Page 17 - MT 3

Basic HTML Version

Praxismenedzsment | 17
Finanszírozás
2012. 1. szám
a belvízi, illetve a III.–IV. osztályú tenge-
ri hajók vezetőinek időszakos és soron
kívüli vizsgálatával – korosztályos bon-
tásban határozza meg a jelenlegi rende-
let, mint ahogy a lőfegyver tartásnál is
két csoportra osztják a fegyvert tartani
szándékozókat: azokra, akiknek munka-
körük miatt van a vizsgálatra szükségük,
s azokra, akik hobbiból tartanak valami-
lyen fegyvert.
Az alapellátó orvosok szövetsége által
most elkészített díjtételi javaslat – nyilván
a könyvelést és számlázást megkönnyí-
tendő – kevésbé szofisztikáltan kezeli a
fenti tételeket. A gépjárművezetőktől pél-
dául egységesen 10 ezer forintot kérnének
a jelenlegi 6800 (40 év alatt), 4500 (40–60
év között) és 2300 forint (60 év felett) he-
lyett. Ráadásul nem különböztetnek meg
első- és másodfokot, mint azt az érvényes
szabály teszi. Szándékuk szerint hason-
lóan egyszerűsítenének a fegyvertartási
alkalmasság megállapításánál is: akiknek
munkakörük miatt van szükségük a vizs-
gálatra 10, a hobbi fegyvertartók viszont
20 ezer forintot fizetnének. Ugyanakkor
arra az új jelenségre is felhívják a döntés-
hozók figyelmét, hogy egyre többen for-
dulnak hozzájuk sport-vadászíjászat foly-
tatásához szükséges igazolásért. Ennek
árát – tekintettel arra, hogy szabadidő-te-
vékenységről van szó – ugyancsak 20 ezer
forintban állapítanák meg.
A FAKOOSZ és az ugyancsak javaslatot
benyújtó Kasszaorvosi Szövetség egya-
ránt kitér a külföldi munkavállalásra ké-
szülők egészségi alkalmasságáról szóló
szakvéleményre. Erről egy még 1982-ben
megfogalmazott miniszteri rendelet szól,
igaz, az adott kor körülményeinek meg-
felelően, igen visszafogottan, díjat egyál-
talán nem említve. A szövetség – magyar
nyelvű dokumentum esetén – a 6800
forintos hüvelyujj szabályt alkalmaz-
ná, idegen nyelvű szakvélemény eset-
ében azonban 10 ezer forintban állapí-
taná meg az árat, akárcsak a FAKOOSZ,
amely ez esetben sem tesz különbséget,
mindig egyetlen összeget alkalmazna, 10
ezer forintot.
Abban teljesen egyetértenek a szerve-
zetek, hogy az üzleti biztosítók informá-
cióigényének a beteg beleegyezésével
történő kielégítése üzleti áron történjen.
A FAKOOSZ e szolgáltatásért 20 ezer, a
Kasszaorvosi Szövetség minimum 6800
forintot kérne, hozzátéve, hogy az ár an-
nál magasabb, minél sokrétűbb az infor-
mációkérés.
Bár a tavalyi kormányrendelet szerint
látlelet kiadásáért 3300 forint kérhető,
az alapellátók ezt 6000 forintra emel-
nék, míg a kasszaorvosok picit valori-
zálnák, 3400 forintot kérve e szolgálta-
tásukért.
Az elveszett dokumentumok pótlásá-
ért – vagy a meglévők másolatáért – az
előbbiek 1000, az utóbbiak az elektroni-
kusan tárolt leletek nyomtatásáért, illet-
ve a leletek másolásáért oldalanként 200,
az érvényességi időn belül elvesztett ok-
mányok pótlásáért 1500 forintot számí-
tanának. A véralkohol vizsgálat díját a
FAKOOSZ az érvényes rendeletben sze-
replő 4500 forint helyett 10 ezer forin-
tért végezné, a Kasszaorvosi Szövetség
viszont nem veszi számba ennek lehe-
tőségét.
Nem így számos egyéb feladatot, ame-
lyek felsorolásából az is egyértelművé
válik, mennyi adminisztrációval is járó
feladat hárul a háziorvosokra, miközben
40–60 beteget látnak el egy-egy rendelé-
sen. Ők végzik például az örökbe foga-
dó szülők, illetve a gyámok egészségi al-
kalmassági vizsgálatát – ezért 3400–3400
forintot kérne a Kasszaorvosi Szövetség,
akárcsak abban az esetben, amikor a cse-
csemőúszáshoz szükséges egészségi al-
kalmassági vizsgálatot végzik el. Javasla-
tuk szerint ez lenne a tarifa a betegség
miatti utazási lemondás igazolásánál,
valamint a sportegészségügyi alkalmas-
ság ideiglenes meghosszabbításánál is.
Ugyanakkor arra is felhívják a törvény-
alkotók figyelmét, hogy halaszthatatlan a
különböző jogszabályok – finanszírozá-
si törvény, ennek végrehajtási utasítása,
szakmai kötelezettségeket rögzítő előírá-
sok – összehangolása annak érdekében,
hogy mindenki számára egyértelmű le-
gyen: mit jelent az egészségpénztárral
kötött finanszírozási szerződés teljesíté-
se, illetve mi számít mulasztásnak.
Fontosnak tartják továbbá azoknak a
tételeknek – amelyek sorába például a
halottvizsgálat is tartozik – pontos felso-
rolását, valamint a megfelelő anyagi el-
lentételezés meghatározását, amelyeket
a központi költségvetésből finanszíroz-
nak. Szükségesnek tartják ezen kívül a
nem egészségügyi miniszteri rendele-
tekben megfogalmazott orvosi kötele-
zettségek felülvizsgálatát is. Ezek ugyan-
is tűrhetetlen mértékűvé duzzasztják a
háziorvosi adminisztrációt.
Horváth Judit
Angliában működésbe
lépnek a szolgáltatásvásárló
csoportok
Az angliai klinikai szolgáltatás-
vásárló csoportok (clinical com-
missioning groups) 94%-a át-
ment az egészségügyi hatóságok
kockázatfelmérő vizsgálatán, és
áprilistól átveheti az eddig mű-
ködő alapellátási trösztök szol-
gáltatásvásárlási költségvetését.
(A háziorvosi csoportosulások
az új brit kormány reformjavas-
lataként jelentek meg a 2010. jú-
liusi Fehér Könyvben.)
Mint a
British Medical Jour-
nal (BMJ)
Careers mellékletében
Helen Jaques
írja, a kockázatfel-
mérés négy területen történt:
praxisok bevonása, földrajz és
be­teg­populáció, helyhatósági
ha­tár­vonalak, méret. A csopor-
tokat színekkel értékelték (zöld,
sárga, piros), a pályázó 243 cso-
port 61%-a kapott zöld, 33%-a
sárga, 6%-a pedig piros értéke-
lést. A működést a zöld és sár-
ga besorolást nyert csoportok
kezdhetik meg, amelyek a költ-
ségvetés irányítását egyéves át-
meneti időszakra kapták meg; a
végleges engedélyezés az addig
összegyűlt tapasztalatok alap-
ján 2013 áprilisában lesz. Az át-
meneti időszakban a csoportok
tevékenységét még a korábbi
alapellátási trösztök felügyelik.
A BMJ-nek nyilatkozó szakem-
ber,
Richard Vautrey
szerint a
csoportok nagy része azért ment
át a vizsgán, mert a háziorvosok
nagy része keményen dolgozott
a létrehozásukon.