Page 7 - flippingbook magyar

This is a SEO version of flippingbook magyar. Click here to view full version

« Previous Page Table of Contents Next Page »
Évzáró
M
edical
T
ribune
2011.
december
15.
7
ebbôl következik, az már érték­
választás, ezért egy kompetens
rabbitól kell útmutatást kérni.
Mivel a zsidó tanítás szerint a
már megszületett élet a teljes élet,
a még meg nem született pedig
„csak” potenciális élet, utóbbi
nem állhat az elôbbi útjába: ha
dönteni kell, mindig az anya éle­
tének mentése élvez elsôbbséget –
fogalmaz Oberlander Báruch. Az
élet „másik végérôl” azt tanítják:
alapvetôen az eutanázia minden
formája tiltott, ám amíg az aktív
eutanáziát egyértelmûen ember­
ölésnek tartja a zsidó jog, a pas�­
szív eutanázia válhat mérlegelés
tárgyává.
Vallásilag nemcsak az orvos­
lás, hanem a tudományos kuta­
tások minden formája is elfo­
gadott. A genetikai kísérletek
kapcsán ugyan Mózes harmadik
könyvébôl, miszerint „Barmodat
másféle állattal ne párosítsd”, azt
lehet levezetni, hogy nem szabad
új állatfajokat létrehozni, ám a
rabbi magyarázata szerint, mivel
Isten adta a képességet az ember
számára a génmódosításra, s
Isten építette be az általa alko­
tott természetbe azt is, hogy a
géneken lehet módosítani, a gyó­
gyító célú génmanipulációt – az
óvatosság és a felelôsség hang­
súlyozása mellett – nem tiltja a
vallás. Oberlander Báruch úgy
fogalmaz: a Bibliának nem mond
ellent az, hogy az ember önmaga
is „teremtôvé váljon”, hiszen
földjei megmûvelésével is évrôl-
évre teremtôvé lesz.
Hogyan magyarázza a zsidó
vallás, hogy nem gyógyul meg
mindenki, vagy hogy gyere­
kek is betegségek áldozatává
válnak? Sehogy. Azt tartják
ugyanis: az embernek nem fel­
adata és nem is képes arra,
hogy minden tragédiát megért­
sen és mindenre magyarázatot
találjon. A betegség, mint min­
den más isteni adomány, ere­
deténél fogva csak jó lehet; az
ember azért lázad ellene, mert
nem érti, hogy miért jó. Isten
dolga, hogy mi miért történik,
hiszen útjai az ember számára
kifürkészhetetlenek. A betegsé­
get a zsidó vallás nem feltétlenül
tekinti büntetésnek, üzenetnek
viszont igen: felhívásnak arra,
hogy a betegben és a szerettei­
ben még inkább erôsödjön a hit
és a parancsolatok gyakorlása,
a közösségben pedig az össze­
tartás. Vallási szempontból a
rövid élet is teljes élet, ezért a
betegnek arra kell törekednie,
hogy azt értékkel töltse meg.
B. Papp László
Hívô zsidó ember számára szá­
mos dilemma rejtôzik a Bibliá­
ban a zsidó vallásnak az orvos­
láshoz való viszonyáról – szögezi
le
Oberlander Báruch
, budapesti
ortodox rabbi. A Semmelweis
Egyetemen a zsidó orvosi etika
tantárgy kurzusvezetôje Mózes
könyvét idézve magyarázza: több
leírás található arról, hogy Isten
betegségekkel képes sújtani az
embereket, mint tette azt például
a tíz csapás során az egyiptomi­
akkal. Gyógyítani is egyedül Isten
képes, hiszen Mózes második
könyvében egyértelmû a kinyi­
latkoztatás: „Én, az Örökkévaló
vagyok a te gyógyítód.” Mégis
ott a parancs az embereknek: ha
valaki megsebesítette felebarát­
ját, „fekvéséért fizessen és gyó­
gyíttassa meg”. Akkor most az
ember vagy Isten gyógyít? – teszi
fel a kérdést a rabbi, majd a köz­
mondásként is ismert bölcsesség­
gel válaszol: „Tégy magadért, és
az Isten is megsegít!”
– A betegnek nem elég imád­
koznia, hanem orvoshoz is kell
mennie. Hiszen az ennivalót is
Isten adja, az éhes ember még­
sem fog jóllakni az imával: ki
kell mennie a földekre és meg
kell termelnie a betevôjét. A
gyógyulásra is ez vonatkozik:
lelki és testi erôfeszítéseket egy­
aránt kíván. Mielôtt beveszek
egy gyógyszert, kérem Istent,
hogy a tabletta szolgálja az
én gyógyulásomat. Isten gyó­
gyító ereje a gyógyszeren és az
orvoson keresztül nyilvánulhat
meg – magyarázza Oberlander
Báruch. Azzal folytatja: a ter­
mészetet és annak tudományát,
a természettudományt Isten
teremtette, az Ô eszköze, ami­
nek mûködését a természetfe­
letti segítheti vagy gátolhatja.
A zsidó jogban parancs a gyó­
gyítás, az orvosnak kötelezô
gyógyítania, mindent meg kell
tennie, ami a tudomány adott
keretei között lehetséges. Mózes
ötödik könyve elôírja, hogy az
elvesztett tárgyat a megtaláló­
nak vissza kell adnia a gazdájá­
nak – az orvosra vonatkoztatva
ez azt jelenti, hogy az elvesztett
egészséget, ha teheti, vissza kell
adnia a betegének.
A gyakran napirendre kerülô
orvosi etikai dilemmákról a zsidó
jog sajátos álláspontot képvisel:
más vallásoktól eltérôen például
nem mindenáron tiltja az abor­
tuszt – például akkor nem, ha az
anya élete veszélyben van.
– Egy magzati fejlôdési rend­
ellenesség megállapítása meg­
kérdô­jelezhetetlenül orvosi kér­
dés, amilyen döntés viszont
A zsidókat Isten gyógyítja, de az orvos is kell hozzá
A betegség is isteni adomány
Mint a világon minden, a betegség is Istentôl származik, s
gyógyulás is csak tôle remélhetô. A hit viszont nem elég, az
embernek is mindent meg kell tennie önmaga és mások életé-
nek ôrzéséért – tanítja a Talmud.
Fotó: Reuters
A magasvérnyomás-betegség
kezelésében az elsôd­leges cél a
maximális kar­dio­vasz­kuláris
rizikócsökkentés. Az angiotenzin
konvertáló enzimbénítók (ACE-
gátlók), az angiotenzin receptor
antagonisták (ARB-k), a kál­
ciumantagonisták, a béta-blok­
kolók és a tiazid diu­re­ti­ku­mok
„A” evi­den­cia­szintû mér­séklôi
a kardio­vasz­ku­láris mor­bi­di­tás­
nak és mortalitásnak.
Az ARB-k alkalmazása szív­
elégtelenségben, szívinfarktust
követôen, diabéteszes nef­ro­
pá­tiában, proteinuria/mik­ro­al­
bu­minuria, valamint balkamra
hipertrófia, pitvar­fibrilláció,
metabolikus szindróma esetén
ajánlott. Természetesen minden
olyan esetben is érdemes adni,
amikor ACE-gátló okozta mel­
lékhatás teszi indokolttá haszná­
latukat. Terhességben, kétoldali
arteria renalis szûkület esetén,
valamint hiperkalémiában azon­
ban – csakúgy, mint az ACE-
gátlók – ellenjavalltak.
Az ARB-k kardioprotektív
ha­tását számos vizsgálat bizo­
nyította. A nagy klinikai tanul­
mányok arra utalnak, hogy a
vérnyomáscsökkentôk közül
az ARB-k rontják legkevésbé
a glükózanyagcserét, bizonyos
esetekben a szénhidrát-tole­
rancia javulását is észlelték.
Az antihipertenzív szerek között
a RAS-gátló ACE-gátlóknak és
az ARB-knek kiemelt helyük
van, mert alkalmazásukkal
a nefropátia progressziója is
mérsékelhetô. A hazai irány­
elvek alapján diabéteszben
mikro- vagy makroalbuminuria
esetén, hipertónia hiányában
is indokolt renin-angiotenzin
rendszert gátló szert, így ARB-t
is adni. Szinte valamennyi ARB
alkalmazása során észlelhetô a
kedvezô nefroprotektív hatás,
ezért diabéteszes nefropátia
(albuminuria) esetén az ARB-k
az ACE-gátlókkal egyenérté­
kûen javasoltak.
A több mint 440 000 beteg
adatainak elemzésével elkészült
Lombardia tanulmány során a
kezdeti kezelés megváltoztatá­
sát az egyes gyógyszercsopor­
tok szerint külön is értékelték.
A legnagyobb terápiahûséget
az angiotenzin receptor blok­
koló (ARB) adása során ész­
lelték. A Magyar Hypertonia
Társaság vizsgálatában 38 000
beteg vett részt, és 31 százalé­
kuk ARB kezelésben részesült,
jelezve a korszerû készítmény
kiváló hatékonyságát és egyben
tolerálhatóságát.
Egyértelmû, hogy az ARB-k
napjainkban a prevenció és a
célszervvédelem területén egy­
aránt alkalmazható, ajánlott
készítmények; a legnagyobb
mértékû terápiahûség ezek sze­
désével érhetô el, és ez a beteg-
együttmûködés szempontjából
kiemelt jelentôségû.
Dr. habil. Barna István
egyetemi docens
a Magyar Hypertonia Társaság és a
Nephrológiai Társaság elnökségi tagja
(X)
Az ARB szerekkel érhetô el
a legnagyobb terápiahûség