Page 11 - MT 3

Basic HTML Version

Praxismenedzsment | 11
Aktuális
2012. 1. szám
mindenki az átlagos létszámot. Elôfordult,
hogy a körzeti orvos halála után derült ki,
hogy összesen háromszáz biztosított kár-
tyájával rendelkezett, de az Állami Szám-
vevôszék 2011-es vizsgálatának egyik pél-
dája szerint akad olyan TEK-es körzet,
ahol nyolc kártya biztosítja az érintett dok-
tor területi ellátási kötelezettségét. Ugyan-
akkor az is igaz, hogy nem egy üzemorvos
kizárólag finanszírozási okokból – azért,
hogy rendelkezzék beutalási joggal – hozta
létre TEK nélküli praxisát.
A FAKOOSZ elnöke,
Selmeczi Kamill
úgy fogalmazott, hogy a TEK nélküli praxi-
sok amolyan zárványként maradtak meg,
arra emlékeztetve: a kilencvenes évek ele-
jén még az alapellátás teljes privatizálásá-
ról volt szó, ez a folyamat azonban hama-
rosan megtorpant és visszakanyarodott a
körzeti rendszerhez. E két folyamat közé
szorultak be a TEK nélküliek.
Mindenki máshogy érti
Jogilag sem egyszerû a helyzet, megérté-
séhez azonban a Magyar Orvosi Kama-
ra ügyvédje szerint az önálló orvosi tevé-
kenységrôl szóló törvény elfogadásának
idôpontjáig, 2000-ig kell visszamenni. Az
akkori törvényugyanis akövetkezôképpen
rendelkezett: mûködtetési jogot kap min-
den területi ellátási kötelezettséggel ren-
delkezô háziorvos, valamint azok a TEK
nélküliek, akik adott idôpontban – 2000.
február 25-én – háziorvosként mûködtek,
s a MOK igazolta számukra, hogy 200 le-
adott kártyával rendelkeztek. Az utóbbiak
azonban szûkített mûködtetési jogot kap-
tak, a jogszabály ugyanis kimondta, hogy
praxisuk nem örökölhetô, s nem is ké-
pezheti adásvétel tárgyát. Magyarán: az
orvos visszavonulásakor vagy halálakor
megszûnik praxisuk.
A törvény elfogadása, 2000 után is jöt-
tek azonban létre TEK nélküli praxisok,
ezek azonban nem mûködtetési joggal, ha-
nem az ÁNTSZ-tôl kapott mûködtetési
en-
gedéllyel
rendelkeznek, s ennek birtoká-
ban kötöttek finanszírozási szerzôdést az
Országos Egészségbiztosítási Pénztárral.
Ezekre a praxisokra egyébként ugyanazok
a szigorítások érvényesek, mint a 2000 elôtt
létrejött, mûködtetési joggal rendelkezôkre.
A törvény tavalyi módosítása szerint
azok a TEK nélküli, mûködtetési joggal
rendelkezô háziorvosok veszítik el mû­
köd­tetési jogukat – lényegében praxisukat
–, akik nem hajlandók elvállalni egy tar-
tósan betöltetlen körzetet.
Gyovai Sándor
ügyvéd szerint – hozzátéve, hogy ez nem
csak a saját, hanem a MOK álláspontja is
– ez a passzus azért nem vonatkozhat a
jelenleg TEK nélkül mûködô háziorvosok
jelentôs részére, mert ôk eleve nem ren-
delkeznek mûködtetési joggal, nincs te-
hát tôlük mit elvonni. A mûködtetési en-
gedélyrôl pedig nem szól a fáma – illetve
a törvénymódosítás.
Ezzel az értelmezéssel nem ért egyet az
egészségügyért felelôs államtitkár kabi-
netfônöke.
Beneda Attila
szerint a törté-
net ennél egyszerûbb: mivel a törvényal-
kotás célja az volt, hogy a praxisjog és a
mûködtetési jog a jelenleginél jobban fedje
egymást, az OEP azzal köt szerzôdést, aki
rendelkezik mûködtetési joggal. Az állam-
titkár ugyanakkor hangoztatta, nem cél-
juk az érintett orvosok egzisztenciális el-
lehetetlenítése, s készen állnak arra, hogy
együttmûködve a TEK nélküli doktorokkal
olyan feltételeket alakítsanak ki, amelyek
mentén tovább mûködhetnek azok a tény-
leges betegellátást végzô praxisok, ame-
lyek 2016-ban is folytatnák munkájukat.
A nagy szervezetekhez kötôdô praxisok
esetében – amilyen például a vasútegész-
ségügy vagy a rendvédelem – vizsgálat tár-
gya lehet, hogy esetükben szükséges-e a
jelenlegi formájában tovább mûködtetni
az alapellátás rendszerét, s ha igen, ak-
kor megtalálható ennek módja. „Speciá-
lis helyzet speciális megoldást igényel” –
jegyezte meg ezzel kapcsolatban a kabi-
netfônök, hozzátéve, hogy ehhez azonban
hosszabb egyeztetésre lesz szükség. A le-
hetôségek között sorolta fel többek között
e praxisok területi ellátási kötelezettségbe
vonását, s ahol ezt a helyi önkormányzat
gátolja, ott ígérete szerint az államtitkár-
ság segítségére is számíthatnak az érintett
alapellátó orvosok. Az is elképzelhetô,
hogy több TEK nélküli praxis összevoná-
sával elérhetô egy olyan betegszám, amely
lehetôvé teszi a további finanszírozást, de
csoportpraxisban folytatható munka is
szóba jön lehetôségként.
A jelenlévô, közel száz, az ország legkü-
lönbözôbb pontjairól érkezett TEK nélküli
háziorvost az elhangzottak nem nyugtat-
ták meg. Követeléseiket tartalmazó petíci-
ójukat, amely többek között alulfinanszí-
rozottságuk megszüntetésérôl szól, Bene-
da Attilára bízva ugyanakkor köszönettel
vették azt a lehetôséget, hogy saját érdek-
képviseletüket létrehozva vegyenek részt
az alapellátás jövôjét kimunkáló miniszté-
riumi csoport munkájában.
Horváth Judit
Mit mond a jogszabály?
Az önálló orvosi tevékeny-
ségrôl szóló 2000. évi II. tör-
vény ominózus 3. § 6-os be-
kezdésének módosított szöve-
ge: „Azok a mûködtetési joggal
rendelkezô háziorvosok, akik
2012. január 1-jén nem ren-
delkeznek területi ellátási kö-
telezettséggel (a továbbiakban:
mûködtetési joggal rendelkezô
háziorvos), tartósan betöltetlen
körzetben mûködtetési joguk
alapján területi ellátási kötele-
zettséget vállalhatnak 2015. de-
cember 31-ig. A tartósan betöl-
tetlen körzetek betöltésénél a
mûködtetési joggal rendelkezô
háziorvosok elônyt élveznek.
A mûködtetési joggal rendel-
kezô háziorvos mûködtetési jo-
ga a tartósan betöltetlen körzet
betöltésével – illetékmentesen
– praxisjognak minôsül. Azon
mûködtetési joggal rendelkezô
háziorvos mûködtetési joga,
aki 2015. december 31-ig nem
tölt be tartósan betöltetlen há-
ziorvosi körzetet, 2015. decem-
ber 31-i hatállyal megszûnik.”