Praxismenedzsment | 5
Interjú
2011. 1. szám
Tudom, mik egy háziorvos problémái,
mik a nehézségei – tudom, mirôl beszél-
nek. Bízom abban, hogy a kollégákkal
folytatott diskurzus során sikerül árnyal-
ni az egészségügy jelenlegi feszített hely-
zetérôl kialakított képet, s ezek a párbe-
szédek hozzájárulhatnak saját helyzetük
felméréséhez, elképzeléseik pontosításá-
hoz. Remélem, érzékelik azokat a kisebb
lépéseket, amiket az elmúlt másfél évben
sikerült megtennünk, mert tagadhatatlan,
hogy voltak ilyenek.
– Vegyük végig.
– Az elsô az volt, amikor tavaly év vé-
gén – elôször az újkori egészségügy tör-
ténetében – nem csak a szakellátóknak,
hanem az alapellátóknak is sikerült év
végén a többletbôl egy kis pénzt juttatni.
(Az idei plusz jutattatásról lásd „Év végi
meglepetés” című írásunkat.)
Az összeg
nem volt nagy, de mindenképpen jelez-
ni kívántuk: fontosnak tartjuk az alapel-
látókat és számítunk rájuk. Érdemi elô-
relépés, hogy az indikátorrendszer révén
a teljesítményfinanszírozás is megjelent
a rendszerben, havonta átlagosan 40–50
ezer forinttal nôtt a praxisok finanszíro-
zása. Az évekig tartó huzavona után idén
bevezetett kötelezô online jelentés siker-
ként való értékelése kétségtelenül inkább
a korábbi állapot abszurditását mutatja.
S habár még nem mûködik tökéletesen,
de ezzel együtt a háziorvosok ma már
meg tudják nézni betegeik közfinanszí-
rozott diagnosztikai és terápiás kezelési
adatait. Egyelôre még csak kevesen hasz-
nálják a rendszert, ami valóban kicsit
bonyolult, éppen ezért igyekszünk fel-
használóbaráttá tenni. A jelenlegi szûkös
pénzügyi helyzetben egyértelmûen siker-
nek tekinthetô, hogy a kormány zöld utat
adott a háziorvosi eszközfinanszírozás-
nak. Igaz, negyedévet csúsztunk, de elin-
dult. Az elsô hónap végére a 6500 házior-
vostól 1300 igénylés érkezett. A gazdaság
állapotának függvénye, de nagyon bízunk
benne, hogy az év végén el tud indulni a
praxisalap, amely lendületet adhat a pan-
gó piacnak. Ehhez újraszabályozzuk a
praxisjogot. Év végéig elkészül egy olyan
digitális térkép alapú rendszer, amely
térségekre lebontva pontosan megmutat-
ja, hogy hol milyen eséllyel juthatnak a
betegek az alapellátáshoz. Konkrétan,
hogy hol hány praxis van, melyik rendel-
kezik területi ellátási kötelezettséggel, il-
letve hol mûködnek vegyes praxisok, és
mindez milyen betegszámmal.
– Újrarajzolják ezt a térképet?
– Egyelôre csak áttekintjük. Ma sen-
ki sem tudja pontosan megmonda-
ni, hogy mekkora a különbség az
egyes térségek között a szolgálta-
tások elérésében. Tiszta képet sze-
retnénk kapni, s majd ennek alap-
ján döntjük el a következô lépése-
ket. Van néhány elképzelésünk,
így például bizonyos esetekben az
évek óta üresen álló praxisokat a
körzettel határos praxisokhoz csa-
tolnánk, így garantálva a betegek
számára az alapellátást.
(A terüle
ti ellátási kötelezettség nélkül üze
melő praxisokkal kapcsolatos infor
mációnkat „A salátatörvény titkai”
címmel lásd a 6. oldalon.)
– Maradjunk a számoknál. A 2012. évi
költségvetésben alapellátásra ugyan�
nyi pénz jut, mint idén. Van esély arra,
hogy valami többletet kapjanak a házior
vosok?
– A jelenlegi gazdasági helyzetben nincs
esély a normatív támogatás növelésére.
Az, hogy 2,5-szeresére emeltük az indiká-
torokra költhetô összeget, a jövô évben is
így marad. A háziorvosi eszközfinanszí-
rozás révén jövôre 3,5 milliárd forinttal
több kerül a rendszerbe, és amennyiben
sikerül a praxisalapot létrehozni, akkor
ez újabb 2 milliárdot jelent.
– Mire lesz elegendô 2 milliárd forint?
– Modelleztük az utóbbi évek praxismoz-
gásait, és ennek alapján úgy látjuk, éven-
te hozzávetôleg akár 200 praxisjog adás-
vételére is fedezetet nyújtana.
– Van 200 vállalkozó szellemû, az alap
ellátáson kívül dolgozó, háziorvosi szak
vizsgával rendelkezô kollégája?
– Annak idején nagyon sokan megigé-
nyelték a mûködtetési jogot, mivel annak
kiváltása egyszerû volt, nagyjából olyan,
mint egy horgászengedélyé. Most meg-
nézzük azt is, hogy ki az, aki rendelkezik
praxisjoggal és valós ellátást végez. Nin-
csenek erre vonatkozó egyértelmû ada-
taink, viszont azzal, hogy körzethez köt-
jük a praxisjogot, világossá válik a helyzet.
Van olyan képzési forma, amellyel gyor-
sabban megszerezhetô a vállalkozás el-
indításához szükséges képesítés. Azt re-
méljük, hogy ha vonzóbbá tesszük a há-
ziorvosi pályát, akkor lesznek olyanok,
akik be tudnak szállni a rendszerbe. Az új
szisztéma – egyelôre még csak tervezett –
Év végi meglepetés
Az év elején tervezettnél jóval
kedvezőbben alakul az E-Alap
2011. év végi egyenlege – az
ebből származó források egy
részét, összesen 4,5 milliárd
forintot a kormány az egészség
ügybe forgatja vissza.
A szaktárca közleménye
szerint 3,5 milliárd forint támo
gatásban részesülnek a házior
vosok és házi gyermekorvosok,
akik az év végén kéthónapnyi
kártyapénzt, azaz plusz egy
havi juttatást kapnak, s a finan
szírozásuk átfutási ideje két
hónapra csökken.
A Semmelweis Tervben meg
határozott egészségügyi struktú
ra-átalakítással a Nemzeti Erő
forrás Minisztérium Egészség
ügyért Felelős Államtitkársága
arra törekszik, hogy 2012-ben
a betegút-szervezés a házior
vosok és házi gyermekorvosok
szintjén is minél hatékonyabb
legyen. Szükség van ugyanis
a szakellátást tehermentesítő,
befejezett kezelések végzésére
képes szektor együttműködésé
nek ösztönzésére. Elengedhetet
len továbbá, hogy az igen nagy
migrációnak kitett háziorvosi,
házi gyermekorvosi körben is
támogassák a munkaerő itthon
tartását.