Page 5 - MT 3

Basic HTML Version

Praxismenedzsment | 5
Interjú
2012. 1. szám
– Bár az államosítás részben már megtör-
tént, egyelôre nem világos, mi lesz a sorsa
a korábban jól működô, az ellátás mi­nô­
ségét, a minimumfeltételek meglétét is el-
lenôrzô szakfelügyeleti rendszernek. Nem
tudni, lesz-e elegendô pénz a szaktekin-
télyek megfizetésére, és hogy nem okoz-e
gondot, ha ugyanaz lesz az intézmények
fenntartója, mint amely ellenôrzi a kór-
házakban folyó munka minôségét.
– Az ezzel kapcsolatos rendeletek ké-
szülôben vannak; amíg nem küldik ôket
tárcaközi egyeztetésre, nem beszélhetek
a részletekrôl. Annyi azonban elmondha-
tó, hogy kettéválik a szakfelügyelet: lesz
egy hatósági jogkörökkel rendelkezô há-
lózat és egy kifejezetten a szakmai mun-
ka minôségének fej­lesztésére koncent-
ráló szak­em­ber­gárda. Ez utóbbi kerül a
Gyógy­szerészeti és Egészségügyi Minô­
ség- és Szervezetfejlesztési Inté­zethez
(GYEMSZI), így tehát elkerülhetôk az ös�-
szeférhetetlenséggel kapcsolatos aggodal-
mak. A célzott adatgyűjtések kritérium-
rendszere már elkészült; ez abban segít
majd, hogy ha egy szakember adatgyűj-
tést kíván indítani, akkor a továbbiak-
ban ez egységes szempontok szerint, cél-
orientáltan történjen az országban. Azt
várjuk, hogy ez lehetôvé teszi az ellátás
megismerését segítô, a következtetések
levonására alkalmas, korábban a felügye-
letnél gyűjtött, de azoknál sokkal jobban
értelmezhetô indikátorok kialakítását is.
Szeretnénk megújítani a klinikai auditok
rendszerét is, ami az intézményekben fo-
lyó szakmai munka szisztematikus felül-
vizsgálatát jelenti.
– Szeretnék, vagy ez a nemzetközi elvárás?
– Nem, ez saját indíttatás. A kli­­nikai audi-
tok végzése a szakmai irányelvek szerin-
ti működés ellenôrzését jelenti. Az irány-
elvek fejlesztésének megújítására ugyan-
csak elindítottunk egy programot, ami azt
is igényli, hogy az irányelvekkel kapcso-
latos rendeletet átírjuk.
– Miért van erre szükség? A ko­­ráb­bi 485
irányelv közül mintegy 400 érvényét ve-
szítette az év végén, de a szaktárca újfent
meghosszabbította azok érvényességét.
– Valóban ez történt; automatikusan meg-
újították az összes korábbi irányelvet. Ab-
ban egyeztünk meg a szakmával és a tár-
cával, hogy áttekintetjük a tagozatokkal
a hozzájuk tartozó irányelveket, és a ta-
gozatok meghatározzák, melyek azok,
amelyeket azonnal hatályon kívül kell
helyezni. Az történt ugyanis, hogy a ka-
rácsony elôtti kapkodásban véletlenül
olyan irány­elveket is megújítottak, ame-
lyek már évekkel ezelôtt lejártak, s azóta
új született helyettük. Ezen túl­menôen a
tagozatok azt is meghatározzák, hogy az
aktuális irányelvek közül melyiket kíván-
ják megújítani, illetve a következô évek-
ben milyen új irányelvek elkészítése in-
dokolt.
– Lehet, hogy szélsôséges, de talán jogos
a kérdés: van ér­tel­mük egyáltalán a ke-
zelési irány­elveknek és a helyi szakmai
protokolloknak, amikor gaz­­dasági okból
ma ezek be­­tarthatatlanok?
– A gond az, hogy a jelenleg érvényben
lévô irányelvek jó része nem valódi irány-
elv, hanem inkább kimásolt tankönyvfe-
jezet. Most dolgozunk az irányelvfejlesz-
tés módszertanán. Megkértük a tanácso-
kat, hogy mindenütt jelöljenek ki egy
személyt, aki ennek a felelôse lesz. Jelen-
leg a fogalmak szintjén igyekszünk tisz-
ta képet kialakítani, és velük együttmű-
ködve az irányelv szerkezetét és tartalmát
koncepcionálisan összeállítani. Az irány-
elveket a tanácsok írják meg, a tagozatok
fogadják el és végül a tárca kihirdeti. Az
a véleményünk, hogy a jelenlegi négy-
százból legyen inkább hetven, de azok
legyenek jók, algoritmizálhatók; olyan
ajánlások, amelyek az adott társadalmi,
gazdasági, kulturális környezetben meg-
valósíthatók. Ott lesznek az irányelvben
az evidenciák, és ha ezek közül nem a
Adatok a gyógyszerelési hibákról
Magyarországon a legfrissebb vizsgálatok alapján az esetek 10-13 százalékában
fordulnak elő gyógyszerelési hibák az egészségügyi intézményekben. Míg azon-
ban másutt inkább a hatóanyag megfelelőségével van probléma, vagy azzal, hogy
a betegek nem a megfelelő időben kapják meg a számukra rendelt szert, itthon in-
kább a hatóanyag mennyiségével, a gyógyszerérzékenység feltüntetésével akadnak
gondok. Mindezeket még súlyosbítják a betegek kórházba bevitt saját gyógyszerei,
amelyek nem egyszer vezetnek túlgyógyszereléshez.
Szakértők szerint a nem feltétlenül emberi hibából, sokkal inkább magából az ellá-
tásból adódó nemkívánt események 70 százalékát meg lehetne előzni az egészségügy-
ben. Ehhez azonban adatokat kell gyűjteni, azokból következtetéseket levonni, majd
ajánlásokat tenni a helyes gyakorlat kialakítására. És persze az is szükséges hozzá,
hogy az egészségügyben dolgozók elhiggyék: az adatokat a betegek biztonsága érdek-
ében gyűjtik, nem pedig azért, hogy esetleges hibáik miatt őket felelősségre vonhassák.
E szemlélet elterjedése érdekében vezette be itthon is a Semmelweis Egyetem Egész-
ségügyi Menedzserképző Központja az Egészségügyi Világszervezet 2006-os ajánlását
követően a NEVES néven ismert programot, amelyben az intézmények anonim mó-
don gyűjthetik a náluk előfordult eseteket – ma már a betegesések, a felfekvések, az el-
maradt műtétek mellett a sebfertőzések, a gyógyszerelési hibák és a hamarosan véget
érő tesztüzemmódot követően a tűszúrásos balesetek gyakoriságát is.