött mûveit az Új Ember Kiadó 1999 és 2001
között öt kötetben jelentette meg.
Folytatás a 4. oldalon
Fotó: MTI