Page 14 - MT 3

Basic HTML Version

2012. 1. szám
Aktuális
14 | Praxismenedzsment
tovább a vérnyomásuk a közelmúltban.
(Az építményadóval kapcsolatos jogsza-
bályváltozásról lásd keretes írásunkat.)
A közfeladatot ellátó háziorvostól rá-
adásul az iparűzési adót is beszedik a
települések, az ügyeleti díjakat viszont
egyre lejjebb tornásszák, sőt van olyan
község, amelyik érzelmileg zsarolja a
háziorvost, arra kérve, hogy a falubeli-
ekre való tekintettel ingyen vállalja az
ügyeletet, mert elfogyott a település pén-
ze – sorolja Borsi Éva.
A Kasszaorvosi Szervezet elnöke sze-
rint ezek a problémák azért nem kerül-
nek előtérbe, mert mind a döntésho-
zók, mind az újságok szerkesztőségei
nagyvárosokban vannak, ahol „min-
den sarkon van egy rendelő”, s nem is
érzékelik a vidéki Magyarország prob-
lémáit.
Nem szólnak bele a részletekbe
– Azt kértük a tárcától, hogy a szerző-
dés egyes elemeit bontsák ki, s írjanak
elő az önkormányzatok számára kötele-
ző érvényű felada is, úgymint az épü-
letfenntartás, a közműdíjak, a karban-
tartások, amelyek egyébként is általá-
ban a bérbeadó ingatlantulajdonosokat
terhelik – vázol egy ideálisnak tartott
állapotot Selmeczi Kamill. – E változta-
tások nyomán az OEP-től származó be-
vételeket a háziorvosok kizárólag a be-
tegellátással közvetlenül összefüggő ki-
adásokra, a bérre, a forgóeszközökre, az
üzemanyagra fordíthatnák. Ehhez per-
sze az is kellene, hogy a települések fej-
kvóta alapján megcímkézett forráso-
kat is kapjanak, amelyeket kizárólag az
egészségügyi ellátási kötelezettségük
teljesítésére használhatnak fel – folytat-
ja. A FAKOOSZ elnöke megjegyzi: mi-
után a döntéshozásban nagy lobbierejük
van a polgármestereknek, nehéz elkép-
zelni, hogy önkéntesen nehezítsék a sa-
ját helyzetüket azzal, hogy jogszabályba
foglalják a háziorvosok felé vállalandó
kötelezettségeiket.
Utóbbira minisztériumi szándék
sincs. A szaktárca egyértelművé tet-
te: nem látják indokoltnak részleteiben
szabályozni a viszonyokat. A NEFMI
egészségügyi államtitkársága megkere-
sésünkre leszögezte: a szerződési sza-
badság elvéből következően nem kíván-
nak beleszólni a szerződések konkrét
tartalmába. Indoklásként arra hivatkoz-
nak, hogy az egyes önkormányzatok és
a vállalkozó háziorvosok lehetőségei és
helyzete igen sokféle, következtetésük
szerint ezért „egy esetleges egységesítés
nem lenne célszerű és feltétlenül pozi-
tív hatású”.
Nincs pénznyomda a falvakban
– Az orvosoknak igazuk van: több pénz
kellene a finanszírozásra, s az általuk
befizetett iparűzési adó sem segít ki
egyetlen önkormányzatot sem a bajból –
szögezi le Pergő Margit, hogy az alapvető
kérdésekben nincs ellentét. Ugyanakkor
hozzáteszi: az önkormányzatok, főként
a kis települések, erejükhöz mérten ál-
talában mindent megtesznek, s kiemel-
ten kezelik a praxisokat. Saját kisvárosát
említve példaként elmondja: a helyiadó-
bevételt visszaforgatják, s csak azért kér-
nek 1000 forint havi bérleti díjat a ren-
delőért, mert az Állami Számvevőszék
korábban megrótta az önkormányzatot,
hogy ingyenesen biztosítja a helyiséget
a vállalkozó orvosoknak. A TÖOSZ ta-
nácsnoka ugyanakkor panaszként fogal-
mazza meg: több községben szeretnék
elérni, hogy legalább a hét egy napján le-
gyen az esti órákban rendelés az ingázók
miatt, ám ha erre nem hajlandó az orvos,
nem tudnak mit tenni.
– Nem bánnánk, ha a kórházak és a
szakrendelők államosítása után az alap-
ellátás is visszaszállna az államra úgy,
hogy egyszeri tételként kompenzálnák
az önkormányzati ingatlanvagyon átvé-
telét, majd egyszer s mindenkorra meg-
szűnne ez az öszvér rendszer. Ebben a
konstrukcióban az ügyelet is lehetne tel-
jes egészében a mentőszolgálat kompe-
tenciája, oda kerülne át önkéntes alapon
a háziorvosok bevonásának kérdésköre
is – fogalmaz.
Pergő Margit végszava nem biztató.
– Az esetek többségében nem a jó
szándékon múlik az álláspontok köze-
lítése, hiszen a képviselő-testületeknek
és az orvosoknak is az az érdekük, hogy
a lakosság elégedett legyen az ellátás-
sal. Az orvosok követelései sokszor jo-
gosak, de az önkormányzatok ki vannak
véreztetve. Ha pedig végleg csődbe kerül
egy település, nem tehetünk mást, mint
konstatáljuk: az adott önkormányzatnak
az alapellátás biztosításával eggyel több
olyan kötelezettsége van, aminek nem
tesz eleget.
B. Papp László
Építményadó: vannak,
akiknek fizetniük kell
A FIDESZ március elején ter-
jesztette az Országgyűlés elé
azt a jogszabály módosításá-
ra tett javaslatát, amelyben
még az összes állami vagy ön-
kormányzati feladatot ellátó
egészségügyi intézményt men-
tesítette volna az építmény-
adó alól. A fideszes
Láng Zsolt
módosító indítványát elfogad-
va azonban a parlament úgy
döntött, hogy az építményadó-
mentesség csak az önkormány-
zatok területi kötelezettségét
ellátó háziorvosokat, házi gyer-
mekorvosokat és fogorvosokat
illeti majd meg, kizárólag az
alaptevékenységükhöz hasz-
nált ingatlanaik után.